A Drechsler-palota néven emlegetett neoreneszánsz stílusú épület Lechner Ödön és Pártos Gyula tervei alapján épült 1883-1886 között. Itt működött 1949-től 2002-ig az Állami Balett Intézet illetve jogutódja, a Magyar Táncművészeti Főiskola. 2002-től kezdve hosszú évekig elhagyatottan állt, majd tulajdonosváltás során 2021-ben kezdtek neki a felújításának.
A mai palota helyén korábban több kisebb lakóház
állt, amelyeket a Sugárút 1872-ben kezdődő építkezésével egy időben
bontottak le. Az üres telket 1881-ben vette meg a Magyar Királyi
Államvasutak, hogy 1883-1886 között ráépíthesse a négyemeletes Hivatali
és Szolgáltató Nyugdíjintézetének bérházát. Az eklektikus palotát
Lechner Ödön és Pártos Gyula tervezte.
Amikor 1882-ben Lechner felkérést kapott Pártos Gyulával közösen, hogy
építsenek bérpalotát a MÁV nyugdíjintézete számára, még nem talált rá a
saját, markánsan "magyar szecessziós” stílusára. Akkoriban tért haza
hároméves franciaországi útjáról, amelyen harminc vidéki kastély
renoválásában vett részt, így nem meglepő, hogy a Drechsler-palota –
Lechner kísérletező törekvései mellett – erőteljesen mutatja a francia
reneszánsz jellegzetességeit is.
A palota 1902-ben
Még tartott az építkezés, amikor 1884-ben megnyilt az
épület árkádos földszintjén Dreschler Béla kávéháza és étterme. A jó
kapcsolatokat ápoló zsidó üzeletember alatt hamar népszerűvé vált a
vendéglő. Ennek is köszönhető, hogy az 1885. október 10-én megrendezett
estélyen maga a walesi herceg is részt vett (a későbbi VII. Edward
király), amikor meghívást kapott Széchenyi Béla (1837-1918) tanácsos és
koronaőr tiszteletére rendezett vacsorán. De az épületben megfordultak a
világhírű Henrik Ibsen (1828-1906) norvég drámaíró, színházi rendező;
Giacomo Puccini (1858-1924) olasz operett-szerző; Gustav Mahler
(1860-1911) osztrák zeneszerző, a budapesti Operaház igazgatója,
Goldmark Károly (1830-1915) osztrák-magyar zeneszerző, hegedűművész;
Ruggero Leoncavallo (1857-1919) olasz zeneszerző is. Ide járt Mikszáth
Kálmán (1847-1910), Krúdy Gyula (1878-1933) és Jókai Mór (1825-1904) író
is. 1906-ban szintén a Drechsler Kávéházban kezdte el működését a
Muskátli Asztaltársaság is, amelynek tagja volt többek között
Mednyánszky László (1852-1919), Csók István (1865-1961), Ferenczy Károly
(1862-1917), Thorma János (1870-1937), Réti István (1872-1945), Hollósy
Simon (1857-1918) festőművészek, valamint több neves író, színész és
operaénekes.
Épp az ilyen illusztris vendégek miatt számított a hely fényűzőnek, ahol
még tekepálya, sörcsarnok és az Auróra-körnek helyett adó női szalon is
volt, amelyek a pince és földszinten elhelyezkedő helyiségeket foglalták
el. Az épület villanyvilágítása és gőzfőtése a kor legmagasabb technikai
felszereltségét jelentette.
Az épület földszintjén és első emeletén működő
vendéglő 1908-ban tulajdonost és nevet is váltott: a híres Dréher Antal
sörgyáros üzemeltette azt Dréher Nagyvendéglő néven.
Az épület ismertebb lakója volt 1879-től Blaskovics Fridolin a MÁV
igazgatója és itt töltötte gyermekéveit fia, dr. Blaskovics László
(1869-1938) szemészprofesszor is, a Szigony utcai II., majd a Mária
utcai Szemklinika vezetője. Szintén itt tartott fent egy
luxuslakosztályt 1889-től báró Madarassy-Beck Miksa (1839-1924) bankár,
közgazdász, a Magyar Leszámítoló és Váltó Bank igazgatója és fia, báró
dr. Madarassy-Beck Marcell (1873-1945) bankár; 1892-től haraszti Hirsch
József (1867-1942) építész, szobrász, bronzöntő; 1892-től Kalmár Péter
osztrák császári, magyar és szerb királyi, illetve meiningeni hercegi
udvari fényképész, az Operaház hivatalos fotósa.
