Európa egyik első közparkjában, a Városligetben emelkedik a Magyar Mezőgazdasági Múzeum monumentális épületegyüttese, a Vajdahunyad-vára. A XIX. század végének kiemelkedő eseménye volt a magyar honfoglalás ezeréves évfordulójára rendezett millenniumi ünnepségsorozat, s ennek részeként az Ezredéves Országos Kiállítás. A kiállítást befogadó történelmi épületcsoport elkészítésére 1893-ban tervpályázatot írtak ki. A tervkészítés és a kivitelezés jogát is Alpár Ignác műépítész nyerte el. A budapesti Vajdahunyad-vára hazánk ezeréves fennállásának emlékműve, a romantikus historizmus egyik legszebb magyarországi alkotása. Az épületet 1991-ben nyilvánították műemlékké.
A Vajdahunyad-vár képe a Google térképén
Az építészettörténetben ritkaság, hogy egy épületet
kétszer építsenek fel, először gyengébb, ideiglenes anyagokból, majd
szinte változtatás nélkül, évszázados élettartamra. Ez jószerével csak
kiállítási épületeknél fordul elő, tehát egy egészen speciális
épülettípus esetében. Először ez az 1851-es londoni világkiállítás híres
kristálypalotájával esett meg, melyet Sydenhamben hamarosan újból
felépítettek. Belsejében különböző épületrészleteken a népek
ornamentikakincsét sorakoztatták fel. Történelmi áttekintésük alapvető
célja a brit birodalom és nemzettudat erősítése volt.
A szemlélet és megoldás hatott a millenniumi kiállításra is. Az
épületcsoport története a millenniumi kiállítás előkészületeivel
kezdődött. Először a nemzeti történeti évfordulókhoz - mint 1889-ben
Párizsban a francia forradalom centenáriumához, 1893-ban Chicagóban
Amerika felfedezéséhez - kötődő világkiállításért lobbiztak az
Országházban. Budapesten anyagi okok miatt a hazai seregszemle mellett
döntöttek, felállítva az országos bizottságot, mely a történelmi és a
jelenkori kiállítás ügyeiben intézkedett. 1893. február 8-án a
kereskedelmi miniszter maximált végösszeg megadásával pályázatot
hirdetett az ezredéves kiállítás nemzeti-történelmi épületcsoportjának
tervezésére. Az április 30-ai rövid határidőre sok, Összesen 11 pályázó
nyújtotta be művét, de a bírálóbizottság nem adott ki díjakat, hanem
négy építész között egyenlő arányban osztotta el a rendelkezésre álló
összeget. Ezek Alpár Ignác, Pfaff Ferenc, Schickedanz Albert és Tandor
Ottó voltak, akiket új programmal, új pályázatra hívtak meg, most már
kijelölve végleges helyszínként a Városligeti-tó közepén álló kis
Széchenyi-szigetet.
Schickedanz historizáló tömböt javasolt, a többiek zárt elrendezésű,
belső udvaros, parlamentszerű, nagy épületet terveztek, melynek közepén
hangsúlyos, kupolás, bejárati csarnok emelkedett.
Tulajdonképpen a zsűri negatív döntését az indokolta, hogy egyik mű sem
teljesítette maradéktalanul a kiírás alapkoncepcióját, mely szerint:
„Kívánatos, hogy a magyar történelmi vagy régi magyar építmények
motívumai lehetőleg fölhasználtassanak".
Alpár a múlt Keleten való keresésének jegyében, s feltehetően az
aktuális politikai klíma hatására kupolákkal, minaretszerű tornyokkal
egy keleties hatású új magyar stílust akart kifejleszteni. Már az
1860-as évektől egyesek, mint Feszl Frigyes és Szkalnitzky Antal a
sajátosan magyar építészeti hagyományt a keleti eredetre hivatkozva a
bizánci mintákban keresték. A másodkézből, azaz velencei közvetítéssel
átvett stíluskísérlet késői megjelenése Alpár első terve, mely a
Basilica di S. Marco-t követte. Schickedanz arra törekedett, hogy
nyugati, azaz különböző román, gótikus és átmeneti elemekből építsen
össze egy csoportot. Terve nem magyar építészettörténeti, hanem
általánosan ismert európai stíluselemeket hordozott.
