Az Iparművészeti Múzeumot a londoni (1857) és bécsi (1864) társintézmények után Európában harmadikként hozták létre 1872-ben. A Zsolnay-féle színes pirogránittal, majolikával burkolt, szecessziós stílusú palota Lechner Ödön és Pártos Gyula tervei szerint 1893-1896 között épült.
Szinte az első olyan hazai mű, amely szakít az
eklektikus építészeti formák másolásával, s egyik legjellemzőbb és talán
legreprezentatív példája a Lechner-féle magyaros építészeti irányzatnak.
Ez a magyarosnak szánt stílus elsősorban a kerámiadíszítésben nyilvánul
meg, ahol a népies magyar mellett hindu motívumokat is alkalmaztak.
Az épület leghangsúlyosabb része a toronyszerű középrizalit, melyet
csipkézett élcserepekkel díszített, majolikalaternában végződő
nyolcszögletű kupola zár le. A bejárati nyitott előcsarnok motívumai a
szasszanida és perzsa művészettel állnak rokonságban: a lépcsőt sárga
pirogránit korlát kíséri, háttérben a falat -az egyetemes építészetben
páratlan módon- vörös, a mennyezetet pedig virágmintás majolika
burkolja. Az alkalmazott virágmotívumok - szegfű, rózsa, búzavirág,
mákgubó - a magyar népművészeti ornamentikában is előfordulnak, az
összhatás mégis inkább a keleti díszítőművészetet idézi.
A múzeum 1897 körül
A homlokzat egy részlete
A XIX. század elejétől kezdve a gyáripar
előretörésének következtében a kézműves ipar folyamatosan háttérbe
szorult. A modern ipari termelés, a fokozott gépesítés következményei
által egyre inkább mellőzték a művészi igényességet, s a tartós, de
alacsony nívójú tömegtermékek ellepték a kor piacait és áruházait. A
század közepétől induló, s folyamatosan megrendezésre kerülő nemzetközi
kiállítások kivezető utat kerestek a kézművességet sújtó válságból, s
ennek során igyekezték a tömegtermelést az "iparművészet"
megvalósításának irányába terelni. Ennek hatására különféle társaságok,
majd ún. iparmű-múzeumok alakultak szerte a nyugati világban.
1857-ben, Londonban nyílt meg az első ilyen intézmény ( South Kensington
Museum), amelynek hatására létrejött 1863-ban annak bécsi megfelelője
is, az Österreichisches Museum für Kunst und Industrie. Mindkét
intézmény feladatának tekintette az iparosok tájékoztatását az
elszabadult ízléskavalkád világában, s követendőként a történeti
stílusokat és technikákat állították a bizonytalanság jegyeit hordozó
ipari termékek elé. A két nagyváros sikerén felbuzdulva Magyarországon
is felvetették az illetékesek egy hasonlóan sikeres iparművészeti
kiállító csarnok és múzeum létrehozásának ötletét, amelynek segítségével
itthon is megoldást találhatnának a magyar műipar számos égető
problémájára.
Elsőként Rómer Flóris régész és művészettörténész tette le voksát a honi
iparmű-múzeum szükségessége mellett; a párizsi világkiállításon szerzett
tapasztalatai alapján, valamint a magyar műipar elmaradottsága okán
vetette fel javaslatát 1868-ban. Példaként az osztrák kézműipar
fellendülését hozta fel. Elgondolását támogatta a híres műgyűjtő, Zichy
Ödön gróf is, majd 1871-ben az Országos Iparegyesület és az Országos
Magyar Képzőművészeti Társulat is felkarolta a kezdeményezést.
Keleti Károly miniszteri tanácsos elnökletével a két testület tagjaiból
ún. 100-as vegyes bizottság alakult, akik a múzeum alapítása céljából
részletes tervezetet állítottak össze. Az új intézményt első nekifutásra
társadalmi adakozásból, magánadományokból kívánták létrehozni és
fenntartani, s tevékenységüknek köszönhetően a Főváros hat évre 3000
forintot ajánlott fel ennek támogatására. Hamarosan bebizonyosodott
azonban, hogy a múzeum ügyét csak az állam segítségével és
gondoskodásával lehet véghezvinni, ezért 1872-ben a vallás és
közoktatásügyi miniszter körlevélben hívta fel a honatyák figyelmét a
kulturális haladás legfontosabb tényezőire, a tudományos és művészeti
célú egyesületek és múzeumok létrehozására, s ezen intézmények anyagi
segélyezésére. Az Országgyűlés hamarosan 50ezer forintot különített el
arra a célra, hogy a következő bécsi kiállításon különféle "műipari
tárgyakat" vásároljanak a majdani múzeum számára. E pénz előteremtésében
nagy szerepe volt a Nemzeti Múzeum igazgatójának, Pulszky Ferencnek is,
aki vehemensen kiállva az igaz ügyért, szinte kiharcolta annak minden
forintját. Érzelmektől fűtött érvelésének hatására a kereskedelmi
miniszter által már korábban megjelölt összeget végül megadták.
Az osztrák főváros egy reprezentatív kiállítás alkalmával, az 1873-as
gazdasági válság évében mutatta be az őstermelés, az ipar, a
világkereskedelem, a tudomány és a művészeti élet vívmányait, ahol a
kiküldött bizottság az ekkor megszavazott összeg egy jelentős részéből
kortárs iparművészeti termékeket, s az egyes technikák történetének
illusztrálására alkalmas eredeti példányokat vagy utánzatokat vásárolt a
múzeum javára. A segédtitkárnak kinevezett Pulszky a külföldiek
rokonszenvét olyannyira megnyerte az ügynek, hogy azok jelentős
árleszállítással segítették a kiállítási tárgyak magyar kézbe kerülését.
A Bécsben megszerzett tárgyak mellé az alakuló magyar múzeum megkapta az
1862-es londoni világkiállítás Bécsnek ajándékozott kerámiáit is.
Rómer Flóris (1815-1889) A magyar régészet atyja |
Pulszky Ferenc (1814-1897) Politikus, régész, műgyűjtő, a dualizmus "kultúrpápája", a Nemzeti Múzeum igazgatója |
A megalakult kollekcióhoz csatolták Xantus János
kelet-ázsiai expedíciójának ipartárgyait, valamint Xantus és Rómer
országjáró körútján beszerzett magyar népi és háziipari munkákat is. Ide
kerültek a Nemzeti Múzeum azon külföldi műkincsei és régiségei is,
amelyek semmilyen kapcsolatban nem álltak a magyar iparral és
történelemmel, de mégis bemutatásra alkalmasnak találták azokat.
A felgyülemlett tárgyak elhelyezése egyre égetőbb problémát okozott: a
Főváros hiába bocsátott ingyenes telket a bizottság rendelkezésére, az
1873-as gazdasági válság minden építkezést megakasztott. Nem csak a
múzeum építését nem kezdték el, de az akkorra már javában tartó
Nagykörút és Sugárút munkálatait is felfüggesztették vagy lassították
egy időre.
A Hosszú Depressziónak
nevezett gazdasági válság Európából indult ki.
