A legszebb firenzei reneszánsz palota, a Benedetto da Maiano és Cronaca által 1489-1538 között épített Palazzo Strozzi kicsinyített mása.
Homlokzatát durván megmunkált, rusztikus hatású kőburkolat borítja. Még a díszes kovácsoltvas laterna másolatát is megtaláljuk a kapu mellett. Az épület 1884-ben készült el Hauszmann Alajos terve alapján.
A Batthyány-palota távlati képe
(BTM Kiscelli Múzeum Építészeti Gyűjtemény)
A Batthyány-palota napjainkban
A Palazzo Strozzi
Egyike a legszebb reneszánsz palotáknak Firenzében.
Filippo Strozzi, a város egyik leggazdagabb kereskedője, a Mediciek
üzleti és politikai ellenfele kezdte el építését 1489-ben, Benedetto da
Maiano tervei szerint. Ennek halála után, 1497-től Cronacának (eredeti
neve Simone del Pollaiuolo) vezetésével folytatták a munkát, de csak
1538-ban fejezték be. Az épületet ugyanebben az évben Cosimo de’ Medici
nagyherceg elkobozta, mivel Filippo és Piero Strozzi részt vettek az
ellene kitört felkelésben. A palota harminc évvel később került vissza a
család tulajdonába.
1638-ban Gherardo Silvani tervei alapján megépült az első emeleti
kápolna. 1662-ben pedig kiszélesítették a Via Tornabuonira vezető
lépcsőt. Az belső udvarra vezető átjárót 1864-ben építették hozzá. A
palotát a 19. század végén restaurálták. 1907-ben Pietro Strozzi
halálával a család kihalt és az épület az all'Istituto Nazionale delle
Assicurazioni (Nemzeti Biztosítási Intézet) tulajdonába került.
A kétemeletes épület három utcára néz. Homlokzatát különböző nagyságú,
durván megmunkált kváderkövek alkotják Ezek a kőtömbök felfelé egyre
kisebbek, egyre finomabb kiképzésűek. A földszint ablakai viszonylag
kicsinyek, négyszögletesek. Az emeleti kettős ablakok már jóval
díszesebbek, és az épületet felül egy különlegesen finom kiképzésű
párkány koronázza; Cronaca műve, egy antik római töredék alapján.
Az épület sarkain levő kovácsoltvas lámpatartók és a homlokzatot díszítő
fáklyatartók Niccolo Grosso (1455-1509) alkotásai. A kiváló kovácsművész
elterjedt gúnyneve Caparra („Foglaló”) volt, ugyanis semmilyen munkába
nem kezdett addig, amíg valami előleget, foglalót nem kapott.
Az árkádos udvar kiképzése nagyon hasonlít a Palazzo Medici Riccardi
udvarához. Az épületben most különböző kulturális intézmények
találhatók: két könyvtár, a reneszánsz kutatásával foglalkozó intézmény,
a Művészettörténeti Intézet, míg az első és második emelet legszebb
termeit időszaki kiállítások rendezésére használják.
Képek