A Szabadtéri Néprajzi Múzeum (közismertebb nevén szentendrei Skanzen) Magyarország legnagyobb szabadtéri múzeuma. 63 hektáros területén a magyar nyelvterület népi építészete, lakáskultúrája, gazdálkodása és életmódja elevenedik meg a látogatók előtt. A múzeum állandó kiállítása eredeti és áttelepített, illetve hiteles másolatban megépített épületek - lakóházak, gazdasági melléképületek, malmok, templomok - segítségével mutatja be a régmúlt vidéki örökségét tájegységekre tagolva. Az állandó szabadtéri kiállítás a XVIII. század közepétől a XX. század közepéig tartó időszakot öleli át.
Az 1967-ben alapított Szabadtéri Néprajzi Múzeum
Magyarország jellegzetes tájainak népi építészetét, a falusi és
mezővárosi társadalom különböző rétegeinek és csoportjainak
lakáskultúráját, életmódját mutatja be hagyományos településtípusok
keretében a XVIII. század végétől a XX. század közepéig.
Napjainkra elkészült a Felső-Tiszavidék (1974), A Kisalföld (1987), a
Nyugat-Dunántúl tájegység (1993), a Bakony, Balaton-Felvidék tájegység
(2000) a Dél-Dunántúl tájegység (2005), és a Tokaj-hegyalját és Gyöngyös
környékét bemutató Felföldi mezőváros (2006). 2003 óta látogatható a
Néprajzi Látványtár a Múzeum új igazgatási épületében, ahol egy beltéri
időszaki kiállítóterem, a Skanzen Galéria is található.
A Szentendrei Skanzenben 2009-ben Európa leghosszabb múzeumi vasútvonala
épült meg. A több mint két kilométeres sínpályán a kifejezetten erre a
célra felújított, ipari műemléknek számító, Ganz–Jendrassik-féle
motorvonat szállítja az utasokat. A 2,2 kilométer hosszú skanzenvasút
utoljára az 1930-as években gyártott sínrendszeren tette meg első útját
április 8-án. Korhű jegy- és információs rendszerrel működik, s a
motorvonat személyzete is autentikus öltözetben fogadja a napi 100-120
utast. A vonalon öt megállót alakítottak ki, így az akadálymentessé tett
műemlékvonattal kényelmesen megközelíthetők a skanzen tájházai. A
végállomás – egyben a skanzen új bejárati épülete – a monarchia
hangulatát idéző mezőhegyesi vasútállomást mintázza.
Idő: egész napos |
Állomás: 1 |
Látnivaló: 1 |
Távolság: 30 km |
A múzeum története
A kiváló svéd tudós, Arthur Hazelius alapította a
világ első szabadtéri néprajzi múzeumát Stockholmban 1891-ben annak
érdekében, hogy a különböző svéd tájak és népcsoportok jellemző
építményeit egy helyen összegyűjtve, állandó kiállításként, nagy tömegek
által látogathatóan őrizzék meg és mutassák be. A városrészről, ahol
elhelyezték, a Skanzen nevet kapta, és az idők folyamán sok nyelv
szókincsébe, így a magyarba is beépült szabadtéri múzeum jelentéssel. A
svéd példát követve az I. világháború időszakáig elsősorban a skandináv
területeken, majd napjainkig több hullámban Európa nagy részén sorra
alakultak a kisebb-nagyobb skanzenek. A II. világháborút követően ismert
lett ez a kiállítási forma Észak-Amerikában, Ázsiában, sőt még
Ausztráliában is. Dél-Európa, Belső-Ázsia, a Közel-Kelet és Afrika azok
a területek, ahol a szabadtéri néprajzi múzeum eleddig nem tudott
gyökeret verni.
Mi történt idehaza?
A szabadtéri néprajzi múzeum gondolata hazánkat sem hagyta érintetlenül.