A kölcsönöket nyújtó intézmények által könnyű
volt jelzáloghitelhez jutni, így az építőipar
fellendülésnek indult. A telkek értéke egyre
nőtt, az adósok egyre több kölcsönt vettek fel
félig kész, vagy még el sem kezdett
épületeikre. Ám a gazdaság alapjai nem voltak
elég erősek, a gabonaexportőröknek új,
jelentősen alájuk ígérő nemzetközi
versenytárssal, az USA-val kellett
megküzdeniük. 1872-re a petróleum és az
élelmiszer csak úgy özönlött az USA-ból,
fenyegetve ezzel az európai kereskedelmet és
életmódot. 1873-ra világossá vált, hogy a
folyamatos gazdasági növekedésbe vetett
bizalom túlzó volt. Ahogy a kontinens bankjai
sorra bedőltek, brit társaik visszatartották
tőkéjüket, hiszen nem lehetett tudni, hogy
mely intézményeket érintette leginkább a
jelzálogválság. A bankközi kölcsönök kamatai
rendkívül magasra szöktek. Az Egyesült
Államokban a válság 1873-ban robbant ki,
amikor is a Jay Cooke & Company amerikai
befektetési bank csődöt jelentett. Ez
láncreakciót indított el, sorra dőltek be a
bankok, a New York-i tőzsdén zuhanni kezdtek
az árak, majd bezárták 10 napra. Gyárak
tömegei zártak be, hatalmas munkanélküliséget
okozva. A válság elhúzódott, majdnem 6 évig
tartott. |
A kollekciót átmenetileg a Nemzeti Múzeum
előcsarnokában helyezték el; az ünnepélyes megnyitó 1874. április 19-én
volt. Az elkövetkezendő évben a múzeum sajnos tényleges eredményt nem
tudott felmutatni, s nem rendelkezett megfelelő alappal a gyűjtemény
megfelelő helyen való bemutatására. A tarthatatlan állapotok rendezésére
1876-ban került sor Hegedűs Kandid Lajos miniszteri tanácsos
vezetésével. Megbízta Szalay Imre tanácsost, hogy dolgozza ki a múzeum
ideiglenes alapszabályát. Ennek alapján a gyűjtemény a múzeumok és
könyvtárak országos főfelügyelőjének hatáskörébe került. Javadalmait az
országos költségvetésből finanszírozták. Mindezt egy három éves
mandátumra megválasztott bizottság felügyelte.
1877-ben készült el a Képzőművészeti Társulat sugárúti Műcsarnoka (ma
Andrássy út 69.), melynek célja kiállítások rendezése, művészek
támogatása és a magyar művészeti élet fellendítése volt. Lásd: Régi
Műcsarnok
A Műcsarnok "régi" épülete
A főváros közgyűlése 1872 május 8-án tartott
közgyűlésén helyt adott a Magyar Országos Képzőművészeti Társulat
kérelmének, majd hosszas alkudozások után 1874-ben kötött szerződéssel a
már épülőfélben lévő Sugárút déli oldalán a 78, 80 és 151. számú
telkeket 55000 forintos, jutányos áron a Társulatnak eladta. Miután a
megvásárolt telkek a Társulat szükségleteit felülmúlták, azoknak mintegy
a fele részét a főváros beleegyezésével a tanulmányi alapnak ugyanazon
az áron átengedték, hogy ott felépülhessen az Országos Magyar Királyi
Mintarajztanoda és Rajztanárképezde (lásd: Képzőművészeti Egyetem) saját
háza. A két építkezés szinte azonos időben kezdődött.
Itt - éves 6000 forint bérleti díj fejében - az iparművészeti múzeum
számára is volt hely a gyűjtemény bemutatására. Az átköltöztetés
költségeit a Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium és a
Kereskedelemügyi Minisztérium finanszírozta. Az épület alsó két szintjén
hét teremben mutatták be az anyagot. Pulszky Károly (Pulszky Ferenc fia)
volt a tárlat "őre", akit Schickedanz Albert műépítész segített titkári
írnoki rangban.
1878-ban a múzeum születése körül tevékenykedő és az azt segítő "100-as
bizottság" befejezettnek nyilvánította küldetését, majd rendelkezési
jogát átadta a Vallás- és Közoktatásügyi Minisztériumnak. A minisztérium
az 1878./XVII. tc. alapján rendszeres pénzügyi támogatással látta el az
intézményt a fenntartási költségek támogatására: a létrejött Országos
Magyar Iparművészeti Múzeum nevű állami intézmény kiadásainak fedezetére
évi 10400 forint járandóságot állapítottak meg. 1878-as ideiglenes
alapszabálya szerint a közönség műízlésének fejlesztését és az iparosok
képzését is a feladatok közé sorolta, amelybe az is beletartozott, hogy
a honi mesterek megfelelő körülmények között mutathatják be
remekműveiket az érdeklődők előtt.
Pulszky Károly (1853-1899) Magyar művészettörténész, az Országos Képtár igazgatója |
Ráth György (1828-1905) Jogi és művészettörténeti író, könyv- és régiséggyűjtő, táblai tanácselnök, jogász, főrendiházi tag |
1881-ben Pulszky Károly az Országos Képtár őre,
Schickedanz Albert pedig az Iparművészeti Iskola tanára lett. Az
Iparművészeti Múzeum irányítása Ráth Györgyre szállt.
Ráth volt a Képzőművészeti Társulat alapítója. A múzeumok és könyvtárak
országos felügyelő bizottságának másodelnöki pozícióját mindenféle
díjazás nélkül vállalta el. A fogalmazói és őri teendők segítésére
Radisics Jenőt, írnoknak Lipcsey Józsefet rendelték ki. Tevékenységük
által vált a múzeum nemzetközi hírű intézménnyé. Ráth György munkálatai
alatt megreformálódott a belső ügyrend, s fokozatosan távolodtak a
Nemzeti Múzeum irányítása alól, jelezve, hogy az Iparművészeti Múzeum
immár - ha papíron nem is, de - működésében független intézménnyé vált.
Ezt az intézményi körpecsét használatával deklarálta. Nevéhez fűződik a
különböző szempontok szerinti leltározás bevezetése is, valamint a
rajzos leltárkönyvek helyébe egyedi tárgyleíró kartonokat alkalmazott.
1882-ben könyvművészeti tárlat, 1884-ben ötvösmű kiállítás, 1888-ban
gyűrűkiállítás nyílt a múzeum falain belül. Az így, egy helyen
bemutatott műkincsek nyújtotta ismereteket különféle katalógusok tették
maradandóvá.
Ráth szorgalmazta az Iparművészeti Iskolával való tevékeny
együttműködést, amely a jövő generációinak képzése miatt volt mérvadó.
1883-ban kibérelték a szomszédos Zeneakadémia épületének földszinti
helyiségeit, s ezzel egy újabb kiállítási teret, olvasó és rajztermet,
valamint a modern iparcikkek bemutatására alkalmas időszaki
kiállítóhelyet nyertek.
1884-től már javában folyt a saját gyűjtemény külföldre való
kikölcsönzése, s élénk kapcsolatot tartottak fent külföldi aukciós
házakkal is. Ezzel a hazai hiányosságok pótlását szolgálták.
Radisics Jenő jelentős tudományos és népszerűsítő irodalmi tevékenységet
folytatott. Trefort Ágoston kultuszminiszternek írott levelének hatására
Ferenc József császár egy saját épület felhúzására alkalmas telek
megvásárlását engedélyezte az iparművészeti múzeum és iskola közös
otthona számára.
1885-ben jelent meg az állandó gyűjtemény képes kalauza, s tavasszal
nyitotta meg kapuját az Országos Kiállítás is, amely a mezőgazdaság és a
nemzeti ipar bemutatására volt hivatott. Valamennyi iparművészeti tárgy
a központi helyet elfoglaló nagy iparcsarnokban került bemutatásra. A
műipar szempontjából - a bemutató katalógusa és a Keleti Károly
szerkesztette hivatalos jelentés mellett - Szalay Imre értékelő
áttekintése volt a legfontosabb. Míg az első kettő pusztán korrekt
helyzetjelentést adott, Szalay a követendő utat is megjelölte. A
fejlődés zálogát az Iparművészeti Múzeummal szorosan összefonódó, és az
Iparművészeti Társulattól támogatott, szervezett művészi irányú
iparoktatásban látta. Ez összecsengett Radisics Jenő elképzelésével. A
körvonalazott terv azonban "szétfeszítette” a múzeum meglévő falait és
sürgetett az idő a valódi otthon megteremtésére.
1886. nyarán Ráth György lett a múzeum címzetes főigazgatója, Radisics
pedig egy évre rá igazgatói kinevezést kapott.