A palota fényére egy tragikus eset árnyéka vetült, amikor 1909. november 7-én lángra kap az épület, amelyről valamennyi lap
beszámolt. A Szabadság még aznap esti lapszámában megemlíti az esetet: "Nagy
tűz a fővárosban. Budapesti tudósítónk jelenti: Az Andrássy-uton,
szemben az Operával, óriási tűzvész pusztitott ma este. Az államvasutak
nyugdíjintézetének palotája gyulladt ki. A ház 4 emeletes és minden
oldalról utcára nyílik. A tűzoltók csak elkésve érkeztek, mert a rendőr,
aki a telefonon a tűzoltókat kérte, nem kapott kapcsolást a központban.
A vizfelszivó gép is nehezen jött működésbe, úgy hogy 11 órára C3ak
nehezen tudták lokalizálni a tüzet. Az Operában ez alatt folyt az
előadás, de közben a közönség megneszelte a tüzet és kitódultak az
utcára. A közönség a mellék ajtókon át pánik nélkül távozott".
A palota leégett tetőszerkezete másnap
Az épület teljes fedélszéke leégett, ledőltek a
tornyai, és a rekonstrukciót követő években jó néhány kevéssé előnyös
átalakításon esett át.
A Pesti Napló beszámolója szerint az utcán bámészkodó tömeg figyelme a
ház gondnokára (magyar államvasúti titkár), Luger Kamillóra szegeződött,
aki életét kockáztatva próbált feljutni a tűz közelében lévő lakásába,
hogy kimentse az előző nap összeszedett negyedéves házbért a fiókból,
összesen negyvenezer koronát. Ezt a tűzoltóknak - némi lakossági
segítséggel - sikerült megakadályozniuk, és bár mire a tüzet eloltották,
a kár nagyságát nagyjából háromszázezer koronára becsülték - a fiókba
zárt házbér viszont épségben megúszta.
1916-ban újabb tulajdonosváltás történt. Erdélyi Frigyes irányítása
alatt Opera néven működik tovább a vendéglő, amely Ady, Bölöni és
Krúdy törzshelye volt (Ady ekkor az épületben bérelt lakást).
1922-től Vezeklő Pincének, majd Andrássynak, végül
1927-től Upor (Ungerleider) József (1877-1938) vezetése alatt Upornak
hívták.
Az
étterem pincehelyiségében 1922. szeptember 16-án nyitotta meg a Lénárd
Béla (1892-1959) kabarészínész irányítása alatt a Faun Kabaré, amelynek
zenei vezetője Grósz Alfréd (1879-1944) zeneszerző, irodalmi vezetője
pedig Kálmán Jenő (1885-1968) újságíró, humorista volt. Társulatához
tartoztak: Szentiványi Kálmán, Virágh Jenő, Kőváry Gyula, Vágó Ilonka,
Gyöngyi László, Sebő Miklós, Hites Olga, Almássy Mária, Fazekas Erzsi és
Sándor Stefi. A Faun Kabaré nem egészen egy évig működött, s ez alatt
négy műsort mutatott be.
Az Upor Kávézó fölötti szinten működött a hírhedt
csendőr-főparancsnokság, amelynek működése sok-sok panaszt szült az
Országgyűlés felé.
Amikor az Upor elindult, abban az évben hunyt el a híres kávézós, Dreschler Béla,
akinek haláláról így tudósított a Vendéglátósok Lapja 1927.
október 5-én:
"Meghalt Drechsler Béla vendéglős. A múlt héten hétfőn éjszaka
szívszélhüdés érte a főváros egyik híres vendéglősét, Drechsler Bélát.
Drechsler neve egyidőben fogalom volt Budapesten, Az Operával szemben
volt vendéglője, amelynek étterme Budapest egyik látványossága volt.
Budapest színe-java járt étkezni a konyhájáról híres
Drechsler-vendéglőbe. A híres vendéglő halála után meghalt ő is, a
vendéglős, Drechsler Béla. Hetvenegy éves korában szívszélhüdés ölte
meg. Valamikor divat volt és természetes volt a Drechslernél vacsorázni,
vagy egy korsó sört inni délben az Operával szemközti Pilseninél. A
divatot az alapító Drechsler Béla teremtette, aki világvárosi éttermet
létesített a palotában, melyet később róla neveztek el Drechsler-
palotának. Kitűnő konyhája volt és kitűnő pincérei. Az egykori Pest
hamar felkapta, s olyan népszerű volt, mint kartársai: a Wampetich, meg
a Kolegerszky. Mielőtt az Operával szemközti vendéglőt megnyitotta
volna, ő vezette a Sándor nccai régi képviselőház vendéglőjét és
büfféjét, s a képviselők és politikusok egy része innen is átjött utána
új, nagy vendéglőjébe. A művészek is szerették őt is, meg a főztjét is.
