A trianoni békediktátum utáni új építkezésekre gyakorlatilag évekig nem került sor. Az országban rohamos infláció indult meg, a korona értéke gyors ütemben romlott. Ez csak 1924-ben kezdett el stabilizálódni, majd 1927. január elsején bevezették a pengőt. A meginduló építkezések lendületét az 1930-as gazdasági válság újból megakasztotta.
E nehéz korszakban a Magasépítési ügyosztály inkább
csak az építkezések előkészítésével foglalkozott, bár néhány építkezésre
azért ekkor is sor került.
A magyar építőművészetben ekkor három stílustörekvés mutatkozott, és
ezek a postaépületeken is nyomon követhetők. Az első a historizáló
épületeket tartotta szépnek, a másik a Bauhaus és más nyugat-európai, az
"új tárgyilagosság" elnevezéssel induló, jobb híján modernnek nevezhető
homlokzatokat kedvelte. A harmadik a népi hagyományok ápolására,
utánzására törekedett. Kivételnek tekinthető néhány többfelé besorolható
épület, mint a Budai Postapalota.
E törekvéseket egymástól évszámokkal elválasztani nem lehet, mert a
különböző stílusáramlatok egymás mellett éltek. Éppen ez a keveredés
okozta az éles irodalmi vitákat.
A Posta részéről már 1914 óta igény volt egy igazgatósági épületre,
melyhez Ray Rezső készített terveket. Az építész e tervek szerint az
általa már korábban tervezett és épített József távbeszélő központ
melletti telekre álmodta meg a Posta új épületét, de sajnos az első
világháború miatt ez nem épülhetett meg.
Ekkor a Buda központjában fekvő üres telken az előző tulajdonos, a
Chevra Kadisa (Zsidó Jótékonysági Egylet) társaság a telket áruba
bocsátotta, mert nem tudott városképileg elfogadhatóan elég nagy
épületet emelni rajta.
Hauszmann Alajos, a Postaházak Építési Bizottságának tagja nyilvános
tervpályázatot javasolt. Főképp azért, hogy a nagy munkával néhány
"kenyér nélküli" építészt foglalkoztathassanak. A benyújtott tervek
közül Sándy Gyula műépítész kapta meg az első díjat, majd a kiviteli
tervek elkészítésére és művezetésre is megbízást kapott.
Sándy Gyula
(1868. július 25. – 1953. június 12.)
építészmérnök, műegyetemi tanár
A gazdasági válság okozta munkanélküliség enyhítésére a gőzkazánok legyártására a drágábbik ajánlatot fogadták el, amelyet a hazai Radiátorgyár szállított le. Az ekkoriban általános bérproblémák miatt engedélyezték, hogy a kőművesek bérét villamospénzzel emeljék.
A Budai Postapalota 1927 körül
A külső falak téglából készültek, a középső falak
vasbetonvázasak. Az egyenlőtlen süllyedés miatt keletkezett feszültség
következtében az első időkben a mennyezetről több helyen levált a
vakolat, de szerencsére baleset egyszer sem történt.
Az erősen lejtős telek kétszintes pince létesítésére adott alkalmat.
Kuriózumnak mondható, hogy a mélyen a földbe nyúló építkezés egy olyan
vízeret nyitott meg, amely akkor Budán még nem létezett. Ennek felszínre
törő vizét ma is szivattyú emeli át a csatornába.
Az épület neve 1924 augusztusában Budai Postapalota lett, amelyet
jegyzőkönyvben rögzítettek.
A Budai Postapalota az 1930-as évek elején
Még Nádler Róbert műegyetemi tanár angyalos címert
ábrázoló - azóta már nem látható - mozaikját sem akarták engedélyezni
azzal a magyarázattal, hogy a Posta "már túl díszesen épít". Két hónap
múltán azonban mégis hozzájárultak azért, nehogy botrány keveredjen
abból, hogy nem rakták fel az ország címerét.
A kivitelezés során hangsúlyozott követelmény volt a takarékosság, mivel
a felvett külföldi kölcsönből kapott hitelt nem lehetett fölösleges
pazarlásra fecsérelni. Ennek következménye többek között az, hogy az
alsó két szint kőburkolatán és az észak-magyarországi reneszánszot idéző
sajátos, párkány nélküli pártázaton kívül, a homlokzatot csak egyszerű
téglalizénák és köztük vakolt falsávok alkotják.
Amikor más, akkori épületek emeletenként más-más ablakkiképzést kaptak,
itt költségkímélésből az összes ablak egyforma, be nem süllyesztett
rudazatos zárral. Ugyanez állt az ajtókra is.
Különös, hogy a luxus látszatát is elkerülendő, vaskilincseket szereltek
föl, holott ezek külön legyártva drágábbak voltak, mint a készen
megvásárolható rézkilincsek. A középfal felé lejtő kishajlású
vörösrézlemezzel fedték az időtállóság érdekében.