Trefort Ágoston halála után Csáky Albin gróf vette át a
kultuszminiszterségi posztot, aki első lépéseként egy megfelelő építési
telek megvásárlását szorgalmazta. E telket végül a rohamosan fejlődő
Ferencvárosban találta meg az Üllői út - Kinizsi utca - Rákos utca -
Hőgyes Endre utca határolta területen.
Az épületre meghirdetett nyilvános pályázat 1890. novemberében jelent
meg az Építő Ipar és a Vállalkozók Lapja című szaklapokban. A
jelentkezési határidőt 1891. május 15-re tűzték ki. A titkos, jeligés
műveknek tartalmazniuk kellett egy általános helyzettervet, 1:50
léptékben minden emeletsor alaprajzát, 1:100 léptékben a homlokzatok
rajzait és a metszetrajzokat, egy precíz tervmagyarázatot az építéshez
szükséges anyagok és az előforduló szerkezetek leírásával, továbbá a
köbtartalom alapján kiszámított részletes költségvetést.
A bírálói bizottság elnökeként Szalay Imre foglalt helyet, szavazati
joggal Ráth György fő- és Radisics Jenő igazgató, Keleti Gusztáv
iskolaigazgató, Várady Szilárd tanár, Lechner Lajos fővárosi műszaki
igazgató és Pulszky Ferenc a könyvtárak és múzeumok országos felügyelője
rendelkezett. Az építészek közül Ney Béla, Pecz Samu, Rauscher Lajos,
Schulek Frigyes, Steindl Imre és Ybl Miklós szemlélhette meg
zsűritagként a pályaműveket. A társművészetek köréből Lotz Károly
festőművész és Stróbl Alajos szobrászművész nyilatkozhatott. A
díjazottak közül az első helyezett a megbízást, a második 1500 forintot,
míg a harmadik helyezett 1200 forintot kaphatott.
A tervekben - az előcsarnokon túl - szerepelnie kellett egy impozáns,
800 négyzetméter körüli, üveggel fedett udvarnak, a különféle
kiállítások termeinek, valamint az állandó gyűjtemények helyiségeinek,
továbbá egy reprezentatív dísz- és gyűlésteremnek. Az iparművészeti
iskolának szüksége volt - a fényviszonyok figyelembevételével -
megfelelő tájolású tantermekre, a kapcsolódó tanári szobákra és
szertárakra, valamint a padlástérben a fényképészeti és cinkográfiai
műintézet helyiségeire. Emellett gondoskodni kellett a múzeum és az
iskola dolgozóiról szolgálati lakással és irodával is.
A kijelölt időpontra 12 pályamű érkezett be. Ybl Miklós halála és Várady
Szilárd lemondása miatt a bizottságban előbbi helyére Czigler Győző,
utóbbiréra Benczúr Béla került. A zsűri megállapította, hogy a
pályaművek formai követelményük alapján mind megfelelnek, majd felkérte
a Steind Imre vezette szűkebb testületet, hogy a beérkezett anyagról
"összehasonlító és bíráló nézet kizárásával csakis szakszerű jelentést
tegyen". A jelentés május 19-én készült el, amely alapján a június 22-i
ülés hét pályaművet tartott további vizsgálódásra alkalmasnak. A végső
értékelésre június 24-én került sor. Titkos döntés alapján egyetlenegy
munkát sem találtak alkalmasnak a közvetlen kivitelezésre, így a
módosított díjazás alapján az első helyet, azaz 1500 forintot Lechner
Ödön és Pártos Gyula "Keletre magyar" című munkája nyerte el, míg a
második helyezést, 1200 forintot Tandor Ottó (Artibusz című pályaműve),
a harmadikat, 1000 forintot Schickedanz Albert és Freund Zsigmond (Per
artem ad astra című pályaműve) kapta meg. A zsűri megvásárolta Quittner
Zsigmond és Hauszmann Alajos pályaműveit is egyenként 500 forintért. Az
elemzéseket a Művészi Ipar és az Építő Ipar lapjain tették közzé,
valamint hat héten át az összes pályatervet kiállították a Műcsarnok
helyiségeiben.
Hauszmann Alajos terve, 1891.
Tandor Ottó terve, 1891.
Lechner Ödön és Pártos Gyula terve 1893-ból (kép: IM Adattár)
A bírálók szerint Lechner Ödön műve elrendezésében jól sikerült,
amelyben szépség és praktikum egyaránt érvényesül. Bár a fedett udvar és
egyéb terek kisebbek a megszabottnál, de ezt a gyűjteményi egységek
elhelyezése korrigálja, s a részletes beosztás alapján az épületben való
közlekedés célszerű. Bizonyos helyiségek elhelyezése és megvilágítása
ezzel szemben nem megfelelő, a mellékhelyiségek száma kevés.
Szerkezetileg a terv hibátlan, architektúrája mentes valamely történeti
stílus merev szabályaitól, a formához illő külső dekoráció pedig
jellemzően hazai megoldásra törekszik. A zsűri ugyan dicsérte a terv
nagyszerűségét, azonban óvakodott hivatalosan elkötelezni magát a benne
kibontakozó új tendencia mellett.
A többi mű általános koncepciójukban, részletmegoldásaikban és külső
megjelenésükben is több kívánnivalót hagytak maguk után. Tandori Ottó
műve alaprajzi elrendezésében ugyan sok hasonlóságot mutat Lechnerével,
de a mindent meghatározó fedett udvart szorosan körbeépítve nem
lebegteti azt szabadon a térben. Noha az elrendezés szép és szabályos, a
belső, nyitott udvarok csekély mérete miatt egyes termek nem kapnak
kellő megvilágítást, valamint a bejáratok megoldása sem sikerült
megfelelően. Az előírt fő- és teherkaput, valamint az iskola kapuját oly
módon kombinálja össze, hogy a főhomlokzaton őt nyílást helyez el -
melyekből a közbülső három alkalmas kocsibehajtásra -, azonban ezek
mindegyike a kiállítási térként szolgáló üvegcsarnokba torkollanak. És
bár a homlokzat "méltó ízlésről és művészi készségről" tanúskodik, a
főhomlokzat bal oldalán megjelenő torony vagy sarokcsukló nem illik bele
a konzervatív ihletésű középső rész és sarok kiugrásához.
Schickedanz Albert és Freund Vilmos harmadik díjas munkájánál az volt az
alapvető probléma, hogy az iskola került az Üllői úti főszárnyba, míg a
múzeum a mellékutcai és udvari szárnyakban kapott elhelyezést. Ez a
megoldás már csak azért is kedvezőtlen, mert a városi forgalomból adódó
zaj nagy mértékben zavarja a tanítás menetét. Az épületben való
közlekedés nem kellően átgondolt, éppúgy az egyes helyiségek részletes
beosztása sem. Az épület magasságához tervezett falvastagságok
szerkezetileg csekélyek. Bár az architektúra összhatásában tetszetős,
arányai szépek, stílusa nem egyöntetű.
Quittner Zsigmond tervei alaprajzukban tökéletesen megfeleltek a
programelőírásnak - a célszerűen elrendezett helyiségek közvetlen, jó
világításhoz jutnak. A korai olasz reneszánsz stílusban elképzelt
homlokzatok megoldása már kevésbé sikerült - a tömegek elosztása
bizonytalan, a főnézet középrizalitjának függőleges tagolása
túlhangsúlyozott. Alaprajzi elrendezése célszerű, áttekinthető - a
fedett udvar és a díszterem elhelyezése különösen sikerült. A csupán
kétemeletesre tervezett intézmény homlokzatai ugyan konvencionálisak,
mégis jól kifejezik az építmény „nyilvános, emlékszerű jellegét". A
művész azonban mit sem törődve az előírásokkal, a helyiségek számát és
méretét saját belátása szerint határozta meg, így a termek összterülete
13,5%-kal kisebb a programban megszabott minimumnál.
A versenyben lemaradt tervek elemzése - a be nem tartott előírások,
hibás részletek arányának növekedésével jóval terjedelmesebb volt.
