A négyemeletes mór stílusú bérház és a hozzá kapcsolódó hangverseny- és táncterem terveit a hamburgi születésű Schmahl Henrik készítette. Schmahl egyik kései fő műve a Párizsi udvar néven ismert Belvárosi Takarékpénztár, ahol kedvenc mór stílusjegyei már szecessziós hangszerelést kaptak. Ezeknek az épületeknek korábbi tervváltozatain nyomon követhető az építész stílusfordulata: a velencei és mór elemek megjelenése és térhódítása.
A telken egy földszintes lakóház állt, amelyet a felső-magyarországi legrégiebb nemes családok egyikea Beniczky család birtokolt. Miután a tulajdonos, Beniczky Flórián (1794-1864) elhunyt, az özvegy, Beniczkyné Schneé Mária (1802-1886) 1867-ben átalakíttatta Wieser Ferenc építész tervei által. E házikóra 1871-ben egy emeletet építettek Pucher József építész terve szerint.
A korabeli épület 1850-ben
Pest ezen évtizedekben hatalmas fejlődésen ment keresztül, ezért a város bel- és kültelkei gyorsütemben cseréltek gazdát, ahogy azt a befektetők étvágya megkívánta. Beniczkyné Mária házát Rimanóczy Kálmán nagyváradi építész vásárolta meg 1893-ban, majd bontatta le egy évvel később. Helyére egy négyemeletes bérházat emelt, amelyben egy hatalmas méretű hangverseny- és táncterem is kialakításra került.
Rimanóczy Kálmán
(1840-1908)
A velencei gótika szellemét és a mór díszítőelemek
egzotikumát elegyítő terveket Schmall Henrik készítette, amelynek
kivitelezését Baumann Bernát és Kölber Lajos építőmesterek irányították.
A vasszerkezeti terveket Richter Károly okleveles mérnök szignálta, a
vasmunkák a Svadló Ferenc cégénél készültek. A szobrokat Langer Ignác
készítette.
Az épületet 1896-ban adták át, amelyben 1898-ig az Oroszi Antal
revüszerző vezette mulató, az Oroszi Caprice működött. Oroszi Antalt, az
egyik legtartósabb sikerű honi színmű íróját csakis álnevén tartja
számon a nemzeti könyvtár, mint Caprice. Az írót persze eredetileg nem
így hívták. A mindent tudó bibliográfus, Szinnyei József a Magyar
írók élete és munkái IX. kötetében megjegyzi, hogy "egy Lövi
Antal pesti kereskedősegéd 1869-ben változtatta nevét Oroszi-ra".
A pompától fülledt, bársonnyal bélelt, rézkorlátos,
aranydíszítésű, luxuskivitelű karavánszerájt úgy alakították ki, hogy
lépten-nyomon tapétával fedett rejtekajtókba fusson bele az ember, ahol
a táncosnőkkel és a kurtizánokkal gyorsan lezavarhatott egy-egy menetet.
Oroszit azonban tönkretette a jövedelem. Belerokkant pazar
vállalkozásába.
A bebukott Caprice helyén az Alhambra működött rövidebb ideig, majd
Leszkay András (1863-1928) színész tervezett színházat nyitni a helyébe,
viszont ez utóbbit felülírta egy 1898-ban frissen alakult társaság, az
Uránia Tudományos Színház Egyesület, aki ügyesebben tudott alkudni: az
örökös, ifjabb Rimanóczy Kálmán (1870-1912) építész inkább nekik adta el
az épületet 1899. július 22-én.
Érdekes adlék: A fotótechnika fejlődésének következtében már a századfordulón könnyű és gyors sokszorosítást tett lehetővé a meglévő negatívról történő kontaktmásolások készítése. A "képínség" mellett remek üzleti bevétellel is kecsegtetett a tömeges képelőállítás. Ebben élenjárt Erdélyi Mór "császári és királyi udvari fényképész", aki eleinte műtermében (Budapest, IV. Ujvilág utca 2.) készített felvételeivel, majd különböző társasági és ünnepi események megörökítőjeként már ekkorra hírnevet szerzett. Erdélyi Mór az Uránia Magyar Tudományos Egyesület (1897) és az Uránia Magyar Tudományos Színház-Egylet Részvénytársaság (1899) megalapításának egyik kezdeményezője és közreműködője volt. Uránia Szemléltető Taneszközök Gyára Részvénytársaság Erdélyi Mór és Társa néven diasokszorosításra és árusítására, valamint fotó- vetítőberendezések: "uj szerkezetü vetitőgépek mikroskopok, objektivek, nagyitók, fényképező gépek" forgalmazására. |
Az Uránia Tudományos Egyesület
A századfordulós magyar gazdasági viszonyok
szükségessé tették a tömegek nagyobb arányú tájékoztatását a tudományok,
technika és művészetek terén. Ezt a kor támasztotta követelményt
felismerve 1899-ben megalapították az Uránia Magyar Tudományos
Egyesületet, amely feladatául a tudományok és művészetek népszerűsítését
és terjesztését, a szélesebb néptömegek tájékoztatását vállalta. Ehhez a színpad járószintjét 90 cm-rel
lesüllyesztették, az első emeletét elbontották, így több mint 11 méter
magas, zsinórpadlással is rendelkező színpadteret állítva elő. Az
átalakított, 528 férőhelyes kultúrintézmény 1899. november 4-én nyitotta
meg kapuit Cholnoky Jenő előadásával.