1892-ben - még világkiállításra spekulálva - a magyar történeti múlt
minden áron való felélesztésében, emlékeinek megtalálásában buzgólkodó
Thaly Kálmán a nemzeti régiségeket hazánk történetének korszakai szerint
kívánta csoportosítani. A külföldi kiállításokon megjelenő nemzeti
pavilonok példája - ahogyan Alpár 1893-ban Torinóban látta -
építészetileg egy utca, vagyis sok egységből álló nagy együttes
skanzenszerű összeépítésében hatott. A nemzeti építészetet kultiváló
műemléki és historizáló szemlélet, amely 18. századi születése után a
19. században megerősödött (pl. William Burgesr a londoni Low Court vagy
Neuschwanstcin bajor várkastélya stb.), nálunk különös lendületet
logikusan a millenniumi készülődésben kapott.
Az 1873-as becsi világkiállítás óta fokozódott a népi motívumok iránti
érdeklődés. Ekkor jöttek létre az első népművészeti falu bemutatók,
melyhez fogható a millenniumi kiállításra is készült. Ennek magas
művészeti pandanjaként értelmezhető a Történelmi Épületcsoport. Minálunk
ez a maga korában a bécsi historizmus egységes monarchikus szemléletével
szemben hangsúlyosan a magyar múlt felé fordulást jelentette. A
történeti kultuszok azonban pártállás szerint is eltértek forrásaik
keresésében: a Függetlenségi Párt ősmagyar vonatkozásokat hangsúlyozott
Árpád alakjával a középpontban, a Szabadelvű Párt Szent István
soknemzetiségű államát tekintette példának, mint a magyar hegemónia
megteremtését. Ez utóbbi felelt meg - a Szent Korona jegyében - a
nemzetiségi mozgalmaktól szorongatott kettős monarchia céljainak, ezt
tette Alpár is magáévá.
A Történelmi Főcsoport előadója, Czobor Béla régész fogalmazta meg a
konkrét programot a második pályázathoz, annak nyomán, ahogyan azt
Fitder Kamill, az Iparművészeti Iskola igazgatója felvetette. A
hivatalos kultúrpolitika képviselői és az elismert művészek közül többen
is (lásd pl. Benczúr Gyula!) a jelent és a múltat összekapcsoló új
látványosságokban gondolkoztak. Ilyen igénnyel hozta össze például
1889-től Stróbl Alajos az Epreskertben a magyar művészet emlékeinek
eredeti darabjaiból és másolataiból a művészképzés és a reprezentáció
célját egyaránt szolgáló szabadtéri mintakollekciót.
Alpár, mint Stróbl barátja, gyakran megfordult a híres epreskerti
ünnepségeken, s a környezet nyilván őt is inspirálta. A kiírás tehát nem
egyetemes stílustanulmányt, hanem a hazai műemlékek felhasználását
kívánta meg az 1894-es második pályázaton, melyen a bírálóbizottság 17
szavazattal 2 ellenében Alpár Ignácnak ítélte az első helyet.
Kétségtelenül az övé volt a leginkább összefogott, alaprajzilag is jól
rendezett látványmegoldás Pfaff merevebb, akadémikus tervével és
Schickedanz laza, terjengős alkotásával szemben.
Vajdahunyad vára Erdélyben
A történelmi kiállítás architektúrájának
továbbtervezéséhez szempontként adták, hogy az három részre tagolódjon:
egy Árpád-házi, román stílusú, egy Anjou-Hunyadi, gótikus és egy
Habsburg, reneszánsz-barokk egységre. Kikötötték azt is, hogy a kiviteli
tervek készítését a három tervező egymás között ossza meg. A külső
tervezéssel végül mégis egyedül Alpárt bízták meg, a belső terek
kialakításával jórészt Schickedanzot.
Alpár már pályaművében is kerülte az épületek merev, raszteres
elhelyezését, s a Széchenyi-sziget amorf formáját követve festői
csoportot képezett a három különböző stílusegységből. Terve kevésbé
kiegyensúlyozott együttest eredményezett volna a magasabb kupolával és
kiugró toronycsúcsokkal - ez utóbbiakat teljesen elhagyta.
Az 1894 áprilisában kapott megbízást követően Alpár nagy lendülettel
kezdett munkához a Széchenyi-szigeten. Praktikusan az őrszemélyzet
részére felállított házban helyezte el irodáját, hogy a kivitelezőkkel
szoros kapcsolatot tarthasson.