Architektúrájuk általában a fantázia hiányáról tett tanúbizonyságot, sok
esetben nem sikerült "műintézet” jelleget ölteniük. A leggyöngébbnek,
egészében véve kezdetleges munkának, s így bővebb ismertetésre
méltatlannak minősült a "Museum” elnevezést viselő pályamű; akárki is
készítette, képtelen volt felfogni az előírások lényegét.
A bíráló bizottság a kiviteli megbízás visszatartásával döntését pusztán
félmegoldásnak érezte, ezért a miniszternek - a díjazottak és
vásárlással jutalmazottak körében zajló - megfelelően módosított
programmal hirdetett újabb pályázatra tett javaslatot, majd hivatalosan
feloszlatta önmagát.
A művek nyilvános bemutatója és az értékelések közzététele után azonban
kisebbfajta szakmai botrány robban ki. Ugyanis a Magyar Mérnök és
Építész Egylet mű- és középítészeti szakosztálya észrevételezte, hogy az
egyik (általuk meg nem nevezett) díjnyertes terv a kiadott
helyzetrajznál nagyobb telekre készült, mégsem zárták ki a versenyből.
Ezen felbuzdulva néhány részvevő július 4-i beadványában közvetlenül a
miniszterhez fordult, s a végeredmény felülvizsgálatát kérte. A zsűri
július 11-én kénytelen volt ismét összeülni. Gondos vizsgálata a
következőket derítette ki: bár a szükséges alaprajzokat a fővárosi
mérnöki hivataltól szerezték be, azokon a kvóták többféleképpen, ill.
félreérthetően voltak olvashatók. Ezért a telket háromféle záródással is
meg lehetett konstruálni. A pályázók java része többé-kevésbé eltért a
pontos adatoktól, viszont még a legnagyobb eltérést mutató terv is
könnyedén beleilleszthető mindhárom variációba, lényegének
megváltoztatása nélkül. Mivel rosszhiszeműség egyetlen pályázóval
kapcsolatban sem merült fel, a bizottság úgy határozott, hogy a díjakat
nem vonja vissza.
A zsűri ítéletét a kultuszminiszter július 24-én keltezett rendeletével
jóváhagyta, s Radisics Jenő igazgatót a következőkről tájékoztatta: "
(...) megbízom Lechner Ödön és Pártos Gyula építészeket, mint az első
díjat nyert "Keletre Magyar” jeligéjű terv nyerteseit, tegyék magokat
Tekintetességeddel érintkezésbe a czélból, hogy a lehető hely mérete és
költség kímélés, továbbá a jury albizottságának szakjelentésében
mondottak szemmeltartásával minél czélszerűbben alkalmazzák tervüket a
muzeum és iskola kivánalmaíhoz; s itt már most megkívánom jegyezni, hogy
a helyiségek s vele együtt a költségek tetemes reductioja érdekében,
hajlandó vagyok a néprajzi muzeum elhelyezésétől ezen épületben
eltekinteni. Amennyiben a nevezett építészek a kívánalmaknak megfelelően
átalakított tervet mutatnak be, őket fogom az 1500 Ft pályadíjnak az
építészi tiszteletdíjba való beszámítása mellett a kivitellel megbízni,
- ellenkező esetben fenntartom magamnak a pályanyertes és a megvett
tervek szerzőinek bármelyikét tervének a jelenlegihez hasonló feltételek
mellett leendő átdolgozására felhívni”.
A múzeum építése
Ráth György a nyertes kihirdetését követően mielőbb
szerette volna az új múzeum építésének munkálatait elkezdeni, hiszen a
helyhiány már tényleges gondot okozott a Műcsarnok helyiségeiben.
Jelezte, hogy az építkezést legkésőbb ősszel meg kell indítani, ha azt a
millenniumi országos kiállítás idejére valóban be akarják fejezni.
Lechner és Pártos ennek érdekében 1892. áprilisában módosító rajzokat
tettek le az asztalra, melyekben már a bíráló bizottság kritikai
észrevételeit is figyelembe vették. Az 'A' és 'B' változatok közül az
előbbi volt az olcsóbb, de Ráth mégis az utóbbit javasolta a
miniszternek. Ezen terv-változat 768ezer forint építési költségről
szólt, s bár ez az összeg 130ezer forint megtakarítást jelentett, nem
tartalmazta az épületen belüli munkák fedezetét sem. A tervezőpáros
erőfeszítése eredményeként a miniszter július hó 4-én a megbízás
elnyeréséről értesítette őket, egyben sürgette a terv-változat részletes
kidolgozását és a költségvetés mihamarabb elkészítését is. A financiális
keretet szigorúan 730ezer forintban határozta meg.
Bár Lechner és Pártos lelkiismeretesen dolgozott a feladaton, az
építkezés megkezdéséhez szükséges rajzok még 1893 márciusára sem
készültek el. A késlekedés oka a telekbővítésnek a korábbi elképzelést
jóval felülmúló mértéke volt, ugyanis az év elején 1029 négyszögölnyi
kiegészítő terület megvásárlására került sor 123ezer forintért. Mivel
így a telek alakja megváltozott, mérete pedig egyharmadával növekedett,
az összes tervet az új viszonyokhoz kellett igazítani. A költségvetés
ehhez mérten 888ezer forintra rúgott.
Mivel a háttérben zajló tervezési munkálatok nem kerültek
nyilvánosságra, ezért a munkálatok megkezdésének késését tapasztaló
ellenlábasok megpróbálták Lechneréket elütni a munkától. Ennek
szellemében jelent meg Steindl Imre írása az Építő Ipar április 6-i
számában, amelyben az egykori pályázatot meddőnek nevezte (hiszen a
kivitellel való megbízást egyik versenyző sem nyerte el), és finoman az
illetékesek figyelmébe ajánlotta Tandori Ottó munkáját, hogy a benne
rejlő eszmét megóvja a feledéstől.
Mivel a palota átadását hivatalosan is beiktatták a millenniumi
ünnepségek sorába, ezért annak átadási idejét 1896. májusára írták elő.
Mivel a határidő szorított, ezért a végleges tervek bemutatási ideje
március 15-e lett.
A kiegészítő telekrészek elhúzódó kisajátítási procedúrája miatt a
munkák végül október 9-én indulhattak meg. Hamarosan lerombolták a
kijelölt telken lévő házakat, s megkezdték a határvonalak kijelölését. A
művezető hivatalosan a két tervező volt, de a helyszínen Gaál József
építésvezető képviselte őket. Megalakult az építési bizottság is, amely
a költség-előirányzatot komolyan érintő kérdésekben felülvizsgálati és
javaslattevési lehetőséggel rendelkezett. A Kereskedelemügyi Magyar
Királyi Minisztérium részéről műszaki ellenőrként Korvig Tivadar királyi
főmérnököt rendelték ki, aki egyben a bizottság előadója és jegyzője is
volt. A föld- és kőműves munkákat Wellisch Sándor és Wellisch Gyula
vállalkozókra bízták.
Elsőként az alap, valamint a fűtéshez szolgáló kamrák és folyosók ásását
kezdték meg, mikor is kiderült, hogy a teherbíró talaj eléréséig a
tervezettnél jóval lejjebb kell ásniuk. Ez a járda szintjétől eredetileg
mért 3,5 méteren túl még 1,74 métert jelentett. Mivel ebben a mélységben
már állandó gondot okozott a feltörő talajvíz, ezért éjszakába nyúlóan
jártak a szivattyúk, hogy másnapra viszonylag "szárazabb" talajon
folytatódjon az építkezés. Az emiatt keletkező többletköltség
csökkentése érdekében az alapfalakat nem téglából rakták, hanem betonból
készítették el. Ennek kiöntését azonban november 21-én, az éjszakai
fagyok miatt fel kellett függeszteni. A már meglévő betont a fagykárok
elkerülése végett tavaszig 40 cm magas földdel, tetején pallókkal fedték
be.