Az
egyesület elnökének Molnár Viktort választották, aki a hazai tudományos
ismeretterjesztés nagy úttörője volt, s e munkának szentelte életét. Az
egyesület céljait az egyesület 1900-ban kiadott "Az Uránia Magyar
Tudományos Egyesület alapszabályai" című kiadványban a
következőképpen fogalmazták meg: "Az egyesület célja az Uránia magyar
tudományos színházat, mint kulturális intézményt erkölcsileg,
szellemileg, anyagilag támogatni, és ezúton a főváros és a vidék
nagyközönségével a tudományos és művészeti törekvéseket megismertetni és
megkedveltetni, s az összes tudományos és társadalmi ismeretek
történetét, fejlődését és jelenét oly módon mutatni be, hogy az a komoly
tudományos jelleg és erkölcsi érzék szem előtt tartásával mindenkor
vonzó és szórakoztató legyen, úgy a tudásvágyat, mint a hazafias
érzelmeket emelje".
Az Uránia Magyar Tudományos Egyesület több irányban fejtette ki
tevékenységét. Egy évvel megalakulása után kiadta az Uránia című havonta
megjelenő népszerű tudományos folyóiratot, az egyesület közlönyét.
Ugyanebben az évben szoros kapcsolatba lépett az Uránia Színházzal, ahol
vetített képekkel kísért tudományos ismeretterjesztő és művészeti
előadásait tartotta.
Az Uránia Magyar Tudományos Egyesület megalakulásának időpontjában
létrehozta az egyesület közlönyét, az Uránia című havonként
megjelenő, ismeretterjesztő folyóiratot, melynek első száma 1900. május
1-én jelent meg. Alapítói és szerkesztői az egyesület alapítói és
vezetői közül kerültek ki, s az egyesület céljainak megvalósítása
érdekében határozták el a folyóirat kiadását. A folyóirat az egyesület
munkájában igen fontos eszköz szerepét töltötte be, hiszen ezzel a
tömegek rendszeres tájékoztatását, tudósítását, befolyásolását érhették
el.
Az 1900-ban kiadott első szám rovatai a következők voltak:
I. önálló cikkek:
a) A physika, mathematika és chemia köréből;
b) A csillagászat és meteorológia köréből
c) A természetrajz és földrajz köréből;
d) Az orvostudomány köréből;
e) Az irodalom, művészet és zene köréből;
f) A jog és államtudományok köréből;
g) Vegyes tartalmú cikkek.
II. Kisebb közlemények:
A) Krónika;
- a) A physika, mathematika és chemia köréből;
- b) A csillagászat és meteorológia köréből;
- c) A természetrajz, és a földrajz köréből;
- d) Az orvostudomány köréből;
- e) Az irodalom, művészet és zene köréből;
- f) A technika köréből;
- g) Vegyesek.
B) Hasznos tudnivalók.
C) Csillagászati krónika.
D) A csillagos ég.
Később, a folyóirat fénykorára (1912-1913) a folyóirat rovatai
lényegesen kibővültek. Külön rovat nyílt a történelemnek,
művelődéstörténetnek, néprajznak, s a képzőművészetnek.
1901-ben az egyesület megkezdte az Uránia Könyvtár című sorozat
kiadását. Ezek a kötetek a tudományok és művészetek terjesztését
szolgáló rövid, ismeretkört összefoglaló műveket tartalmaztak.
Ugyanezen évben az egyesület - mivel adományokból hozták létre és
mindvégig adományokból élt - alaptőkéjének gyarapítására engedélyt
kapott a pénzügyminisztertől, s hamarosan meg is szervezte az Uránia
sorsjátékot. Az Uránia sorsjáték céljaira olyan művészek ajánlották fel
műveiket, mint Kernstock Károly, Kezdi Kovách László, Lotz Károly és
Stróbl Alajos.
1901-ben készült A táncz, fekete-fehér magyar némafilm, amely az
Uránia Tudományos Színház egyik előadásának mozgóképes
illusztrációjaként született. Ez volt az első tudatosan rendezett,
dramatizált jeleneteket tartalmazó magyar filmalkotás. A mozgókép nem
maradt fenn, csak a korabeli sajtóban megjelent képek ismertek, valamint
azok a fotók, melyekből képeslap-sorozatokat is nyomtattak. A Pekár
Gyula ötlete alapján, Zsitkovszky Béla által forgatott huszonnégy 1-2
perces ún. "kinematogramot” 1901. április 30-án mutatták be.
Ebben Blaha Lujza, Márkus Emília, Pálmay Ilka és Fedák Sári színésznők
ropták a ritmust az Operaház tánckarával közösen.
A film egy képkockája
Ami meglepő, hogy a filmfelvételt az Uránia tetején forgatták egy díszlet falai
között, s a képen maga Pekár Gyula is felbukkan
Pekár Gyula (1866-1937)
Emellett színházi előadásokat is tartottak: 1902. április 19-án nagyszámú érdeklődő előtt viharos sikerrel lépett fel Miss Isadora Duncan amerikai táncosnő. Duncan sikere merőben új táncstílusából fakadt, amely nagyszerűen ötvözte a látványt és az erotikát, inspirációt merítve a görög vázákból és domborművekből. Duncan leginkább Londonban és Párizsban tevékenykedett, de előadásával bejárta egész Európát is.
Isadora Duncan (1877-1927)
(Kaliforniában született és nevelkedett, de Nyugat-Európában élt és táncolt 22
éves korától egészen 50 éves haláláig)
A művésznő sokáig élt Berlinben, ahol a kor liberális
szellemiség hatása alá került. Párizsban tánciskolát nyitott, majd az
első világháború kitörése után visszaköltözött az Egyesült Államokba,
ahová magával vitte iskoláját is. Egy évvel később elhagyta a hazáját,
majd ismét Európában, 1921-ben a Szovjetunióban telepedett le, ahol
szintúgy tánciskolát nyitott. Mivel a számításai nem jöttek össze, ezért
hamarosan ismét Nyugat-Európában telepedett le.
(Duncan életét tragédiák sora kísérte: két gyermeke született, akik egy
véletlen autós baleset következtében a Szajnába fulladtak 1913-ban.