A honfoglalás 1000. évfordulójára 1896-ban szervezett országos kiállítás
talán legnépszerűbb része volt a Néprajzi Falu, mely a nemzet
történetébe illesztetten bemutatta azokat a falusi építményeket és
berendezéseiket, melyeket a kor tudományossága jellemzőnek ítélt. A 24
eredeti tárgyakkal berendezett lakóházból, fatemplomból és gazdasági
építményből álló kiállítás fele a magyar, fele pedig a nemzetiségi
lakosság építészetét és életmódját képviselte. Sajnos a Néprajzi Falut
1896 novemberében elbontották, de a tárgyi anyag a Néprajzi Múzeumot
gazdagította, maga a kiállítás ténye pedig beindította a népi építészeti
kutatásokat, elültette a magyar központi skanzen megalakításának
gondolatát a szakmai és laikus közvéleményben egyaránt. Sajnos,
koncepcionális és főként pénzügyi okok, ill. a világháborúk miatt majd
70 évet kellett várni a magyar skanzen megalapítására.
1949-ben a műemlékvédelem hazánkban is a megőrzésre érdemes objektumok
közé sorolta a népi építészeti alkotásokat. Megindultak a felmérések, az
alapkutatások, komoly adatbázisok, kataszterek jöttek létre. A
néprajztudományunk elvégezte a szükséges népi építészeti értékeléseket,
kitűzte a kutatások korszerű irányait. Mindezek hatására a hazai
néprajzos és műemlékes szakma végre kellő tudás birtokába jutott, hogy
létrehozza a magyar központi skanzent. 1967-ben először a budapesti
Néprajzi Múzeum Falumúzeumi Osztályaként, majd 1972-ben önálló, országos
múzeumként megalakult a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Szentendrén, a
Sztaravoda-patak völgyében, egy 46 hektáros területen. Európában egyedül
álló módon, az országos szabadtéri múzeum megalapításával párhuzamosan
Magyarországon kialakult a vidéki regionális skanzenek hálózata is.
1968-ban Zalaegerszegen a Göcseji Falumúzeum, 1973-ban
Szombathelyen a Vasi Múzeumfalu, 1979-ben Nyíregyháza-Sóstón a Sóstói
Múzeumfalu, 1980-ban Szennán a Szennai Szabadtéri Néprajzi Gyűjtemény és
1985-ben Ópusztaszeren az Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékpark
Szabadtéri Néprajzi Gyűjteménye nyitotta meg kapuit. Velük szinte
egyidőben kezdődött a helyben megőrzött épületekben berendezett tájházak
helyreállítása és láncolatának kialakulása is. Jelenleg már közel 400
működik belőlük hazánkban.
A szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum alapításának célja, hogy
bemutassa a magyar nyelvterület népi építészetét, lakáskultúráját,
gazdálkodását és életmódját eredeti, áttelepített épületekkel, hiteles
tárgyakkal, régi településformák keretében, a 18. század közepétől a 20.
század első feléig tartó időszakban. A folyamatosan finomodó telepítési
terv 400-nál is több építmény múzeumba történő áthelyezését irányozza
elő, melyeket településnéprajzi szempontok alapján faluszerű
épületcsoportokba, un. tájegységekbe szervezve tár a látogatók elé. A
tájegységeken belül az építmények egy-egy parasztporta hagyományos
rendjébe illeszkednek, melyekhez olyan szakrális, közösségi és gazdasági
építmények kapcsolódnak, melyek egykor részei voltak a hagyományos
faluképnek. A lakóházak és a gazdasági épületek egy-egy táj történetileg
kialakult lakóháztípusát és jellegzetes melléképületeit reprezentálják.