A középületekhez képest a szokásosnál kisebb emeletmagasságok és
födémvastagságok az előírt maximális 23,5m-es párkánymagasság
következményei voltak. De ez egyúttal gazdaságossá is tette az épületet,
mivel a Főpostával összehasonlítva 25ezer légköbméterrel kisebb térfogat
mellett 20%-kal nagyobb a hasznos alapterülete.
A kivitelezés két ütemben történt: előzsör - 1925 nyarán - az országban
elsőnek létesített Rotary rendszerű távbeszélőközpont elhelyezését
szolgáló épületrész lett készen, majd egy évvel később, 1926-ban a
második épületrész. Ezzel 70ezer légköbmétert jóval meghaladó terjedelmű
teljes épület beköltözhetővé vált, ez - az előregyártás nélküli
építkezésről lévén szó - elismerendő teljesítmény.
A Postaházak Építő Bizottságának elnöke 1926 márciusában örömmel
nyugtázta, hogy a "vezérigazgatóság a Krisztina körúti palotába
költözvén, a mai ülés az első, amelyet itt tartunk".
Ekkor döntöttek az utcasorok szobrászati kiképzéséről. Bory Jenő
"Földgömb" című munkáját fogadták el. A dombormű a II. világháborúban
elpusztult. A háborúban a nagy postaépületek közül a Budai Postapalota
szenvedett a legtöbbet.
Sándy Gyula máséval össze nem hasonlítható, sajátos építészeti
formanyelvét nem utánozták. Alapja az időnek ellenálló, tartós anyagok
alkalmazása. A kőlábazat fölötti téglasávozás között, a felső emeletek
mellvédjein az általa kedvelt, magyaros sgrafittó-díszes homlokzaton
puritánság érezhető. A jobb megjelenéshez az ablakok kő mellvédpadjai is
hozzájárultak.
A tető fölé emelkedő, a felvonógépházat magába foglaló kör alakú torony,
a Várfok utcai épületsarok hegyesszögű mivoltának eltűntetésén túl, már
messziről az épületre irányítja a figyelmet.
A tervezőnek sikerült minden külső építményt (garázst, kerítést) az
épülettel összhangban egységes megjelenésűvé tenni. Végül is a Budai
Postapalota Budapest egyik egyedi külsejű épülete lett, és
jellegzetessége mellett is érdekes alkotás akkor is, ha egyesek
építészeti-művészeti szempontból kedvezőtlenül ítélik meg.
A Postapalota 2013-ban
A Postapalota eladása körüli botrány
A Fővárosi Főügyészség 2013-ban vádat emelt különösen
jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés miatt. A vádhatóság
szerint 2007-ben a megvádolt személyek áron alul, négymilliárd forintért
értékesítették a székházat, és magas áron bérelték az újat. Mindezt
tetézték azzal, hogy valótlan adatok közlésével megtévesztették a Magyar
Posta Zrt. igazgatóságát, felügyelőbizottságát, valamint az ÁPV Zrt.
igazgatósága tagjait, akik a székházbérlés és nem az építés mellett
döntöttek.
A perbe fogott vezetők végig tagadták, hogy bűncselekményt követtek
volna el. 2006-ban a Magyar Posta Zrt. fővárosi irányító szervezete két
saját tulajdonú – egy bérelt és egy ingyen használt – ingatlanban
működött. A bérleti szerződés lejártával az elsőrendű, a másodrendű és a
harmadrendű vádlott új irodakoncepciót dolgozott ki.
A nyomozás során kirendelt ingatlanforgalmi szakértő viszont
megállapította, hogy vádlottak szándékosan az ingatlanbérlést tüntették
fel jó gazdaságos megoldásként, pedig az 2,5 milliárd forinttal haladta
meg a bérleti díj reális összegét. A szakértő szerint gazdaságosabb lett
volna az irodaépítés. A bíróságnak azonban kételyei támadtak a
szakvéleménnyel szemben, ezért kirendeltek egy másik ingatlanforgalmi
szakértőt, illetve egy közgazdasági szakértőt is, akik szerint a bérlés
megfelelő döntés volt, és a vádlottak az ingatlanértékesítéssel nem
okoztak vagyoni hátrányt a társaságnak, mivel egy új irodaház építése
jóval nagyobb tőkeigényű beruházás, mint a bérlés. Az elsőfokú bíróság
emiatt úgy ítélt, hogy az ingatlanok értékesítésével összefüggésben nem
állapítható meg vagyoni hátrány bekövetkezése.