Kétségbeesésében Romano Romanelli szobrászt kérte meg, hogy feküdjön le
vele, mivel szeretett volna gyermeket, viszont az 1914-ben született
kisfiú pár hét múlva elhunyt. Mindezekből látható, hogy miért utazott
annyit és miért nem találta helyét, bárhová is költözött. Duncan 1927.
szeptember 14-én hunyt el, nem szokványos módon: egy nyitott tetejű autó
utasaként, amikor a több méter hosszú gyapjúsála a huzattól a kocsi
hátsó kerekére tekeredett, amely megfeszítve a sálat, kitörte a nyakát)
Duncan és gyermekei 1913-ban
Duncan fájdalmát a táncaiban adta elő; előadásai a természetes mozgást hangsúlyozták,
szemben a hagyományos balett merevségével. Szakítva a konvencióval,
Duncan azt képzelte, hogy a táncot a gyökerekig szent művészetként kell
követni. Ebből az elképzelésből fejlesztette ki a szabad és természetes
mozgás stílusát, amelyet a klasszikus görög művészet, a népi táncok, a
társadalmi táncok, a természet és a természeti erők inspiráltak,
valamint az új amerikai atlétika megközelítését, amely magában foglalta
az ugrást, a futást és a dobálást.
Mindezek fényében érthető, hogy a Duncan-féle show miért aratott akkora
sikert a pesti színpadok világában.
"Hetek óta sokat beszéltek már nálunk társadalmi körökben Miss
Isadora Duncanról, a ki nemrég egy zártkörű társaság előtt bemutatta
saját maga által komponált görög stílusú tánczait s élénk érdeklődést
keltett velük azokban, a kik látták. Most végre április 19-én
nyilvánosan is fellépett az Uránia-szinházban, s nagy közönség előtt
mutatta be művészetét. Duncan kisasszony kaliforniai származású;
nyúlánk, karcsú, magas termetű hölgy, plasztikus idomai, megnyerő
kifejezésű, élénk tekintete mindjárt rokonszenvet keltenek iránta a
nézőben. Az előadás rendezése emeli a hatást: az egyes tánczokat zene
kiséri, melyben a hárfának jut a főszerep, előttük a Magyar Szinház egy
művésznője verseket szaval, Horatiusból elmélkedő ódát, majd játszi
modern dalt, opera szöverészeket, ókori pásztoridylt. Közbe-közbe
karéneket is hallunk. A fiatal művésznő alakját, a mint a szinpadon
megjelenik, szivárványos fény veszi körűl, a háttér szinfalai tavaszi
tájat, majd később görög díszítésű termet ábrázolnak. Duncan kisasszony
teljesen mezítláb tánczol, görög szabású lenge ruhában, tunikában és
chlamysban" - írja a Művészet 1902-ben.
1903-ban megszervezték az Uránia Magyar Tudományos Egyesület vidéki
akcióit, amelynek keretében több vidéki városban tartottak vetített
képekkel kísért előadásokat. A szövegírók legfontosabb alakjaként
jelenik meg ebben Pekár Gyula (később az állami filmirányítás
vezéralakja), aki a Spanyolország című darabbal új műfajt
teremtett: "Alig volt és van művelt magyar ember, aki ne látta volna
és ne gyönyörködött volna a spanyol tánczban, a bikaviadalban". A
Pekár-siker írói gárdát teremtett az Uránia színházban, "spanyol"
mintára íródott több alkotás, és rendre ezek váltak a legkedveltebb
előadásokká: Dessewffy Arisztid Velencze című darabja: "A
tengert ez a darab mutatta először az Urániában, ugyancsak itt volt
először zene és ének". (Mikor a Szent Márk templom belsejét
mutatják, gyönyörű énekkar zendül meg, mely a legfinomabb árnyalatú
szent énekekeket láthatalanul zengedezi a beeresztett függöny mögött)
Ehhez a sikersorozathoz tartoztak a továbbiakban Dessewffy Arisztid:
A vas, Weisz Róbert: China, Hegedűs Sándor: Amerika,
Hentaller Lajos: 1848 című előadásai.
A saját apparátussal készült előadásoknál a jellegzetes képi
gondolkodásmód megkívánt hatása mellé még egy gyakorlati szempont is
csatlakozott. A darabokat úgy állították össze, hogy a szöveg megengedje
az egyes részletek képi megújíthatóságát és kicserélhetőségét. "A
párisi életet 1900-ban vetített és mozgó fényképekben mutatja be az
Uránia május második felében. Salamon Ödön és Heltai Jenő írják hozzá az
anekdótikus, humoros, vidám, ötletes szöveget. A darabot úgy állítják
össze, hogy időnként egyes részletei megújíthatók és kicserélhetők
legyenek és ennek következtében kapuzárás előtt és az ősszel állandóan
friss alakban álljon a nagy közönség előtt".
Mivel az Uránia falai között működött ideiglenesen a
Nemzeti Színház és a Vígszínház is, így az Országos Magyar Királyi
Színművészeti Akadémia néven 1905-ben indították el az első hivatalos
színészképzést is, ahol többek között Bajor Gizi (1893-1951) is tanult.
1906-ban a Kígyó téren, a király bérházának földszintjén megnyitották az
Uránia Műkereskedést, amely állandó kiállítóterem lett. Az Uránia
Műkereskedés a képzőművészet népszerűsítése ügyében Lukács György
közoktatási miniszter által az 1905. október 17-én egybehívott
értekezlet határozata alapján létesült. Célja a nagyközönség művészeti
érzékének fejlesztése volt.
1907-ben Amudsen volt az Uránia vendége, akinek előadására József
főherceg és Auguszta főhercegnő is ellátogatott.
De 1907-ben az egyesület munkásgimnáziumot is szervezett, majd később
elkészítette ennek szabályzatát és hálózatát országszerte kiépítette. A
munkásgimnáziumok szabályzata a munkásosztálybeliek, főleg az
ipariskolát végzett fiatal segédek téli tanfolyamainak szervezésére
adott utasítást.