A híres „Muskátli-asztal“ tulajdonképpen a Drechsler- vendéglőben
született. Azt mondják, ő volt az első, aki bevezette nálunk a vendéglői
szeparékat, azaz a szeparé- vacsorákat, ahol mágnások, zsentrik és bank-
igazgatók fordultak meg, továbbá az Opera balettündérei, akiket bőkezű
lovagok itt vendégeltek meg pezsgővel és kaviárral. Egyszóval fogalom
lett a neve, nagy vagyont szerzett és népszerű, kedvelt alakja lett a
fővárosnak. Aztán jöttek a mostoha idők, melyek nem kímélték őt sem, meg
a vendéglőjét sem. Abban az időben más szenzációk is voltak és a
földindulásban nem keltett különösebb meglepetést, hogy Drechsler Béla
abbahagyta a mesterségét és vendéglője gazdát cserélt. Csak egykori
törzspublikuma sajnálta, mely sehogy sem tudta megszokni az új
Drechslert és a mai Pest fiatalsága már a nevére sem emlékszik talán.
Volt idő, amikor halászcsárda jelleget kapott a régi, híres
Drechsler-vendéglő, ahová ^piros- betűs felírások csábították a
publikumot. Éveken át azután lecsúszott a Drechsler; s csak nemrég
alakította át újra a nem is tudni már hányadik új tulajdonos nagyvárosi
vendéglővé. De mai formájában sem a régi Drechsler többé, minden jó
tulajdonsága dacára, aminthogy nem is lehet az, hiszen hiányzik belőle
Drechsler Béla. Amióta visszavonult, folyton betegeskedett. Bizonyára az
tépte és marcangolta a szívét, hogy amit egy hosszú élet munkájával
felépített, elveszett, semmivé lett. Beteg szívére nem is voltorvosság,
amultkeddrevirradóéjszakán meghalt Drechsler Béla, aki nem sok
esztendővel élte túl vendéglőjének halálát és a Drechsler egykori híres
felírását már csak egy szerény fakereszten hirdeti az a név, mely
hozzátartozott a régi, boldog; Budapest elszállt emlékeihez".
1928. július 18-án tűz ütött ki a palota tetőterében, amely az teljes
terjedelmében égett.
"Leégett Budapesten a vasutigazgatóság Andrássy-uti palotája.
Megsemmisítő tűzkatasztróla fenyegette ma hajnalban a magyar főváros
legelőkelőbb palotasorait - Hat városrész tűzoltóságának nehéz és
önfeláldozó munkája - Sok tűzoltó megsebesült" - kezdi másnapi
cikkét a Prágai Magyar Hírlap.
"Budapest, julius 18. Hatalmas tűzvész pusztított ma Budapest
legelőkelőbb negyedében az Andrássy-uton s bár a további, még
végzetesebb veszedelmet a tűz lokalizálásával sikerült elhárítani, a
pusztító elemek által okozott kár így is hatalmas méreteket öltött és az
oltási munkálatok közben néhány tűzoltó is kissebb-nagyobb sérüléseket
szenvedett. Hajnali, fél öt óra tájban a Rózsa-utca sarkán szolgálatot
teljesítő rendőrőrszem nagy megdöbbenéssel vette észre, hogy a
vasútigazgatóság Andrássy-uti hatalmas palotájának tetőzetéből lángnyelv
csapott ki. Azonnal mozgósította a tüzőrséget s rövid percek alatt az
értesítésre ki is vonult a 6., 7., 8. és 9., majd az 5. és 6. kerület
tűzoltósága teljes felszereléssel, hogy a hagy gyorsasággal terjedő
tűznek gátat vessen és a magyar székesfővárosnak ezt a legelőkelőbb
negyedét a pusztulástól megmentse. Amikor a tűzoltóság fölvonult, a
hatalmas palota tetőzetének 200 méteres frontja állott már lángokban. A
palota környékét természetesen azonnal elzárták, mert tartani lehetett
attól, hogy a tetőzet beomlik s emberéletben is nagyobb kárt okozhat. A
kora hajnali órák dacára Is több ezer ember gyűlt össze a tűz közelében,
akik borzadva szemlélték a tűzoltók hős munkáját.