A Magyar Posta vezetőit, köztük Szabó Pált, az állami vállalat egykori
vezérigazgatóját, a Gyurcsány-kormány egykori tagját, illetve az Állami
Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Zrt. munkatársait hűtlen kezeléssel
vádolták a Posta Krisztina úti székházának értékesítése, valamint az új,
XIII. kerületi Dunavirág utcai székház bérlése miatt. Az ügyben Balsai
István fideszes országgyűlési képviselő tett feljelentést. A Fidesz
2010-es győzelme után az első ügyek egyike ez lett, amelyben korábbi
kormánytag, illetve a Gyurcsány-Bajnai időszakban regnált vezetők ellen
az ügyészség nyomozni kezdett.
A Postapalota felújítása
A privatizációs balhé után az épület hosszú évekig üresen állt, majd 2016-ban a Pallas Athéné Alapítványok vagyonát kezelő Optima Befektetési Zrt. vásárolta meg 22,3 millió euróért (azaz közel hétmilliárd forintért) és kezdte el a műemléki felújításokat. Irodaházként tervezték hasznosítani, alsóbb szintjein pedig kereskedelmi egységeket fogadtak volna.
A palota felújításának látványterve
A cég egy 14 ezer négyzetméter alapterületű
irodaházat hozott volna létre az épületben, amit a dolgozókon kívül a
turisták és a környékre látogatók is látogathattak volna, ugyanis a
tornyát megnyitni szándékoztak a közönség előtt.
A páternoszter (körforgó személyfelvonó) ma is működik, és kevesen
tudják, de ez volt az első az országban. Annak idején szénnel tüzeltek,
a kazán pedig az udvar alatt kapott helyet. Emiatt az épület közepén egy
hatalmas kémény áll, amit a Várból is látni lehetett. Ezt a felújítás
során elbontották: nemcsak azért, mert funkcióját vesztette, de mást
terveztek a helyére.
Van néhány olyan része az épületnek, amit a Műemlékvédelmi Hatóság
újított fel: például az említett páternoszter, a díszterem vagy éppen a
Csaba utcai főbejárat.
Az épület felújítása közben, 2018 nyarán az épület 14 milliárd forintért
gazdát cserélt, így átkerült a Magyar Nemzeti Bank
tulajdonába. A Bank elmondása szerint az MNB pénzügyi szervezetek
felügyeletéért és fogyasztóvédelemért felelős alelnöksége költözik át
ide, s a tervezett Buda Palota modern irodaház helyett mint a Nemzeti
Bank pénz- és banktörténeti múzeuma is itt nyílhat meg 2020-ban. Az
interaktív látogatóközpont a gazdasági folyamatok, fogalmak bemutatását
és megértését tűzte ki fő céljául. Ezek mellett érmebolt és könyvsarok
is lesz az épületben a látogatók számára. A saroktorony tetejére
tervezett kilátót alkalmasint megnyitják a nagyközönség előtt.
2020. júliusának végén a Közbeszerzési Értesítőből kiderült, hogy két
szobrot rendelt meg a Magyar Nemzeti Bank az épület díszítésére: az
egyik Az arany dinamikája, a másik a Csodaszarvas című
alkotás.
Az arany dinamikája 13 méter hosszú és 3 méter magas, amit az épület
Pénztörténeti Múzeumának Sándy köz felőli bejáratánál helyeznek el, míg
a Csodaszarvas az épületen belül látható.
A tervek szerint a Széll Kálmán tértől a Városmajor felé egy szintváltás
nélküli, akadálymentes átjáró épül, ami a Várfok utca–Sándy Gyula köz
alatt húzódik majd. Ebből az átjáróból – ami közterület marad – nyílik a
bejárat a Pénztörténeti Múzeumba.
A műalkotásokat az a cég készíti el, akik a Groupama Aréna előtti sast
vagy a vizes világbajnokság szobrait, illetve a Várkert rakparton
látható Ugró oroszlánt készítették.
2020. augusztus közepén elkezdődött a Széll Kálmán teret a Városmajorral
szintben összekötő átjáró építése. Már a Széll Kálmán tér felújításakor
is tervezték a térről egy lépcsők nélkül a Városmajor felé vezető átjáró
építését a Várfok utca alatt a gyalogosok és kerékpárosok számára, ám a
tér felújításának 6 évvel ezelőtti programjából forráshiány miatt
törötlék a beruházásnak ezt az elemét. A terv 2018-ban újra életre kelt,
aminek megvalósítását két évvel később kezdték meg: ennek alapján
viszont nem csak szintbeli és akadálymentes átjárást teremtene a
Városmajor felé a térről, de új bejáratot nyitna a Buda Palota
épületébe, valamint az itt létesítendő Pénz- és Banktörténeti Múzeumba
is.
Az átjáró Széll Kálmán téri oldala
Az átjáró Krisztinaváros felőli oldala
Folytatjuk!
Képek
Hamarosan!