A századforduló utáni forgalmas Kerepesi út 1906 körül
(ekkor még állt a gyönyörű Nemzeti Színház, néhány épülettel a Keleti felé pedig
az Uránia működött)
1910-től az Uránia folyóiratban külön rovat nyílik a repülésnek
Repülési Krónika címen. Ebben a repülés mindenkori legújabb
eseményeit közölték. A repülés hívei két táborra oszlottak, az egyik a
léghajótól várt eredményeket, a másik tábor a repülőgéptől. A repülésről
hírt adó első cikkek Formán és Blériot eredményeit ismertették. Később a
lap olvasói tanúi lehettek annak, miként szárnyalták túl ezeket a
teljesítményeket a további kísérletezők. Meglepődve tapasztalhatták, a
repülési technika fantasztikus gyorsasággal történő tökéletesedését az
első világháború éveiben. Budapesten is rendeztek repülési versenyt,
erről a lap nagy szenzációval tudósított. Az első világháború kezdetére
már olyan fejlettségi szintet értek el mind a léghajózásban, mind a
repülésben, hogy mindkettőt bevezették harci célokra, robbanóanyagot
szállítottak rajtuk, és megkezdték a repülős és léghajós tisztek
képzését. A repülés - mely után az ember évezredek óta vágyott, de
megvalósítani nem tudta - a huszadik század első évtizedeiben pár év
alatt megvalósult és tökéletessé vált.
Az 1911-es évfolyamban arról olvashatunk, hogy megalapították a bécsi
Radium Intézetet, mely nem a tanítást, hanem a kutatást szolgálta, s az
intézet nyitva állt bármilyen nemzetiségű kutató előtt, akinek programja
az intézet munkájával összeegyeztethető volt.
1917-ben arról adott hírt az Uránia, hogy a repülőgépet Amerikában már
tömegközlekedési eszközként használják, s Amerika kilenc városa között
volt rendszeres, menetrendszerű utasszállító légiforgalom. Az 1919-es
évfolyamban pedig arról olvashatott a nagyközönség, hogy utasszállító
repülőgépjáratot terveznek Párizs és London között.
Az Uránia című folyóirat a műveltebb rétegek felé terjesztette a
tudományos és művészeti ismereteket. Az egyesületet azonban nem csak a
művelt középosztály tájékoztatása foglalkoztatta, hanem a szegényebb
néprétegeké, a munkásoké is. A munkások tájékoztatásának, művelődésének
időszerűségét és szükségességét látva megszervezték és országszerte
kiépítették a munkásgimnáziumok hálózatát. A folyóirat kezdeményezése,
és elért eredményei felbecsülhetetlenek, hiszen a tudományok, művészetek
széles körben való terjesztését, népszerűsítését honosította meg.
Megszűnését csakis az első világháború és az 1919-es Tanácsköztársaság
után kialakult nehéz gazdasági viszonyok okozták, működésére továbbra is
igény és szükség lett volna.
Ezekben az években született meg a filhíradó műfaja. Gróf Károlyi Mihály
1917 karácsonyán nyilatkozta: "A filmet a legerősebb népies agitációs
fegyvernek tartom, és a jövőben még sokkalta nagyobb, hatékonyabb
eszköze lesz az agitációnak". Ez a tény 1918 őszén, a forradalom
kitörésekor komoly propagandalehetőséget sejtetett, amit az őszirózsás
forradalommal rokonszenvező két nagy napilap, Az Est és a
Pesti Napló munkatársainak közreműködésével készült és Az Est
Film című filmhíradó ki is aknázott. Az Est Filmből lett
azután a Tanácsköztársaság Vörös Riport Film elnevezésű
filmhíradója, melynek készítésében újságírók, művészek, filmoperatőrök
vettek részt.
Filmek kora
Annak ellenére, hogy az Uránia nem filmszínháznak épült, felépülése után
4 évvel már vegyes használatú színházként és moziként működött, ezért a
legkorábbi ilyen épületeink egyike. Ettől függetlenül a színházat csak
1917-ben alakították át filmek vetítésére is alkalmas színházzá Fehérkúti Bálint építész terve és Miákits
Károly lakatosmester kivitelezésében.
(A kor diákjai nemcsak a színház vetítővásznán láthatták az uránia
sorozatokat, hanem az iskolák besötétített tantermeiben is élvezhették a
- szénszálas vagy Mita-égős vetítővel - vetített képek kínálta látványt.
Az iskolában alkalmazott sorozatokat újraválogatták, a tanterv
kereteihez igazították. Állókép - szöveg - zene - színpadi élőképek, a
vetített képes előadások műfaji kereteinek megszilárdulását megelőzte a
néma-, majd a hangos-, sőt a színesfilm térhódítása. Így e műfaj az
Uránia színház falai közül kiszorult. A tudományos és ismeretterjesztő
diaelőadások, maguk az üveglemezek tovább éltek az iskola falai között,
vándoroltak a "falu Urániájával". A szemléltető oktatás az 1940-es évek
végéig - egy-két helyen még tovább is - használta azt a több tízezer
felvételt, melyek összeállításukban, tartalmukban ekkorra már elavultak.
A Leica-méretű, két üveglemez közé szorított, papírcsíkokkal szegett
cellulóz-nitrátfilmek, majd a lángmentes tekercs és fémkeretes diakockák
végképp száműzték a 8.5 x 8.5-es Uránia-diákat)
Radó István, aki az 1910-es évek elejétől az 1940-es évek második feléig
dolgozott a magyar filmszakmában, világháborúk közben is filmes
szakember volt és maradt. Rendkívül változatos eszközökkel érte el, hogy
az emberek kíváncsiak legyenek az általa képviselt filmekre, vagyis a
Metro-Goldwyn-Mayer stúdió produkcióira (egyszer például a Fővárosi
Állatkerttől bérelt kivénhedt oroszlánról állította azt, hogy az MGM
kabalaállata, és úgy parádézott vele fel és alá Budapesten). Ő maga 1927
és 1940 között dolgozott az MGM budapesti dramaturgjaként és
propagandistájaként, de volt lapszerkesztő és producer is (a dramaturg a
némafilmkorszakban feliratírót jelentett, Radó fordította a jeleneteket
összekötő angol nyelvű inzerteket, propagandistaként pedig gondoskodott
róla, hogy a filmek el is jussanak a közönséghez).