A tűzoltóság emberfölötti erővel végezte kötelességét s a délelőtti
órákig, amikor is sikerült a tüzet annyira lokalizálni, hogy a közvetlen
veszedelem elmúlt, tizenegy tűzoltót kellett a mentőknek beszállitaniok
a Szent Rókus kórházba. A kórházba szállított tűzoltók legnagyobb része
égési sebeket szenvedett, de többen a nagy hőségtől ájultak el s
nébányan füst- mérgezést szenvedtek. A könnyebben sebesült tűzoltókat a
palota környékén helyezték el a hordágyakra s amikor magukhoz tértek,
újból hozzáláttak a mentési munkálatokhoz.
Hamarosan kilakoltatták az egész épületét, mert a legfelsőbb emelet
teljesen átázott, az ötödik emeleti szobák is kigyulladtak, majd
hatalmas robajjal beomlott a negyedik és ötödik emelet közötti
lépcsőház. Kilenc óra tájban a hatalmas vizisugarak nyomására a palota
Izabella-utcai kupolája is összeroppant. Attól tartanak, hogy az
elnökségi lépcső is be fog szakadni. Végre délelőtt fél tíz órára
sikerült a tüzet lokalizálni, bár a felső emeleteken a tűz még lappang.
A szomszédos házak veszélyen kivül vannak.
Érdekes felemlíteni, hogy a tűz alkalmával jelen volt a véletlenül
Budapesten tartózkodó magdeburgi tüzoltófőparancsnok, aki
tainulmánykörúton van Közép-európában. A magdeburgi tüzoltófőparancsnok
nagy elismeréssel adózott, amikor a székesfőváros tűzoltóságának
emberfeletti derekas munkáját látta.
A rendőrség szakbizottsága azonnal vizsgálatot indított a tűz
keletkezése okának felderítésére. A vizsgálat alapján a palota tetőzetén
a keddi napon tatarozási munkálatokat végző harminc bádogosmunkást
előállították és kihallgatták. Azt hiszik ugyanis, hogy a tüzet vagy a
munkások által eldobott cigaretta, vagy pedig véletlenül a padlás
gerendái között felejtett forrasztó lámpa okozta. Az okot pontosan
kideríteni még nem sikerült. A vizsgálatot folytatják.
A MÁV igazgatósági palotájának égése alkalmával, amint eddig felületesen
megállapitottak, számos, szinte pótolhatatlan érték veszett el. A
legfelsőbb emeleten, ahol a nagy modellterem volt elhelyezve, amelynek
teteje beomlott, számos felbecsülhetetlen értékű tervrajz és valamennyi
ott felhalmozott speciális villamossági és vasútmodell pillanatok alatt
megsemmisült. Beszakadt ugyancsak a rajzterem mennyezete is és az ott
lévő felszerelés is teljesen elpusztult. A kár megállapítása még
korántsem végleges".
Két nap múltán a vizsgálat megállapította, hogy a tűz egy izzó kályha
miatt történt, amit a tetőn dolgozó bádogosok felejtettek nyitva. A
rendőrség emiatt letartóztatta Rufián István bádogos mestert és hét
segédjét.
1936-ban a Faun Kabaré megszünt, amely társulatot váltotta a Nagymező utca 40.
szám alól ide átköltöző Femina nevű mulató, amelynek művészeti
vezetője Szentiványi Kálmán (1883-1950) színész volt. A táncszámok,
kuplék, sanzonok mellett Szőke Szakáll (1884-1955) színész bohózatai is
helyet kaptak a műsorban. (Szőke Szakáll (Gerő Jenő - Gärtner Sándor)
1930-tól a német UFA-filmgyár sztárja, 1942-től pedig Hollywood keresett
karakterszínésze lett). A Femina művészeti igazgatója Bródy István
(1882-1941) rendező volt. Mindössze egyetlen műsoráról (Pesti
Nótáskönyv) tudunk, amelynek Páger Antal (1899-1986) volt a
főszereplője.
1939-be itt alakult meg, s tartotta fent központi irodáját a
Nemzeti Parasztpárt. 1945-ben úgyszintén itt alapították meg dr. Batta
László minisztériumi osztálytanácsos vezetése mellett a Hadifoglyok és a
Hozzátartozók Országos Szövetségét, amelynek több mint 10 ezer tagja
volt.
Magyarországon iskolarendszerű táncművészképzés ezen időkben még nem
létezett. A balettkar utánpótlás-nevelése érdekében a Magyar Királyi
Operaházban 1884-től működött balettiskola, de ennek rögzített tanterve
nem volt. Változás csak fél évszázad múlva, 1937-ben történt Nádasi
Ferenc balettmester belépésével, aki évfolyamokra bontott képzést és
követelményrendszert vezetett be.