A helyszínen 50-90 fő földmunkás és 80-100 fő betonmunkás dolgozott. A
hideg időjárás ellenére a földmunkák egy ideig még tovább folytak: egy
állványozó pallér és tucatnyi segédje a szükséges dúcolások elkészítésén
dolgozott.
A kiviteli rajzok zöme 1894-ben elkészült. Számtalan fontos részlet
elkészítése után szeptember közepén már a III. emelet alaprajzának és
metszeteinek kidolgozására került sor. 1894 februárjában készen voltak
az előcsarnok, a főkupola és a nagycsarnok szegecselt tartóinak
méretszámításai, áprilisára az előcsarnok és nagycsarnok függőleges és
vízszintes tartóinak részletrajzai, míg az előcsarnok alagsor fölötti
födémét csak május 4-re rajzolták meg. A nagykupola koronaként ható
lanternájának aprólékos tervei pedig május 25-i és július 26-i
datálásúak. Az épület építése eközben szorosan követte a tervrajzok
elkészültét.
A téli kényszerleállásban az építő bizottság ún. "árlejtési
hirdetmény"-t tett közzé a fontosabb újságokban az ács és kőfaragó
munkálatokra, valamint a vasszerkezetek, vashevederek és falkötő vasak
készítésére. A beérkezett pályázatok közül Müller József kőfaragóra,
illetve a Schlick-féle Vasöntöde és Gépgyár Rt.-re esett a választás.
Zajlik a munka
A falkoronaszint elérésének határideje 1894.
szeptember 30-a volt. A falak felhúzását az Üllői út felől kezdték el,
majd fokozatosan haladtak az épület belső részei felé. A pallér
irányításával 65-70 kőműveslegény és 11 inas dolgozott. A habarcsot
14-en keverték meg és adagolták a szükségletek szerint. Október 4-én és
5-ikén 64ezer téglát, 160 m3 homokot és mintegy 40ezer kg cementet
fuvaroztak a helyszínre. 23-án ezt újabb 26ezer téglával, 32 fuvar
kavicsos homokkal és 42 fuvar zúzott kővel egészítették ki.
1894. áprilisától indult a hengerelt vasgerendák és falkapcsok
szállítása, s májustól már minden falazatot egységesen emeltek a kívánt
szintmagasság eléréséhez. Elkezdték az udvari szárny alapozását is.
Június vége felé a Rákos utcai oldalon már az első emeletei padlószint
falazása történt, amelyhez következő hónap első napjaiban csatlakozott a
Kinizsi utcai front. Egy szeptember 15-i naplóbejegyzés szerint a
határidő közeledtével nagyobb munkaerő alkalmazásával próbálták a
lemaradásokat pótolni. Ezen a napon szállították le a koszorúgerendákat,
szelemeneket és szarufákat a tetőszerkezet ácsolásához; a művelet
elvégzésére Lővy Dávid és fia nevezetű céggel szerződtek le. December
15-re mindenki megelégedésére sikerült elérni a kívánt falmagasságot,
így megtarthatták a bokréta ünnepélyt. Ugyan a boltozások és közfalak
építése megkezdődött már, de a decemberi havazások előtt az épületnek
még csak egy részét sikerült befedni.
1894. december 22-én az építkezésen 2 pallér, 30 legény és egy inas
dolgozott a közfalak és boltozatok építésén, amelyhez 10 habarcskészítő
és 14 állványozó segédkezett. 10 ács egy pallér irányításával a
tetőszerkezetén fáradozott, míg 20 asszony szorgosan takarította az
elkészült helyiségeket.
A kikalkulált 880ezer forintos költségvetésbe a külső pirogránit
burkolat már sehogy sem fért bele. Ennek költsége 120ezer forintot tett
ki. Szóba került a sima vakolat alkalmazása is, de ez a megoldás erősen
lerontotta volna az architektúra hatását, ezért az építészek elszántan
kezdtek el lobbizni eredeti tervük megvalósításáért.
Az Eötvös Lóránd vallás- és közoktatási miniszterhez írt memorandum,
miszerint a magyar művészetre és kerámia-iparra való tekintettel emelje
föl az előirányzott összeget, végül meghozta gyümölcsét: a minisztert
1895. január 15-től hivatalában váltó br. Wlassics Gyula miniszter első
lépésként számvetést készíttetett, ellenőrizve a már elköltött és még
szükséges összegeket, s mikor gondosan mérlegelte a lehetőségeket és
azok következményeit, végül június 30-án aláírta az engedélyt az
óhajtott homlokzat kivitelezésére.
Eötvös Lóránd (1848-1919) és Wlassics Gyula (1852-1937)
Az építkezés kisebb idejű leállása alatt Radisics
Jenő igazgató Fittler Kamill őr társaságában a jelentősebb külföldi
társintézményekben tett látogatást, hogy tanulmányt készítsenek a
kiállító helyiségek belső berendezéséről, s az egyéb belsőépítészeti
megoldásokról. A szűkebb, témájukhoz tartozó belső berendezésre és
díszítésre vonatkozóan számtalan praktikus javaslattal éltek. Azt
hangsúlyozták, hogy a kiállítási termek a műtárgyak szolgálatában
állnak, a harmonikus háttér biztosítása a szerepük. A múzeum számára a
legnagyobb gondot természetesen a gyűjteményi anyag bemutatására
alkalmas szekrények okozták. Ezeknél a csinos, igényes külsőn, a könnyű
mozgathatóságon, s a pormentes záródáson túl a különféle jellegű tárgyak
jó elhelyezhetősége volt a fő szempont. Apróságnak tűnő, de annál
fontosabb részlet volt a kiállítási szekrényeknél használatos zárak
fajtája, melynek mintáit Anglia legrangosabb, világhírű lakatosától, a
Chubb & Son’s cégtől szereztek be. Ezeket itthon kívántak utánoztatni. A
könyvtár, az olvasók és rajztermek könyvszekrényeinek polcait bőrrel
kívánták bevonni, hogy a könyvek kötései a folytonos ki- és
becsúsztatásnál ne sérüljenek. Az egyéb hivatalos helyiségek (az
igazgatók dolgozószobája, a múzeumi őr szobája, az irodák)
berendezésénél egyszerű, de ízléses bútorokat vettek számításba.
A kerengőben az üvegcsarnok váltakozó kiállítási anyagok miatt a terület
megfelelő felosztására szolgáló mozgatható falak felállítását
javasolták, s mivel a tér nyitott ívekkel csatlakozott a belső udvarhoz,
elválasztásukra az ívek vállpárkányának magasságától a padlóig csüngő
függönyöket óhajtottak elhelyezni. A függönyök így megfelelő hátteret
képezhettek az udvarban felállított gyűjteményi tárgyakhoz, s egyúttal
elfedték a mögöttük esetleg éppen üresen vagy rendezés alatt álló
részeket.
A vörösmárvány lépcsőfokok betakarásához a linóleumot tartották a
legalkalmasabbnak, s ugyancsak linóleumot javasoltak a nagyobb forgalmú
folyosókon és kiállító helyiségekben is, mivel az zajtalan, könnyen
tisztán tartható és padlókímélő volt. A nyilvántartás megkönnyítése
érdekében a látogatókat a bejáratnál elhelyezett forgókapu segítségével
kívánták számlálni, kényelmükről pedig a megfelelő padokkal és székekkel
ellátott pihenőhelyek kialakításával óhajtottak gondoskodni. Az
összeállításban említés esett a házi telefonrendszer kiépítéséről, de
még a múzeumi szolgák számára kívánatos vászonzubbonyokról is.
Ráth György főigazgató június 9-re állította össze a belsőépítészeti
munkák részletes költségvetését, amely nyolc fő témakörre vonatkozott.