Az eredetileg tervezett 9 tájegység: Észak-Magyarországi falu / nyitása
2010/, Felföldi mezőváros /2006/, Felső-Tiszavidék /1974/,
Közép-Tiszavidék /2010 után/, Alföld /folyamatosan épül/, Dél-Dunántúl
/2005/, Bakony-Balaton-felvidék /2000, Nyugat-Dunántúl /1993/, Kisalföld
/1987/ - felépülte után a múzeum hazánk 18-19. századi népi építészeti
hagyományát, Európában egyedülálló módon, történeti örökségként őrzi
meg. A Múzeum kutatói a szabadtéri néprajzi muzeológia legújabb
eredményeinek figyelembevételével és a látogatói-társadalmi igényeknek
eleget téve már dolgoznak az eredeti tudományos koncepció bővítésén,
továbbfejlesztésén. Tervezzük a határainkon kívüli magyarság életmódját
bemutató tájegységünket, elkészült a 10-15.századi Magyarország falusi
építészetét bemutató Történeti tájegységünk terve, s megindult a
20.századi falu építményeit, életmód-típusait bemutató kiállítási egység
tervezése is.
A Szabadtéri Néprajzi Múzeum az elmúlt 40 év során kiállításai, és
kiszolgáló infrastruktúrája, programjai és szakmai- tudományos
eredményei révén hazánk egyik legsikeresebb országos múzeumává vált. A
hét hónapos nyitva tartás alatt a múzeumot felkereső közel negyedmilliós
látogatószám egyértelműen bizonyítja népszerűségét a hazai és külföldi
közönség körében. A 2000-ben elnyert Év múzeuma díj, a 2004-es
Látogatóbarát múzeum kitüntető cím, és a legnagyobb társadalmi
elismerést jelentő Prima Primissima díj (2005) a múzeum széles körű
társadalmi beágyazottságát és elismertségét példázzák. 2010-ben a
Skanzen Észak-magyarországi falu tájegysége kapta az Év kiállítása
címet.
A Pest Megyei Kormányhivatal E-001660/2017 számon, 2017. augusztus 23-i
határozattal nyilvántartásba vette az SZNM-et, mint felnőttképzési
intézményt.
Útikalauz
Észak-magyarországi falu
Az új tájegység az Ipoly és a Bodrog közötti terület
hagyományos népi építkezését, életmódját mutatja be. 12 lakóház és 26
melléképület magasodik itt, közel 5000 eredeti műtárggyal. Az
Észak-magyarországi falu a Felföldi mezőváros tájegység szomszédságában
épült fel, így válik teljessé a nagytáj építészeti képe.
A kiállítás több szempontból is egyedi: Észak-Magyarország az egyetlen
olyan területe az országnak, amelynek népi építészetét, társadalmi
sokszínűségét és lakáskultúráját két tájegység mutatja be. Ezek közül az
egyik a 2006-ban átadott Felföldi mezőváros tájegység, amely a szőlő- és
bormonokultúrán, illetve a céhes kisiparon alapuló mezővárosi életmódot
reprezentálja. A másik az Észak-magyarországi falu tájegység, amely
ugyanerről a területről származó, de szegény vagy középparaszti szinten
élő lakosság életkörülményeibe nyújt bepillantást.
A tájegység a mai Heves, Nógrád, Borsod-Abaúj-Zemplén és a történeti
Hont, Gömör és Kishont megyéket felölelő táj kultúrájának lenyomata. A
Szabadtéri Néprajzi Múzeum életében először illesztettünk egy határon
túli, Szlovákiából származó magyar épületet egy meglévő tájegységi
koncepcióba. Az Észak-magyarországi falu tájegység az Ipoly és a Bodrog
közötti, folyók által szabdalt hegyvidéki terület 19-20. századi
paraszti kultúráját mutatja be mind építészet, mind lakáskultúra
vonatkozásában.
A táj legnagyobb néprajzi csoportját a palócok alkották, és több
nemzetiség is élt ezen a vidéken: németek, ruszinok és szlovákok. A
tájegységben található egy épület a ruszinok és szlovákok lakta
Filkeházáról: a keresztfejes boronafalú lakóház egyébként a környező
magyar falvak épületeitől nem különbözik. Így a nemzetiségek életmódját
sajátos népszokásaik segítségével elevenítjük fel.
Észak-Magyarország vallási szempontból hasonlóan sokszínű: a római
katolikus többségen kívül reformátusok és görög katolikusok egyaránt
megtalálhatók a térségben. Ezért a tájegységben felépítettünk egy római
katolikus haranglábat Debercsényből, egy római katolikus kiskápolnát
Kisgömöriből és egy görög katolikus, kőből faragott útmenti feszületet
Regécről.