"A film is méteráru, a filmhez és a mozihoz nem kellett szakmai
képesítés, csak egy kis üzleti ösztön és főleg pénz" - vallotta
munkájáról később.
Ez a szemlélet pedig megmagyarázza, miért voltak hajlandók ő és kollégái
a legdörzsöltebb trükkökre is annak érdekében, hogy becsábítsák a
mozikba az embereket. A filmek eladásában, egyáltalán a filmkultúra
egyik területén sem működtek még akkoriban bevált praktikák. Ez a
filmdramaturg-nemzedék éppolyan fiatal volt, mint maga a film.
Valamennyien a múlt század utolsó éveiben születtek, és az 1910-es
években kezdtek dolgozni. A mozitulajdonosok és filmvállalkozók
valamennyien az előző nemzedék tagjai voltak. Senki nem volt köztük, aki
azzal kezdte az életét, hogy filmes lesz; kereskedők, műszeriparosok,
nyomdászok, pénzt örökölt értelmiségiek, fényképészek, kávésok,
vendéglősök tértek át a jó jövedelmet ígérő új találmány kihasználására,
a közönség mindinkább megnyilvánuló érdeklődésének kielégítésére.
Egyébként Radó volt az, aki a híres színészpárost, a Laurel és Hardy
nevű komikusokat átkeresztelte Stanra és Panra, mert szerinte eredeti
nevükön nem lesznek híresek Magyarországon.
Filmpropagandistaként kockázatos filmnek tartotta az Óz, a csodák
csodáját is, mert Dorothy útitársai szerinte túl könnyen
megfeleltethetők voltak az antant szövetség országainak. Ez már olyan
nyakatekert értelmezése a filmnek, ami csak a paranoid világháborús
hangulatban juthatott eszébe a cenzoroknak, Radó viszont az ő fejükkel
is gondolkodott, és végül úgy emelte magasabb presztízsű filmmé az Ózt,
hogy Szabó Lőrincet kérte fel a musical dalszövegeinek fordítására –
ezek után a filmet illett engedélyezni.
Radó egyébként többször is közel került a politikához. 1919-ben ő
szerkesztette és adta ki a Tanácskormány hivatalos filmszakmai lapját, a
Vörös Filmet, de ezen a poszton is inkább volt filmszakmai ember, mint
politikai ejtőernyős. Sokakkal ellentétben nem is kellett elmenekülnie a
Tanácsköztársaság bukása után, és végigdolgozhatta a Horthy-rendszer
első két évtizedét.
1924. február 27-én jelent meg a mozikban az 1923-ban alapított Magyar
Film Iroda Részvénytársaság (MFI) első heti filmhíradója, mely
folyamatos megjelenéssel, folyamatos számozással 1944 végéig 1084
kiadást élt meg.
1925-től Nyugat-Európában kezdetét veszi a filmszínházak amerikai
mintára történő átalakítása. A német UFA filmgyár alkalmazásában állt
vendégként a magyar származású (de Amerikában élő) Rapée Ernő karmester,
akinek zenekara szolgáltatta a zenét a némfilmek alá. Ő játszott az első
amerikai rendszerű filmvetítés alatt a berlini Zoologische Garten-ban
lévő teljesen átalakított Ufa-palotában. Rapée jelentős szerepet
játszott további filmszínházak átalakításában, majd 1927-ben visszatért
Amerikába, hogy ott a világ legnagyobb zenekarát, a Roxy Szimfonikus
Zenekart vezesse.
Rapée Ernő (1891-1945)
Az UFA terjeszkedése és fejlődése elérte
Magyarországot is: a Corvin Filmgyár Rt. csődje után szabad utat kapott
a hazai "mozik" felvásárlására, így hamarosan az Urániát is bekebelezte,
miután Pekár Gyulától sikerült felvásárolniuk az épületet. Jánszky Béla és Szivessy Tibor
ezután a mozgóképszínház jelentős átalakítására vonatkozó terveket
nyújtott be a tanácshoz.
"A magánépitesi bizottság Céh István műszaki fő tanácsos elnöklete
alatt tartott ülésén építési engedélyügyeket tárgyalt, összesen 15
engedélyt adott ki, ezek közül 14 családiház építésére nyújt módot, a
15. az UFA fIlmkereskedelmi r.t.-nak szól, amely az Uránia-szinházat
UFA-palotává akarja átalakítani és erre meg is kapták az engedélyt"
- számol be a Magyar Országos Tudósító 1929. október 29-én.
Az Uránia az átalakítással, megtartva egzotikus, mór jellegű
architektúráját, Budapest egyedülálló "donmodern" filmszínháza lett. Ettől kezdve
az Urániából UFA Palota
lett, amely főként az UFA filmjeit játszotta nagy sikerrel (ilyen UFA
mozi működött a Nyugatival szemben is).
1939-től a zsidótörvényeket érvényesítő Filmkamara felállítása után a
zsidó származású Radó István sem maradhatott a helyén. 1941 őszén
toloncházba zárják, decemberben pedig más filmesekkel, mozisokkal együtt
internálják Nagykanizsára. 1942 tavaszán hazaengedték, és jó
kapcsolatainak, valamint keresztény papírjainak - ő maga református,
felesége katolikus vallású volt - köszönhetően sikerült túlélnie a
vészkorszakot.
1940 december 6-án mutatták be a filmszínházban a Bismarck című
filmet, amely hatalmas sikert aratott. Az előadáson jelen volt Göbbels
birodalmi miniszter, valamint a film készítői és az állam, a párt, a
hedsereg sok képviselője. A nagyszabású történelmi film nagy tetszést
aratott, amit a közönség előadás közben többször kifejezésre juttatott.