Az asztalosmunka két tételt tartalmazott: a kiállítási termek belső
felszerelését (kiállítási szekrények, mozgatható falak,
ülőalkalmatosságok) és a hivatalos helyiségek berendezését. Ennek
kiadásaira 38ezer forintot számolt. A lakatos munkák a kiállítási
szekrényekbe kerülő kovácsoltvas bakok, állványok és konzolok, zárak,
lakatok, függönytartó rudak és karikák, folyosó élek vasalása, tűzbiztos
szekrény elkészítésére vonatkozott. Ennek tervezett költsége 14ezer
forint volt. Az üveges munkák a kiállítási szekrények üvegezésére
vonatkozott belga tükörüveg és solin üvegtáblák felhasználásával 11ezer
forint értékben. A kárpitos munka előreláthatólag 7ezer forintba kerül:
ez az összeg a kiállítási szekrények belső szatén borítását, a
mozgatható falak befedését és az üvegudvar árkádjának függönyeit is
tartalmazta. Ötödik pontban a szőnyegek és linóleum szerepelt: ide
kerültek a lépcsők és folyosók magyaros szegélyű borítása, valamint a
hivatali helyiségek szőnyegei, potom 4ezer forintért. Hatodik pontban a
szemetes ládák és "köpőládák" kerültek 8ezer forint értékben, majd a
hetedik témakör érintette a helyiségek belső villanylámpával történő
megvilágítását 7ezer forint erejéig. Utolsóként említi meg a
költségvetés a könyvtár, a díszterem, az olvasó és rajzterem bútorait,
összesen 8ezer forint értékben. A múzeum belső berendezésének
összköltsége végül 97ezer forintban állapíttatott meg, de ehhez még
hozzáadódott az iparművészeti iskola felszerelésének 44ezer forintos
költsége is.
Wlassics ekkorra már átesett az épület befejezéséhez szükséges 276ezres
többletkiadás engedélyezésének traumáján, aki az újabb összeg
olvasásakor viszont már mindenképp takarékoskodni akart, ezért a
belsőépítészeti költségek 141ezer forintos tervezett kiadását
leszorította, s a keret maximumát 100ezer forintban szabta meg.
Ugyanakkor nem zárkózott el egy későbbi, fokozatosan megvalósulandó
beruházástól. A palota teljes elkészültének határidejét 1896. szeptember
1-ben jelölte meg.
1895-ben az épület kezdett kiteljesedni: a különféle bádogos munkák
készítése közben helyükre kerültek a nyílászárók is, mely utóbbiaknak
Michl Alajos asztalosmester volt. Mázolásukat Scholtz Róbert császári és
királyi udvari szobafestő végezte el. Az alacsony-nyomású gőzfűtést a
Körting és Walser cég, míg a csatornázás és vízvezetékek kivitelezését
Szepessy Sándor készítette el. Az amerikai tölgyfapadlókat Neuschlosz
Ödön cége rakta le, a folyosók, az üvegcsarnok és az előcsarnok
burkolását az itáliai De Pol Luigi céggel készítették el. Az
épületszobrászi munkákra Oppenheimer Ignácztól érkezett a legolcsóbb
ajánlat.
A belső felszerelések szakipari feladatainak elvégzésére néhol névre
szóló szűkebb pályázatot írtak ki, máskor nyilvános hirdetést tartottak
célszerűnek. Az asztalos munkákra Thék Endre nyert megbízást, akinek a
kiállítási szekrények esetében Schwarz A. és fiai üveggyárosokkal
kellett együttműködnie. A vitrinekhez való különleges zárakat végül
közvetlenül a Chubb & Son’s londoni cégtől szerezték be. A további
lakatosmunkák elkészítésével Vágó Ignácot és Jungfer Gyulát bízták meg.
Az Első magyar villám-világítási és erő átviteli gyár (Egger B. és Tsa)
készítette a vezetékezést, Hanauer Jenő technikus szállította az
ívlámpákat és a "mellékkészülékeket”, a Csillárgyár Rt. pedig a
falikarokat. A linóleum burkolatokra végül az angol Hampton & Sons és
Maple & Co. társaságokkal szerződtek. A különféle vízmelegítő
készülékeket a londoni Fletcher, Russell & Co., valamint a liverpooli
Thomas Robinson & Son vállalatok küldték. A kívánt mintájú
pamutbársony-szövetet pedig Thomas Wardle cége szállította.
1895 őszére még hiányozott a középület két főlépcsője és a főbejárat
feletti nagykupola, valamint a a fényképészeti műtermek és a felvonó
vasfödéme. Wlassics épp ezért 1895. december 6-án miniszteri biztost
nevezett ki az épület időbeni befejezése érdekében az építési bizottság
mellé Fittler Kamill személyében. Fittler kidolgozta a hátralevő
feladatok sorrendjét, gondosan ügyelt a kiszabott költségek betartására,
s próbálta kordában tartani az ilyen nagyszabású munkánál időnként
óhatatlanul elszabaduló indulatokat.
A nagycsarnok belső üvegezést az Országos Üvegfestészeti Műintézet
kezdte el a színes motívumszegéllyel díszített tetőzetének
felállításával egyetemben. Ennek kivitelezését m2-ként 14 forintért
végezték el, vagyis összesen 8ezer forintba került.
A palota építése (Weinwurm Antal képe, 1895.)
1896. tavaszán hozzáfogtak a palota külső díszítéséhez is: a pécsi Zsolnay gyárral január 8-án állapodtak meg 146ezer forinttért. E megállapodás a mázas tetőcserepekre és a pirogránit burkolatra vonatkozott. A fedél 40% sárga, 60% zöld színű cserépből állt. A falak burkolata, vagyis az égetett agyaglemezek, mázas téglák, zománcos lapok és plasztikus díszek elhelyezésének határideje július 15-e volt. A mellékhomlokzatok dekorálásával az emeleti részeken augusztus 25-re, a földszinti részeken pedig legkésőbb október 15-re kellett végezni. A megállapodás azt is kikötötte, hogy minden típusú elemről készüljön külön gipszmodell, a rajzok és színpróbák alapján előállított "glazúrt” pedig égetés után újra mutassák be. Zsolnay a nagyszabású megrendelést csak úgy tudta vállalni, ha a szűkre szabott időt két-három új égetőkemence felállításával ellensúlyozhatta. Ehhez a beruházáshoz 50ezer forint állami kölcsönt kapott.
A homlokzat díszítésének terveinek egy része
A kivitelhez szükséges tervek többségét szinte már úgy kellett
kierőszakolni Lechnerből
A gyár hamarosan ontani kezdte magából az elkészült
elemeket, de a kőműves munkálatok irányítói, Wellisch Sándor és Gyula
érdeke azt diktálta, hogy a rend érdekében azok az elhelyezés mértékéhez
igazodva érkezzenek. Éppen ezért, mielőtt a felrakandó cserepek
elfogytak volna, sürgősséggel táviratot küldött Pécsre. Zsolnayék
viszontválaszukban jelezték: "Kérünk kis türelmet, kellő munka beosztást
és nyugodt érvelést, mert a munkahajszába amúgy is már beleőszülünk és a
sürgetések izgatottá tesznek".
Mivel Lechner a terveket minduntalan késve adta az építők kezébe, ezért
Zsolnay a tervek hiányára hivatkozva jogosan utasíthatta el a
számonkérést a cserepek érkezésének okán: "Az idő kellő kihasználása
végett a munkákhoz oly sorrendben fogtunk, mint a hogy a rajzok
megérkeztek, innen van az, hogy sok oly darab van kész, mely nem sürgős
jelenleg, és hiányzik még oly darab, melyre sürgős szükség van!".
Májusra végül a megrendelt cserepek háromnegyede leszállításra került. A
következő hónapban érkeztek a Kinizsi utcai szárnyépület dekorálásához
szükséges elemek (a rizalitot az osztópárkánytól felfelé így teljesen,
az Üllői úti front kellékei, valamint az egész, fél és háromnegyedes
halványsárga majolikamázas téglák az I. és II. emeleti zónák
kitöltéséhez. Ezután kétnaponta érkezett egy-egy szállítmány,
megérkeztek a színpompás, stilizált magyaros, virágmotívumokkal ékes,
zománcos lapok is, valamint a loggiaszerű előcsarnok gazdagon burjánzó
díszei. Az első részhatáridő napjára, július 15-re a főhomlokzat ennek
ellenére mégsem készült el. 17-ére felkerültek a nyolcszögletű főkupola
attika szobrai: a négy sapkás figura a textilművészetet, a kerámia
műipart, a dekoratív szobrászatot és az ötvösművességet szimbolizálja.