A parasztság különböző rétegei mellett bemutatjuk a kisnemesi utódok,
vándoriparosok (teknővájók, drótos tótok), az Alföldön és Dunántúlon
mezőgazdasági idénymunkát vállaló summások és az uradalmakba egész évre
kötött bérért elszegődő cselédek életmódját. Az Észak-magyarországi
falvak látták el nyersanyaggal és munkaerővel a régió mezővárosait. A
lakosság az aránylag kis szántóföldi termelésből adódóan állattartásból,
szőlőművelésből, idény- és vándor-munkából, különböző kisipari
tevékenységekből élt meg. Termékeiket: a gömöri cserépedényeket, az
ácsolt ládákat, a hátikosarakat vagy a fából faragott kisebb tárgyakat
leginkább az Alföldre vitték eladni, ahol ezeknek a használati
eszközöknek az előállításához nem volt elég alapanyag. Az itt élő
népesség kiválóan hasznosította a természetföldrajzi környezet nyújtotta
lehetőségeket, ami megnyilvánul építészetében is.
Az eredetileg főként faépítkezésű területen a 18. századtól korlátozták
a fa felhasználását, ezután a kő jelent meg fontos építőanyagként, és
elterjedtek a különböző földfalak is. A múzeumi tájegységben
megtalálható a keresztfejes boronafal, a favázas szerkezet sövény,
tégla, illetve deszka falkitöltésekkel, a kőház, a kővel vegyes
vályogfal, a tufába vájt kőház, de a téglaépület is. A főként szarufás
tetőkön a legelterjedtebb fedőanyag a zsúp volt. Csak
Észak-Magyarországon található meg általánosan az ún. lépcsős, más néven
létrás, grádicsos vagy gerezdes tető, ami a tájegység több épületén is
látható. A módosabbak azonban már tetőcseréppel fedték házukat, mint
például a nemesradnóti kisnemesi család.
Az Észak-magyarországi falu épületegyüttes egy patak menti völgyi úti
falu, a domboldalra felfutó keskeny szalagtelkekkel, a telkek végén
keresztcsűrökkel. A település elején található a majorsági
épületegyüttes magtárral, cselédházzal és üvegházzal. A múzeumi falu
szélén barlanglakások sora húzódik meg. A több család vérségi
kapcsolatán alapuló együttélést a közös nemzetségi portán a palóc hadas
telek reprezentálja. A szalagtelkek között dűlőút visz ki a
csűröskertbe, ahol két csűr áll egymás mellett. A főút másik vége egy
halmazos településrészbe torkollik, ahol egy szabálytalan alakú telek
zárja le az épületek sorát.
A tájegységben új vonás, hogy a házak származási helyén élő embereket
megörökítő fotókból kiállítást rendeztünk, és megnyitottuk a táj
szokásairól, mesterségeiről szóló filmeket játszó múzeumi mozit is.
Kisnemesi házunkban megismerheti a felvidéki magyarság történetének egy
szeletét is. Ha pedig érdekli, hogy hogyan dolgozunk a Szabadtéri
Néprajzi Múzeumban, keresse fel az erdőhorváti, félig üvegfalú épületet,
amelyben a házkiválasztás, bontás, újraépítés, néprajzi gyűjtés és
berendezés kulisszatitkait ismerheti meg az érdeklődő.
Füleljen a perkupai lakodalmas zenére, vagy a nógrádi dudaszóra,
rajzolja meg családfáját, tekintse meg a novaji nagykalács vagy az
erdőhorváti perec sütésének minden csínját-bínját, próbálja ki a
filkeházi ágyat és bútorokat! Járja végig Ön is a falucska házait,
fedezze fel a bennük élő emberek mindennapjait és ünnepeit!