A MÁV-bérházban 1948-ban szüntette be a vendéglátást és színjátszást a
főváros új kommunista vezetése, majd egy évvel később államosították is
az épületet. Mivel a kommunista államvezetés helyet akart biztosítani az
állami balettképzésnek, ezért a MÁV-bérház tűnt ehhez a
legkézenfekvőbbnek, hiszen az Operával szemben helyezkedett el, ahonnan
a balettképzés fél évszázaddal ezelőtt kiindult. Az így megújított
operaházi balettiskolát egészítette ki a kormányzat 1950 januárjában a
Táncművészeti Iskola megnyitásával, végül a két intézmény egyesítésével
1950 szeptemberében létrejött az Állami Balett Intézet.
Az intézetet 1983. szeptember 1-jei hatállyal – nevének változatlanul
hagyása mellett – főiskolává szervezték át. A meglevő balettművész és
táncpedagógus szakokat főiskolai szakokká alakították és további
szakokat hoztak létre koreográfusok és táncelméleti szakírók számára. Az
átszervezés mindenekelőtt a kilenc éves képzési idejű balettművész
szakot érintette, mert itt meg kellett oldani az életkori párhuzam
kérdését. Az eredmény a hazai felsőoktatás történetében a mai napig
páratlan. A balettművész szakon a felsőfokú képzés első két éve
egybeesik a gimnázium utolsó két osztályával, így e szakon ma az
érettségi után akár egy éven belül oklevél szerezhető. Ugyanezt a
megoldást követte az 1998-ban főiskolai szintre emelt néptánc-színházi
táncművész szak, amelynek hat éves képzési idejéből az utolsó négy
minősült felsőfokú képzésnek. A lényegesen kibővült képzési kínálat és a
főiskolai jogállás egyértelmű feltüntetése végett az Állami Balett
Intézet nevét 1990. július 1-jei hatállyal Magyar Táncművészeti
Főiskolára változtatták.
Miközben a képzés átszervezése zajlott, a Horn-kormány vezette Állam
1997-ben (a teljes kiárusítás jegyében) 220 millió forintért eladta az
épületet egy izraeli cégnek, amely 10 évvel későbbi már 7,5 milliárd
forintért adott túl rajta egy portugál vállalatnak. Az épület 1997 óta
állt üresen, miközben állaga folyamatosan romlott.
2019 tavaszán röppent fel a hír, hogy végre elkezdik az egykori
Balettintézet felújítását, de a látványos építkezésre még sokáig kellett
várni. Az újabb hír csak 2020 októberén érkezett: a generáltervezői
munkát végző Bánáti + Hartvig Építész Iroda nyilvánossá tette a
látványterveket, amelyek alapján a Drechsler-palotában születő
ötcsillagos luxusszálloda díszítésében, formáiban olyan kulturális
értékek is megjelennek majd, amelyek Magyarországhoz, Budapesthez vagy
konkrétan az épülethez kötődnek - fátyolszerű tüneményekkel,
színhasználatával a luxushotel megidézi a falak között majd fél
évszázadon át működő Balettintézet hangulatát is.
A tervezési munka három és fél évet vett igénybe és
2020 májusban adták át a kivitelezési terveket. A feladat nagyságrendjét
jól érzékelteti, hogy a munkában az építészektől kezdve a restaurátortól
a műemléki, szakmérnöki tervezőkig mintegy 15 szakág csapata, nagyjából
100-120 szakember vett részt.
"A Drechsler-palota nem pusztán műemlék, hanem egy városképi
jelentőségű épület. Így a tervezés során evidens volt számunkra, hogy az
összes külső díszítményt, műemléki elemet, amely a keletkezéskor még
ékesítette az épületet, de az idők során lepusztult, helyre kell
állítanunk. A munkánkat nehezítette, hogy az eredeti tervek csak
hiányosan álltak rendelkezésünkre. Az viszont nagy segítség volt, hogy
Hadik András és Fehérvári Zoltán jóvoltából készült a palotáról egy
kiváló műemléki hatástanulmány és értékleltár, amelyek hiánytalanul
felsorolták a védendő értékeket. Ezek közé tartoznak a földszinti belső
kapualjak, a belső udvar tere, az épületen belüli U alakú
közlekedőrendszer a rendkívül díszes, finom gipszarchitektúrát
tartalmazó sarokterekkel, az eredeti homlokzati architektúra, a
nyílászárók és a tető díszítményei. Megannyi, már nem létező apró
részletet pedig a meglévő irodalomból bányásztunk elő és rekonstruáltunk
Baliga Kornél segítségével. Az épület kívülről garantáltan az eredeti
pompájában fog tündökölni, mindenféle változtatás nélkül” –
jelentette ki a tervező.
Képek
Hamarosan!