A XIX. század utolsó évtizedeinek gazdasági fellendülése következtében az országos bankhálózat nagyon gyorsan növekedett. A Postatakarékpénztár 1895-ben jött létre azzal a céllal, hogy betétjeit "túlnyomó részben egyszerű földmívesek, munkások, kistisztviselők önfegyelemmel megtakarított filléreiből gyűjtögesse”.
1899-ben pályázatot hirdettek a budapesti székház felépítésére. A pályázat második fordulójában (1900. január) Lechner Ödön nyerte el a megbízást. Lechner életművének egyik legkiemelkedőbb alkotása másfél év alatt készült el. Az építkezés 1900-ban kezdődött, s az épületet 1901. december 16-án adták át. A székházépítkezésre kijelölt telek viszonylag szűkös volt és az építtető anyagiakban is szoros kereteket szabott. A költségtakarékosság, az idő rövidsége, a helynek legbusásabb kihasználása: ezek a szempontok nehezedtek a művész alkotó fantáziájára. A költségkeret csekély volta azonban nem korlátozta egyetlen pillanatra sem az építőművészt. Lechner hatalmas és lenyűgöző hatású, erőktől duzzadó épülettömböt formált meg.
A Postatakarékpénztár 1905-ben (kép: Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár)
Az épület Lechner Ödön magyaros stíluskeresésének és a szecesszió hazai kezdetének legszebb példája. A főhomlokzat tengelyét magas oromfal hangsúlyozza. A homlokzaton körbefutó, ívelt vonalvezetésű pártázatot népművészeti eredetű virágmozaik ornamentika ékesíti.
A pénztárcsarnok
A sarok- és középrizalitokat nyolcszögletű oszlopok jelzik, melyeken
indiai motívumokra emlékeztető toronyvégződések vannak. A magas, tagolt
tetőépítményt színes Zsolnay-kerámiadíszek és -cserepek fedik. A
középrizalit hajlított vonalú sátortetejének idomvégződése az
úgynevezett nagyszentmiklósi kincs stilizált bikafej motívuma. Az
oromzatot aranysárga méhkasok díszítik, mint a gyűjtögetés és
takarékosság - takarékpénztárról lévén szó - szimbólumai.
A Lechnerrel rokonszenvező kortárs műkritikus szerint a magyar építészet
történetében egyedülálló érdeklődés nyilvánult meg az épület iránt, a
„lelkesedők és gúnyolódok" nagyobb számban keresték fel, mint a
pénzintézet üzletfelei. Az ellenfelek táborába tartozó kultuszminiszter
viszont valósággal állami bojkottot hirdetett meg Lechner ellen:
parlamenti beszédében óvott attól, hogy az adófizetők pénzét ilyen
építészeti ballépésekre dobják ki.
Hatásosnak bizonyult a miniszteri figyelmeztetés; Lechner utolsó másfél
évtizedét hivatalos megbízás nélkül élte le, miközben áttörő szerepét,
művészi nagyságát és épületeinek iskolateremtő kisugárzását ezekben az
években egyre inkább elismerték.
A Postatakarékpénztár szenzációja volt a sajnálatosan elpusztult
üvegkupola a pénztárcsarnok felett. Az épület jelenlegi tulajdonosa, a
Magyar Nemzeti Bank tervezi az eredeti állapot helyreállítását, de ez a
helyreállítás szempontjából is egyedülálló feladat egyelőre nincs
napirenden.
A hasonló üvegmennyezeteket mindmáig kétrétegű szerkezettel oldják meg,
a belső, díszítő célú mennyezetet egy afelett elhelyezkedő védőtető
borítja, és a kettő között helyezkedik el a tartószerkezet. Lechner nagy
bátorsággal és az építészeti felfogását jellemző őszinteséggel
összevonta a két szerkezetet úgy, hogy az ellássa a tartó és védelmi
funkciókat, de egyúttal megfeleljen a speciális esztétikai elvárásoknak
is. Csillogó üvegpikkelyein át a hatszögletű, üreges üvegtéglákból
boltozott egyhéjú tető közvetlenül engedte be a fényt a pénztárterembe.
Lechner, akinek zsenialitását a kortárs rajongóin túl igazi
szaktekintélyként a művészettörténész Fülep Lajos ismerte el és írta le
elsőként, a Postatakarék épületén teljesítette ki azt a stílusbravúrt,
amelyet Fülepnél pontosabban azóta sem fogalmaztak meg: „A népművészet,
amelyen állandóan rajta volt a szeme, sík művészet, s az ázsiai álom
ennek a sík művészetnek a kifejlesztésével kápráztatta. A síkból kellett
tehát indulnia, illetve hozzá visszatérnie. A minden stílusban
végtelenül jártas Lechner végre oda jutott, hogy elvetett minden
stílust, el minden stílushoz való vonatkozást, el a primitív stílusokhoz
szokásos visszatérést, hogy megkapja a síkot - a puszta falat. S amikor
ezt megtalálta, amikor mindent elvetett, hogy teret, sima teret
készítsen a népies eredetű formáknak, akkor megvolt az új építészet
lehetősége".
Végtelen egyszerűnek látszik ez, de a nagy dolgok ilyen egyszerűek.
Nyugaton is ez történt, csakhogy más okból és más céllal. Ott részben
azért, hogy szabad legyen a kezük minden akadályozó stilisztikai
sallangtól, részben, mert az új építőanyag kényszerítette őket, tértek
vissza az építészek a sík falhoz. Lechner azért, hogy a sík fal elemében
megszólalhasson a népies eredetű formanyelv. A nemzetit keresve
megtalálta a nemzetközit, az ázsiait keresve a modernt, az aktuálisat.