Felföldi mezőváros
A Felföld Magyarország északi középhegységi
területeinek történeti tájneve. Az Ipoly és a Bodrog közötti hegyvidéki
területen kialakult mezővárosok a nagytáj jellegzetes települései
voltak. Kiváltságos helyzetük (vásártartási, bíróválasztási, szabadabb
költözési és öröklési jogaik) lakóikat élesen megkülönböztették a
szomszédos falvak jobbágyaitól.
Jól körülhatárolható piaci körzeteik révén a mezővárosok
kultúraközvetítő szerepet töltöttek be a falusi parasztok és a szabad
királyi városok nemesei vagy polgárai között. A vidék kulturális
jelentőségét mutatja, hogy Vizsolyban született az első magyar nyelvű
Biblia-fordítás, Károli Gáspár lelkész munkája. A magyar nyelvújítás
meghatározó személyisége, Kazinczy Ferenc is Zemplénben élt. A Felföldet
magyarokon kívül jelentős szlovák, lengyel, ruszin, német, görög, zsidó
népesség lakta. A többségében római katolikus lakosság helyenként
református és evangélikus közösségekkel élt együtt. A felföldi
mezővárosok lélekszáma nem volt magas (maximum 5.000 fő). Az itt lakók
több mint 20%-a céhes iparosként dolgozott.
Az egyedülálló szőlő- és borkultúra a régió városképző tényezőjévé vált.
A hungarikumnak számító tokaji fehérbor, illetve Gyöngyös és környéke
jellegzetes vörösborai a távolsági kereskedelem révén Európa távoli
országaiban is közkedveltek voltak. Aki szőlővel foglalkozott, bizonyos
kedvezményeket élvezett: a telepített szőlő után például 12 évig nem
kellett természetbeni adót fizetnie. A mezővárosi társadalom legalsó
csoportja a szőlőben dolgozó bérmunkás, a kapás volt. Rangban ezután
következett a zsellér vagy jobbágy jogállású szőlőbirtokos, aki telente
kisipari tevékenységet is folytatott. A mezőváros kereskedői között
éppúgy volt helyi vegyesboltos, mint a borkereskedelemből meggazdagodott
kalmár. A nemesi szőlőbirtokosok – így a Rákóczi-család tagjai – nem
éltek állandóan a mezővárosokban, de udvarházaik, pincéik vagy
dézsmaházaik a településkép meghatározó elemei lettek.
A tájegység épületei a 18-19. századi kőépítkezés helyi hagyományait
mutatják be. Az építkezés módja településenként, a meglévő patak- vagy
bányakő minősége és megmunkálása szerint változott. A keskeny
beltelkekre épített, változatos alaprajzú lakóházak borházzal, pincével,
esetleg műhellyel egészültek ki. A felső szinten a táblás kályhával
fűtött szoba és a konyha kapott helyet, amelynek közepén kemence állt.
Lent, az udvarról vagy utcáról gerendamennyezetes présház, vagy
boltozott pinceház és lyukpince nyílt. Az értékes bútorok, a kerámia és
üvegedények gazdag változatai és a míves textíliák jól érzékeltetik a
környező falvaktól eltérő életmódot.
Forrás:
skanzen.hu
Képek
Mi csupán a Skanzen egy apró szegletét láttuk, de így is egész napos elfoglaltságot nyújtott. A változatos építési stílusok, tájak és házak elrepítik az érdeklődőket egy régmúlt világba, amelyet már elképzelni se tudunk a hétköznapjainkban. Mindenképp érdemes többször is elmenni a Skanzenba, hogy megcsodálhassuk, miképp éltek eleink százévekkel ezelőtt. Az alábbi képek csak töredéke annak, amit láttunk, ráadásul csupán a terület tizedénsétáltunk végig.
A Skanzen főbejárata
A Skanzen területe térképen...
...és a szeglet, amit bejártunk (még ez is hatalmas)
A malom
Egy fa évgyűrűi
Szemléltetés, hogy e fa mekkora volt 1920-ban
A gyermekek fafaragást is tanulhatnak
E házikón látható, hogy milyen technológival vakolták a házakat
Ha elég vizet töltesz bele, megfejheted a tehenet