Fittler július 23-án keltezett levelében Wlassics Gyula minisztertől
kérte az ünnepélyes megnyitó időpontjának október 11-ről 25-ére való
módosítását, jelezve, hogy a két hét haladék akár a homlokzatok
befejezésénél, akár a gyűjtemények felállításánál nagy segítséget
jelentene. A múzeum a műcsarnok épületében már márciusban becsomagolta a
tárlat tárgyait, de állandó őrizet mellett elkezdték átszállítani azokat
az újonnan épült palotába. A tárgyakat a Rákos utcai szárny földszinti
termében ládákban tárolták, az államrendőrség főparancsnokságától
kirendelt állandó őrszemek felügyelete alatt. A miniszteri biztos
erélyének köszönhetően az épület állványait végül a kitűzött időpontra
elbontották, s az Iparművészeti Múzeum újonnan készült palotája teljes
pompájában láthatóvá vált.
A nagycsarnok belső munkálatai, 1896-1897.
(a villanyszerelési munkák befejezése után, illetve az apróbb
átalakítások és módosítások mellett
az év végén megkezdődött a belső díszítőfestés is)
1896. október 25-én tartották meg a zárókőletéti
ceremóniát. Wlassics Gyula üdvözlő beszédében elmondta, hogy az épület
architektúrájában kísérletet tesz a sajátosan magyar, nemzeti építészeti
stílus megteremtésére, külső díszítésében és berendezésében pedig a
hazai műipar addig elért színvonalát reprezentálja. A palota ünnepe
egyben az iparművészet növekvő jelentőségének hivatalos elismerése, míg
a benne új otthonra lelő múzeum és iskola megfogalmazott törekvése a
fejlődés biztosítéka volt.
Az ezredéves ünnepségsorozat zárójeleneteként, az eseményt jelenlétével
megtisztelő I. Ferenc József császár szájából az Iparművészeti Múzeum
csarnokában a következő mondat hangzott el: "Áthatva a művészeti iparnak
művelődési és közgazdasági fontosságától, megelégedéssel láttam e díszes
épület emelkedését és örömmel jöttem annak felavatásához. (...) Nem
kétlem, hogy mindazok, a kik az itt kitűzött czélok elérésére
közreműködni hivatvák, teljes buzgósággal és odaadással fogják
teljesíteni feladatukat, a magyar iparművészet minél nagyobb
fejlesztésére és a finomabb műízlés terjesztése által az általános
műveltség előmozdítására, mely törekvés valóban mindenkor örömömre
szolgáland". Az ezt követő éljenzés után - a Zsolnayék által ez
alkalomra ajándékozott különleges írókészlettel - az uralkodó
kézjegyével látta el a jeles eseményt megörökítő okmányt, amelyet díszes
tokba helyezvén az előcsarnok falának egy rejtett üregébe helyezett el.
Ezt követően bemutatták a császárnak a palota építőit és az
építőbizottság tagjait, majd rövid körutat tettek az épületben, ahol az
uralkodó megszemlélte az ez alkalomra, magyar emlékekből rendezett
kiállítást.
Az Iparművészeti Múzeum nagycsarnoka a zárókőletéti ünnepség napján
Az I. Ferenc József kézjegyével ellátott okmány
A főbejárat és a nagycsarnok 1896. október 25-én
A jeles napot követően ismét teljes gőzzel indultak
meg az épület végső befejezésére irányuló munkálatok. Az iskola viszont
már korábban, a szeptemberi tanévnyitó után megkezdhette működését.
Igazgatója, Keleti Gusztáv időközben eltávozott az iskola vezetésének
éléről, s visszament régi intézetéhez, az Országos Magyar Királyi
Mintarajziskola és Rajztanárképzőbe. Pozícióját Fittler Kamill vette át.
Ráth György is felmentését kérte az Iparművészeti Múzeum főigazgatói
tiszte alól, így az intézmény vezetése teljes egészében Radisics Jenő
kezében összpontosult.
A villanyszerelési munkálatok sajnos az év végéig elhúzódtak, s ezzel
együtt a belső díszítőfestést is ekkor fejezték be. Tervezését Reissmann
Károly Miksa, kivitelezését Scholtz Róbert végezte. Reissmann számos
középület és városi palota impozáns belső dekorációjában vállalt
jelentős szerepet; egyebek között a Szépművészeti Múzeum és az Országház
néhány termének belső ornamentikája az ő tervei alapján, s részben az ő
kivitelezésében készült el.
Kiállítás az emeleti folyosón, 1897.
Kiállító terem 1897-ben - még az eredeti mennyezeti festéssel
Reissmann tanulmányozta Huszka József által publikált népművészeti anyagot, s ezekből kiindulva született meg a főbejárati szélfogó, az előcsarnok, a főlépcsőház, az üvegcsarnok, a díszterem és az első emeleti oldalszárnyak kiállítótermeinek dekorációja. A díszítés nem csak a mennyezeten, de a falakon és az üvegcsarnok tetőszerkezetén is látható volt. A díszítési munkálatok 1897. június közepéig tartottak, miközben az intézmény munkatársai kicsomagolták és elrendezték a kiállítási tárgyakat. A pénzszűke miatt a múzeumi anyag mintegy fele kerülhetett bemutatásra.
Az Iparművészeti Múzeum az Üllői útról, 1900 körül
1897. szeptember 21-én II. Vilmos német császár
látogatott el az intézménybe, aki nagy érdeklődéssel szemlélte meg a
kihelyezett tárgyakat. Benyomását így összegezte: "Ma is úgy kellene
lenni, mint régen volt. Minden legkisebb tárgyat, minden kulcsot művészi
ízléssel kéne előállítani. De feltétlenül szükséges itt is mindenütt
megőrizni a nemzeti jelleget".
A múzeum ünnepélyes megnyitójára 1897. november 20-án került sor. A
nagyközönséget az állandó kiállítási tárgyak mellett karácsonyi
kiállítás is várta. A látogatók eleinte heti négy alkalommal nézhették
meg a tárlatot, de később - az iparosokra való tekintettel - az esti,
"villanyfényes" nyitva tartást is bevezették. A Radisics Jenő által
készített ideiglenes kalauz segítette az érdeklődőket a tájékoztatásban.
Kiállítás a nagycsarnokban, 1907.
A múzeum igyekezett megismertetni az érdeklődőket a
hazai műipar emlékeivel: előadásokat tartottak, szakkiadványokat
jelentettek meg, szakcikkeket publikáltak.
A palota építésének fázisait, majd az avatási ünnepség kiemelkedő
mozzanatait a híres fényképész, Weinwurm Antal örökítette meg, aki
joggal remélhette, hogy a jó kapcsolat kialakulása végett az épület
harmadik emeleti fényképészműtermére vonatkozó bérleti kérelme
meghallgatásra talál. Ezt azonban a minisztérium nem hagyta jóvá.
Fittler Kamill ugyanis egy sokszorosító szakosztály megteremtését
szerette volna elérni Morelli Gusztáv iskolai tanár részvételével, aki
az oktatásba a fametszet, rézmetszet, és rézkarc mellé a legmodernebb
"fotomechanikai reprodukciót” is be kívánta vonni. Radisics ugyan
szerette volna Weinwurm Antalt bérlőnek tudni az intézményben, de
Fittler Kamillal nem kívánt vitába keveredni. Morelli végül
visszakozott, de Weinwurm ennek ellenére elesett a műterem bérlésétől.