Különösen Paul Eartmann Bismarck-alakitása, valamint Christian Kayseler,
aki I.Vilmos szerepében tetszelgett. A vetítés után megjelentek a
színpadon a rendező, Wolfgang Liebeneiner (1905-1987) és valamennyi
színész is (Wolfgang Liebeneiner 1942-től az UFA termelési igazgatója
volt, és része volt a német kormány által ellenőrzött hivatalos
filgyártásnak).
Kommunista korszak
1945. február 2-án, amikor Budán még elkeseredett harcok zajlottak, a
pesti Rákóczi úton a sebtében helyreállított Uránia moziban bemutatták
Az oreli csata című grandiózus műalkotást, amely óriási sikert
aratott a romba dőlt város pincéiből előtántorgó túlélők körében,
csakúgy, mint a másik szovjet filmeposz, az egy partizánnő életét
felvillantó Tovaris P., amelyet szintén heteken át telt ház előtt
vetítettek (Major Tamás kerékpáron szállítja a Tisza Kálmán téri
pártközpontból a moziba az Oreli csata című film tekercseit - 470,
télikabátban didergő, ingyenes mozi-nézőnek a vetítés előtt Básti Lajos
szavalja el Petőfi Mit nem beszél az a német című versét). A
szovjet filmek iránti felfokozott érdeklôdés azonban igen hamar
lelohadt, június közepére a helyzet - párhuzamosan azzal, hogy a
mozikban sorra jelentek meg a nyugati, elsôsorban az amerikai, a francia
és az angol filmek - gyökeresen megváltozott.
A Magyar Kommunista Párt sérelmezte a szovjet filmek iránti
érdektelenséget, a pártkasszába viszont csak akkor ömlöttek a politikai
megerősödéshez nélkülözhetetlen pengők, majd forintok, ha az MKP
mozijaiban nyugati filmeket vetítettek.
"Még 1948-ban is előfordulhatott, hogy a mozikban tartott ellenőrzés
során tucatszámra találtak 12-14 éves iskolakerülő gyermekeket, akik A
pankrációs cowboy vagy a Tarzan győz és hasonló filmek révén részesültek
az imperialista nevelés áldásaiban" - háborgott 1949-ben A
harmincéves szovjet film diadalmas útja Magyarországon című
díszkötet előszavának névtelen szerzője. Az Új Film című szakmai
lap év végi száma viszont már arról tudósított, hogy "december utolsó
hetében az ország valamennyi mozijában csak szovjet film szerepel a
műsoron".
1945 júniusában az újonnan alapított Magyar Filmipari Rt.
(Mafirt) vezérigazgatója, Kovács István szerint "Az orosz filmek iránt a
nagyközönség kezdeti erős érdeklődése csökkenőben van", amelynek
egyszerű oka volt: a nézőknek egész egyszerűen elegük lett a nyugati
filmek embargójából és a túl sok szovjet propagandafilmből. Kovácsnak
szeptember közepén azért kellett igazoló jelentést írnia Révai József
kultúráért felelős miniszternek, mert
csak hét napig játszották a Lenin című, egész estét betöltő
dokumentumfilmet: "A film minden erkölcsi siker ellenére gazdasági
bukást jelentett a színház számára".
1946 tavasza azonban változást hozott: a Soyuzintorgkino - amely
időközben Sovexportfilmre változtatta a nevét - váratlan hadműveletet
hajtott végre: arra hivatkozva, hogy az Uránia mozi felszerelése német
tulajdon, s mint ilyen, jóvátételként a Szovjetuniót illeti, április
közepén egyszerűen kiebrudalta az épületből az Mafirt-ot. A legfelső
magyar pártvezetés igyekezett menteni a menthetőt, Rákosi májusban rövid
időre félbeszakíttatta a Mafirt és a Szovexportfilm közötti
elszámolásokat - értsd: a vetítési jogdíjak kifizetését -, ám a Rákóczi
úti filmpalota szovjet kézben maradt, s attól fogva a főváros legnagyobb
nézőterű, ám legkisebb látogatottságú mozija kizárólag szovjet
alkotásoknak adott otthont.
A szovjet filmek logoját Vera Muhina szobra ihlette
A szovjet filmek bemutatási joga oly fontos lehetett,
hogy még a háború közben, 1944 decemberében szerződést kötöttek róla.
Mivel e jog változatlanul a Mafirtot illette, de a magyar cég ez irányú
buzgalma korlátok közt maradt, új vádat fogalmaztak meg a szovjetek: nem
kielégítő a szovjet filmek propagandája, "lelkiismeretlenül" fordítják
le magyarra az orosz szövegeket, a Ködös ifjúság című filmben például
egy kolduló szájába az "Adjatok alamizsnát!" helyett az "Adjatok egy kis
pástétomot!" szófordulat került - sőt politikai szabotázsként értékelték
azt, hogy egy szovjet híradóból éppen a német Paulus tábornok bírósági
vallomását vágta ki az egyik moziüzem vezetője.
Kovácsot végül a meghagyták a Mafirt élén, de ügyvezető igazgatóként a
Franciaországból hazatelepült illegális kommunista Angyal Györgyöt
tették mellé. Angyal elvtárs ezután a Kisgazdapárt tagjaira fogta, hogy
azok bojkottálják a szovjet filmeket, de alapvetően egyetértett
Kováccsal, hogy az emberek azért nem ülnek be a szovjet filmekre, mert
nincs érdeklődés irántuk. Így pedig a mozik nehezen tudnak megélni,
hiszen nincs bevételük, ha szovjet filmeket adnak, az adót pedig
ugyanúgy be kell fizetni.