Az épület konstruktív problémája, ahogy nyugaton értették, úgyis mindig
magától értetődő követelmény volt a szemében: nem a modern épület
európai problémáját kellett megtalálnia, hanem a hozzá vivő utat s
megoldásának oly lehetőségét, melyben az egyetemes a nemzetin s a
nemzeti az egyetemesen keresztül valósuljon meg.
Ez volt az ő sajátos feladata, és benne megnyilatkozott sajátos
küldetése a magyar építőművészetnek az európai művészet közösségében.
Az épület a magasból (kép: Google Maps)
Lechner fő művei olyan közintézmények, melyek nemzeti
jellegének hangsúlyozása elsődleges és természetes feladat volt. Az
Iparművészeti Múzeum esetében a hazai iparművészet fejlesztése, a
Földtani Intézetnél a magyar föld kincseinek kutatása és feltárása, a
Postatakarékpénztárnál a gazdasági életnek a takarékossággal mint
„nemzeti erénnyel" történő élénkítése kerültek előtérbe, és szolgáltak
ürügyül Lechnernek ahhoz, hogy évtizedes eszmei törekvését a magyar
formanyelv kialakítására megvalósíthassa.
Gerő Ödön műkritikus, Lechner lelkes híve, később a mesternek a bécsi
Ottó Wagneréhez hasonló mesteriskolát - eredménytelenül - követelő
művészek és műpártolók vezéralakja többek között így ír az épületről:
„Ha valamire ráillik a megfagyott zenét emlegető mondás, erre a
csudaszép oromfalra s arra a valóságos rajzmámort hirdető pártára
ráillik. Ez a párta vallomás arról az örömről, amelyet a művészben a
vonal magyar ritmusának a megtalálása keltett. Megkoronázza a házat,
mint ahogy annak a ritmusnak a megismerése a magyar dekoráló-művészetre
törekvésnek a megkoronázása".
Valóban, a tágasságot, sőt szinte végtelenséget sugárzó széles
homlokzatot koronázó attikafal, pártázat és tető annak nyugalmával,
méltóságával kiáltó ellentétben csupa nyugtalan mozgás, plasztikus
formák tobzódása; a vékony mozaikkeretekkel tagolt fehér felülettel
szemben az élénk színek, hatalmas felületet átfogó minták lenyűgözően
pazar látványa. A főhomlokzat két végén emelkedő tornyok csúcsán
szárnyas kígyók őrjöngő gomoly a az örök mozgás, változás, megújulás
jelképének tekinthető.
A középső, legmagasabb, behajló ívével ismét sátrat idéző torony tetején
két bikalej fog közre egy hatalmasra felnagyított szűrmotívumot. A bika
fej a lelőhelyéről nagyszentmiklósinak nevezett honfoglalás kori gazdag
aranylelet egyik ivóedényén található motívum felnagyítása. A jelenleg a
bécsi Kunsthistorisches Museumban őrzött leletet Lechner korának
közönsége Attila kincseként tartotta számon, és a hun-magyar rokonság
jelképének tekintette. Ígv az nemcsak a nemzeti kincs, hanem a nemzeti
dicsőség, a történelmi folyamatosság jelképe is volt.
Lechner volt az első, aki ezt a később igen gyakran használt motívumot
ilyen összefüggésben, ilyen tartalommal felhasználta. A tetődíszeken
szereplő sárkányok, madarak, kígyók mellett a szorgalom és a gyűjtögetés
ősi szimbólumát, a méheket és a méhkast is megtalálhatjuk. A függőleges
hangsúlyt adó féloszlopok tetejére állított kerámiakasokba a
kerámiaméhek hosszú sora igyekszik fölfelé.
A két, szimmetrikus helyzetű lépcsőház egyike a sok átalakítás után még
tükrözi a belső terek eredeti hangulatát. Öntöttvas oszlopai, a
sorozatgyártás igényei szerint formált, mégis a kézműves technika
egyediségét őrző kotlátok, a lépés ritmusának megfelelően hullámzó
lépcsőmellvéd, a tartószerkezet erőjátékát tükröző, ám a sajátos
lechneri formákba öltöztetett oszlop és gerenda mind egy nagyon magas
színvonalú és sajátos stílus formajegyei. A kortárs szellemiséghez való
kötődés és az egyszeri, önálló irányzat jellemzői egyaránt
fel-fedezhetők bennük.
Lechner Ödön sokak által legszebbnek ítélt épülete, a
Postatakarékpénztár eddig több rekonstrukciót élt meg. 1946-ban
gyönyörűen helyrehozták a háború okozta sebeket, sok Zsolnay kerámiát az
eredetivel megegyezően utángyártottak. Az akkori remek tervezői,
kivitelezői munkát 1990-ben sajnos kevésbé szakszerű követte, amelynek
következtében a Zsolnay fedőelemeket ugyan szintén eredetire cserélték,
de a méretpontatlanság miatt hatalmas hézagok keletkeztek. A rossz
kivitelezésen az alkalmazott technológia még tovább rontott, így a tetőn
beszivárgó víz a kerámiacserepeket kilencven százalékban végzetesen
megrongálta. Az eső a pártafalat is folyamatosan áztatta, minek során a
homlokzat is károsodott, ezért a 2010-es felújításnál jó néhány
díszburkolati elemet is cserélni kellett.
A felújítás tervezésével legutóbb megbízott MATA-DÓR Architektúra
Tervező műhely Lechner mesterhez méltó szakmai alázattal látott
munkához. Mint azt Müller Ferenc vezető tervező elmondta, az épület
felmérése során számtalan olyan ötletre bukkantak, amely arra ösztönözte
őket, hogy annál a szakmai alázatnál, kézműves gondolkodásmódnál ne
adják alább, amelyet a mester százegynéhány évvel ezelőtt alkalmazott.
Képek