1898. május 19-én I. Ferenc József császár ismételten meglátogatta a
múzeumot, s immár teljes pompájában megtekinthette az épületet és a
kiállítás teljes egészét.
December 30-án Fittler Kamill felmentését kérte a miniszteri biztosi
megbízatása alól, s a kultuszminiszterhez címzett felterjesztésében
megemlékezett Wellisch Gyula építőmesterről, Gaál József művezetőről és
Vasicsek János főpallérról is.
Ács Piroska nyomán a cikket írta Varga Máté
Az Iparművészeti Múzeum ünnepélyes megnyitása, 1896.
Az 1920-as években, néhány évtizeddel elkészülte után esett át az első modernizáláson, melynek többek között a jól ismert fehér belső tereit is köszönheti, és az 1956-os forradalom után is jelentős felújítási munkálatokra volt szükség.
Az Üllői út - Nagykörút kereszteződése 1956-ban (háttérben a múzeum)
Képek
További képek hamarosan!
A múzeum felújítása
2011-re sajnos veszélyes állapotba került a Lechner
Ödön által tervezett szecessziós palota, ezért a Kormány ezen év
decemberében rekonstrukciós tervpályázat kiírásáról döntött.
A beérkezett pályaműveknek tartalmazniuk kellett az 1896-ban elkészült
palota építészeti, műszaki és műemléki rekonstrukciós tervét, valamint a
Hőgyes Endre utcai, máig megvalósulatlan épületszárny beépítési tervét.
A pályázóknak javaslatot kellett tenniük a létrehozandó Magyar Design
Múzeum elhelyezésére a komplexumon belül, valamint az épület
környezettudatos, gazdaságos működtethetőségének biztosítására.
A 2012. július 16-i határidőig 35 pályamű érkezett be, formai okok miatt
azonban a zsűri három pályázat kizárásáról határozott. Az 5 millió
forinttal járó első díjat a Vikár és Lukács Építész Stúdió érdemelte ki.
Takács Imre igazgató szerint a kiviteli tervek elkészítésére 140 millió
forintot fordíthatnak; az EU-s forrásokból tervezett beruházás becsült
költsége 15 milliárd forint lesz. Az Iparművészeti Múzeum új egységeként
jön majd létre a Magyar Design Múzeum, mely a kortárs hazai formakultúra
és divat remekeit mutatja be a hazai és külföldi közönségnek, részben az
Iparművészeti Múzeum gyűjteményében már ma meglévő, részben a jövőben
megvásárolandó tárgyakon keresztül.
A főigazgató becslése szerint a kiviteli tervek elkészülte és az
engedélyeztetési folyamat lezárulta után az építkezés 3-4 évet vehet
igénybe, így a megújult Iparművészeti Múzeum 2016-2017-ben nyithatja meg
kapuit.
2019. év végén szokatlan eljárással kezdtek neki egy különlegesség
felújításának: az egykori igazgatói lakás halljában található Pávakert
néven ismert papírtapéta restaurálása nem tűrt további halasztást. A
Walter Crane által 1889-ben készített műalkotás már korábban is
szerepelt a múzeum korai tárlatain. Készítője a Crane a brit Arts and
Crafts mozgalom fontos képviselője volt. Magyarországon kevés helyen
maradt fenn történelmi tapéta, így a műtárgy más szempontból is
jelentős. A felújítás során hamar kiderült, hogy a tapéta eredeti helyén
nem restaurálható, viszont a felhelyezéséhez használt eredeti
ragasztóréteg igen erős, ezért a restaurátorok falképleválasztó
módszerek alkalmazása mellett döntöttek, vagyis a tapétát az alatta
elhelyezkedő vakolattal együtt távolították el. Ehhez a folyamathoz
felhelyeztek a tapétára egy védőréteget, amely nemcsak a leválasztás, de
a szállítás és a tárolás alatt is védte a felületet. Ezt a restaurálás
alatt távolították el a tapétáról.
Az 1900-as párizsi világkiállításon aranyérmet nyert tapéta (kép: ismeretlen)
A tapéta leválasztása (kép: Csákvári Zsigmond / Kultura.hu)
A tapéta - Crane több más művével együtt - szerepelt
az Országos Magyar Képzőművészeti Társulat 1895. évi Műcsarnok-béli
kiállításán, majd három évvel később az Iparművészeti Múzeum Modern
művészet című tárlatán is. Feltételezhető, hogy a tapétát a múzeum
akkori direktora, Radisics Jenő vásárolta meg, 1898-1900 táján.
A terem lábazatának eltávolítása során rábukkantak egy addig még nem
ismert és "ollós-pillangós" tapétának elnevezett díszítésre, amelyre
semmilyen forrás nem utalt az intézmény leírásai között.
Az egykori igazgatói lakás új funkciót kapott a felújítás után: az
egykori szecessziós szalon a múzeum baráti körének vendéglátó helyisége
lett az átadás után.
Az első emeleti galéria mennyezeti stukkóját a felújítás során
eltávolították a helyéről. E stukkó bár az alsórákosi
Sükösd-Bethlen-kastély dísztermének mennyezetének másolata, mégis nagy
értéket képvisel.
A mennyezeti stukkó egykor (kép: Iparművészeti Múzeum)
A stukkó leválasztása könnyen ment, mert a
felszerelést végző szakemberek 1915-ben vasszögek segítségével végezték
el a rögzítést, amelyeket mágnessel könnyűszerrel megtaláltak.
A leválasztás után ismét meglepetésben részesültek a felújítást végző
szakemberek, ugyanis feltárult a fal eredeti virágos, népi és keleti
motívumokból álló festése. Az eredeti mintázatot a már említett 1920
utáni felújítás alkalmával leverték, mert a színes tér zavarta a
kiállítóteret, és ugyanekkor cserélték a csarnok vasszerkezetének
üvegeit is színtelenre. Az épület fehérítése a fényviszonyok javítása
miatt valóban praktikusnak bizonyult, viszont ezzel elvesztette
karaktere egy részét. Archív fotókról már ismert volt a korabeli festés
- amely néhány kisebb helyen most is látható az épületben, viszont a
többszöri átfestések miatt már nem az eredeti szín látható. Az előkerült
festett falfelület utat nyitott a rekonstrukcióhoz, hiszen nem csak a
minta, hanem annak színe is egyértelműen azonosítható.
Korabeli faldíszítés 1910-ben (kép: Szabó Ervin Könyvtár)
A múzeum vezetősége végül a korabeli falfelület
teljes rekonstrukciójára hajlott, amely az üvegezett vasszerkezeteket is
érintett.
Az ún. magyar terem őrzi az eredeti erdélyi Maksa református templom
famennyezetét. Ezt - a református imaházakra jellemző,
virágornamentikával díszített, XVIII. századi műtárgyat - a
rekonstrukció során leszedték, amelynek felújítása nem volt könnyű,
ugyanis a XIII. századi előzményekkel rendelkező templom famennyezetét
az 1893-as bontást követően szállították Budapestre, ahol több
módosításon is átesett. A korábbi átalakításra azért került sor, mert a
középkori mennyezet nem volt szabályos, így a díszítés sem, ezért az
aszimmetria kiegyenlítésére különböző toldásokat használtak anno,
amelyek viszont megnehezítették a felújítást. Emellett a díszítés
eredeti színei sem ismertek, mert azokat többször is átfestették. A
felújítás előtt épp ezért laborvizsgálatokra volt szükség, amit a
Képzőművészeti Egyetemen végeztek.
Az épület rekonstrukciója során felépítettek egy épületszárnyat is,
amely az eredeti terveken szerepelt, de sosem építették fel; ez a Hőgyes
Endre utcai és a Kinizsi utca felől az udvarba benyúló épületrészeket
köti össze egymással. Ezen épületszárny felépítése elég nehézkes volt,
ugyanis csupán Lechner és Pártos elképzelései nyújtottak kiindulópontot,
amely tervanyagban csak egy alaprajz és egy homlokzati szakasz rajza
található meg.
Folytatjuk!