"Az első magyar demokratikus film" :)
1945. december 16-án a filmszakma tíztagúnküldöttsége tisstelgő látogatáson jelent meg Nagy Imre belügyminiszternél. A küldöttség tagjait Kovács István, a Mafirt vezérigazgatója mutatta be a miniszternek és előadta a látogatás célját. A miniszter érdeklődéssel hallgatta a fejtegetést, majd elbeszélgetett a küldöttség tagjaival. Keleti Márton arra kérte, hogy abból a tizenkét százalékból, amit közérdekű adók címén fizetnek a mozik, egy jelentős részt, esetleg az egészet, fordítsák a súlyos gondokkal küzdő magyar filmgyártás megsegítésére. Radó István, a Filmalkalmazottak Szabadszervezetének főtitkára előadta, hogy a filmszakszervezet egyike az ország legfiatalabb szakszervezeteinek. Sokezer dolgozójának anyagi eszközök hiányában, se jóléti alapja, se nyugdíjalapja nincs. Azt kérte a minisztertől, hogy a rövidesen felosztásra kerülő vidéki moziengedélyekből juttasson egyet a Szakszervezetnek, hogy annak a jövedelméből ezeket a fontos szociális intézményekeit megteremthessék. A miniszter nagy megértéssel és jóindulattal hallgatta meg a panaszokat, kifejtette, hogy a demokrácia fejlődése szempontjából mennyire fontosnak tartja a mozi és filmszakmát, majd megígérte, hogy tőle telhető módon igyekezni fog a panaszokat orvosolni.
Nagy Imre belügyminiszter fogadja Kovács Istvánt, Keleti Mártont és Pásztor
Bélát
"Három magyar film
készült el ezen a héten (Fényszóró, 1945. december 18.) |
1947-ben Kovács István "tragikus hirtelenséggel elhunyt", vagyis öngyilkos lett. Ezután Angyal lett a Mafirt igazgatója, akit a szovjetek állítottak félre: A Vörös Hadsereg sajtóirodájának vezetője, akit a korabeli források Quin elvtársként említenek, az MKP titkárságának címzett levelében 1947 őszén "a Szovjetunió párt- és állami vezetése nevében" 11 pontban foglalta össze "a magyar filmes elvtársakkal" szembeni, akkor már jól ismert kifogásokat. Ráadásul a szovjetellenesség vádjával is megfejelte őket, mondván, a Mafirt "az amerikai, francia és angol filmek átvételét politikailag képzetlen emberekre bízza, és a saját mozijaiban ideológiailag tudatosan káros filmeket" mutat be. Angyal azzal védekezett, hogy a "25 éves fasizmustól megmételyezett magyar közönség ízlését dialektikusan" kell megváltoztatni, majd az október 22-i egyeztető ülésen hozzátette, hogy az amerikai filmek elleni harcnak "jó módszere (...), hogy a mi mozijainkban mutatjuk be és buktatjuk meg őket. Nem érdekünk ugyanis, hogy a konkurencia csináljon velük nagy üzletet".
Angyal György
"Nekem komoly összefoglaló jelentésre van
szükségem!” - ezzel a vészjósló oldalszéli jegyzettel dobta vissza
1948. február 6-án Farkas Mihály, a Magyar Kommunista Párt
főtitkárhelyettese Angyal Györgynek, a szovjet film magyarországi
helyzetéről és forgalmazásáról írott 15 oldalas, adatokkal és
számsorokkal alaposan megtűzdelt beszámolóját.
Angyal a háború utáni Magyarországon azon kisszámú kommunista káderek
közé tartozott, akik értettek ahhoz, amit csináltak. A filmmel való
kapcsolatot otthonról hozta, New Yorkban született apja a hollywoodi
filmstúdiókat létrehozó magyarok holdudvarához tartozott, és amikor
Magyarországra visszatért, filmkereskedelmi céget alapított.
Érettségizett fiát az európai film fővárosába, Berlinbe küldte a
filmtechnikai főiskolára. Hitler elől Párizsba menekült, részt vett az
ellenállási mozgalomban, és 1946 elején mint megbízható, kipróbált
kádert nevezték ki a kommunista párt filmcégének az élére. Ezzel egy, a
pártja szempontjából feloldhatatlan konfliktusnak csöppent a kellős
közepébe.
Miközben a hegemóniára törekvő szovjet testvérpárt mind fenyegetőbben
sérelmezte a szovjet filmek iránti magyarországi érdektelenséget, a
pártkasszába viszont csak akkor ömlöttek a politikai megerősödéshez
nélkülözhetetlen pengők, majd forintok, ha az MKP birtokolta mozikban
nyugati filmeket vetítettek.
A kezdetben baráti hangnemű egyezkedés 1947 őszére odáig fajult, hogy a
Vörös Hadsereg sajtóirodájának budapesti vezetője (akit a korabeli
források Quin elvtársként említenek) az MKP titkárságának hosszú
(feljelentő) levelet írt "a Szovjetunió párt- és állami vezetése
nevében”, és 11 pontban foglalta össze "a magyar filmes elvtársakkal”
szembeni kritikákat. Az enyhébbek közé azt sorolták, hogy a Mafirt
vezetői (értsd Angyal) nem bíznak a szovjet filmben, üzletpolitikájuk
nem veszi figyelembe a politikai szempontokat, mi több:
szovjetellenességüket bizonyítja, hogy tudatosan mutatnak be
"ideológiailag káros filmeket”. Az igazoló jelentésre kényszerített
Angyal ugyan megpróbálta emlékeztetni kinevezőit arra, hogy kettős
feladattal bízták meg: "a haladó szellemű filmek terjesztésén” kívül "a
párt gazdasági eredményeit kell szolgálni”, ezt az érvet Quin azzal
söpörte le, hogy "a legrosszabb szovjet film is jobb, mint egy
amerikai”, majd írásba adta fenyegetését: "Kijelentem, ha a
Mafirt munkájában semmiféle változás nem lesz, akkor másképpen és más
szervek előtt fogjuk ezt a kérdést felvetni”.
Angyalt másfél hónap múltán a vezérigazgatót
posztjáról leváltották, majd - mintegy felfelé buktatva - az Országos
Találmányi Hivatal megszervezésével bízták meg. Itt alig egy évet
tölthetett el, mert végül 1949-ben a Rajk-per kapcsán letartóztatták, és
38 éves korában, a vizsgálati fogságban meghalt.
1948. január 1-én az Országos Magyar Színművészeti Akadémiából
létrehozzák a Színház- és Filmművészeti Főiskolát.
1950-ben az épület újra magyar tulajdonba került, ekkor
alakult meg itt az Országos Magyar Színművészeti Főiskola
Színháztudományi Intézet. A Színház- és Filmművészeti Egyetem
székhelyeként üzemelő mozit többször felkereste már Károly (1948-)
walesi herceg, Colin Firth (1960-) Oscar-díjas angol színész, Sir Andrew
Lloyd Webber (1948-) zeneszerző és Roman Polanski (1933-) Oscar-díjas
lengyel filmrendező.
1985 - az Uránia mozi homlokzatára felfüggesztett transzparens a viharos szélben
lezuhant és magával rántotta a mélybe a többmázsás kőkorlátot is
A rendszerváltás után
A Rákóczi úti mozi felújítása 2001 májusában
kezdődött. Ekkorra a filmszínházat bérlő Uránia Kft. már egy éve nem
fizette a bérleti díjat az épület kezelőjének, a (mai nevén) Színház- és
Filmművészeti Egyetemnek. A felújítást a kezdetektől a Nemzeti
Kulturális Örökség Minisztériuma (NKÖM) finanszírozta költségvetési
forrásból; ennek költsége megközelíti az 1,1 milliárd forintot.
A mozi az eredeti tervek szerint már a 2002-es filmszemlére elkészült
volna, a felújítás alatt azonban hőforrás bukkant fel a mozi alól, ami
nehezítette a munkát.
"A feltörő gejzír kiváló érték lett volna, ha éppen fürdőt építünk a
mozi helyén, de nem ez volt a cél, így ezt a nem várt problémát
orvosolni kellett, ami jócskán elnyújtotta a munkálatokat" - mondta a
filmszínház igazgatója.
A filmszínház felújítását két filmmel ünnepelték meg: április 1-én Káel
Csaba Bánk bánját, majd április 8-án a Széchenyi István életét bemutató
és Bereményi Géza által rendezett Hídember című filmet mutatták be.
Az összesen 425 fős
díszterem mellé ekkor két 60 fős kamaratermet is kialakítottak az Uránia
épületében. E termeket később filmtörténetünk két legendás alakjáról,
Fábri Zoltán filmrendezőről és a színészóriás Csortos Gyuláról nevezték
el.
A díszterem mellett erkélyt és páholyokat is helyreállították ezek azóta
az egyetemes és a magyar filmtörténet klasszikus alkotásainak nevét
viselik. (Aranypolgár (10 fős), Hyppolit (4 fős), A nagy Ábránd (8 fős),
Aranyláz (4 fős), A Táncz ( 8 fős), Casablanca (8 fős), Kék Angyal ( 8
fős), Meseautó (4 fős), Körhinta 10 fős) ellátott. A táncz a legszebb, a
középső díszpáholynak kölcsönzi a nevét.
Az előzőleges tervek szerint a mozi ezután évente tíz jelentős magyar,
tíz jelentős európai és ugyanennyi közönség-, illetve sikerfilmet
mutatna be. A felújítással az épület alkalmas lett fesztiválok,
filmszemlék rendezésére, sőt színházi produkciók bemutatására is. Az
Uránia 2002-re 100 millió forintos minisztériumi támogatást kapott.
Az Uránia a jegyárakat illetően eltért a multiplexek gyakorlatától:
átlagosan 150 forinttal mentek a multiplexek mozijegyárai alá.
Mozi technikai eszközök: nagy teljesítményű 22000 ANSI Lumen fényerejű
FULL HD moziprojektor, valamint két különböző méretű, felhúzható vetítő
vászon található. A nagyvászon a teljes színpadteret betölti, mérete
8,2x4,8 cm. 2013-ban a hangélményt javították 8 db NEXO PS10L/R 10”
szélessávú hangsugárzó, valamint a 2 db NEXO RS15-P 2x15” sub
hangsugárzó beépítésével. A vászon előtti színpad területe 100 m2,
belmagassága nagy. 3 db színházi öltöző és egy VIP öltöző áll a fellépők
rendelkezésére.
2019-ben a nagyterem befogadóképességénél már 460 főt tüntet fel a
filmszínház honlapja, tehát 35 fő-vel emelték a befogadóképességet. Az
alagsori két 60 fős kamaraterem jelen pillanatban nem üzemel.
Összehasonlításképen a legnagyobb mozi vászon Magyarországon a Corvin
mozi 460 fős Korda termében működik: 17,4 m x 7,4 m. A második
legnagyobb vászon a szegedi Belvárosi mozi Zsigmond Vilmos termében
működik 15 m x 6,5 m. Ez utóbbiban lévő Zsigmond Vilmos terem 550 fős
befogadóképessége révén a legnagyobb magyarországi még működő klasszikus
filmszínház.
Az Uránia Nemzeti Filmszínház 2006-ban a kiemelkedő műemléki
helyreállításért megkapta az Európai Unió műemlékvédelmi díját, az
Europa Nostra-díjat. Budapest legszebb mozija ma ismét a film és
moziszerető közönség otthona, filmfesztiválok, díszbemutatók és más
rangos filmszakmai események helyszíne.
2005 februárja óta az intézmény igazgatója Bakos Edit volt, 2015
márciusa óta pedig Elekes Botond.
2021-ben megjelent Az ismeretlen Uránia - Fejezetek egy filmszínház
történetéből című könyv.
Képek