A Neuschlosz Ödön és Marcell fakereskedő és építéskivitelező céggel,
mely az 1885-ös országos kiállítást és a legtöbb millenniumi pavilont is
készítette a Városligetben, Alpár Ignác jó és tartós szakmai
együttműködést alakított ki. A tervezés előtt az építész alapos
felkészülés gyanánt, a történeti épülettípusok tanulmányozására néhány
napos utakat tett Erdélyben és a Felvidéken, hogy Nagy-Magyarország
jellegzetes műemlékmotívumait a helyszínen is tanulmányozza.
A kivitelezési munkáknak rendkívül gyorsan kellett haladniuk. Kizárólag
a román kori rész készült teljesen téglaszerkezettel, máshol a favázat
téglával falazták ki, majd a felületek vakolását archaizáló karakterrel
készítették el.
Alpár rendkívül fontos szempontnak tartotta a fokozott tűzbiztonságot,
ahogyan azt a nagyrészt fagerendavázas, fafödémes szerkezetek és a
nagyon értékes kiállítási tárgyak egyaránt indokolttá is tették. A
tűzvédelmet olyan módon oldották meg, hogy a favázat mindenhol legalább
fél tégla vastagságú falazattal borították, s a fafödémek alsó felületét
gipszpallókkal vagy rabicboltozattal takarták. A történelmi főcsoport
összes alapterülete 4580 m2 volt, 618 000 forint kiviteli összköltséggel
készült a provizórikus kiállítási épület.
Az Országos Kiállítás főcsoportjának tervrajza, 1896.
A Történelmi Főcsoportból először a reneszánsz rész
készült el, majd a csúcsíves szárny, végül a Mária Terézia-kori barokk
épület. Az átadásra 1896. május l-jén, ünnepélyes keretek között került
sor. A tervezés kezdetén elhangzón néhány fanyalgó kritikát leszámítva,
általános sikert aratott, azt közvetítette magas színvonalon, amit a
kurzus és a nagyközönség egyaránt elvárt. A városligeti Történelmi
Főcsoport a millenniumi kiállítás fő szenzációja lett. A látogatók
tömege és a sajtó elismeréssel, a király kitüntetéssel jutalmazta a
művet.
Alpár már a tervezés során is kifogásolta, hogy elegendő pénz hiányában
csak ideiglenes épületként készülhet el az együttes. Ez a gondolat
nemcsak a látogatókban, hanem a szakmai körökben is felmerült,
reprezentatív albumok kiadásával is lobbiztak a tartós megőrzés
érdekében.
A kiállítás zárása után az Országos Magyar Gazdasági Egyesülés mozgalmat
indított, hogy használják fel a létesítendő Mezőgazdasági Múzeum
céljára. A főváros azt remélve, hogy az épület még hosszabb ideig
megtartható lesz, hozzájárult a közgyűjtemény idehelyezéséhez. 1897.
szeptember 17-én megnyitották benne a Mezőgazdasági Múzeumot. Sajnos,
rövidesen kiderült, hogy a tó nedves talaján az ideiglenesre tervezett
alapozás és a korhadó favázas szerkezet nem biztosítja a kellő
állékonyságot, ezért a múzeumot már 1899-ben át kellett költöztetni egy
Rákóczi úti bérházba, s a Történelmi Főcsoportot le kellett bontani.
A sajtó, a szakma és a művésztársadalom egyre hangosabban emelte fel
szavát az épületegyüttes védelmében, követelve, hogy készítsek el
ismételten, most már tartós anyagokból, évszázadokra megőrizhetően.
A társadalmi mozgalom meghozta eredményét, a Vallás- és Közoktatásügyi
Minisztérium támogatásával 1902-ben megindulhatott immár a Mezőgazdasági
Múzeum számára időtálló anyagokból való építkezés. A reneszánsz és
gótikus csoport 1904 tavaszára már el is készült. Ezután épült a jaki
kápolna, melyet a múzeum könyvtárának szántak.
Az új épület a korábbi formáit meglehetős pontossággal követte, de
alapozása, szerkezeti falai már rendkívül erős anyagokból készültek.
Alpár ragaszkodott a Történelmi Főcsoport látványképéhez, de a belső
kialakításban végrehajtotta a múzeumi funkciónak megfelelő alaprajzi
módosításokat.
Történelmi kiállítás csúcsíves csoport: Vajdahunyadi "Nebojsza-torony"
és lovagterem, csütörtökhelyi kápolna (Alpár Ignác, 1896.)
Millenniumi történelmi kiállítás, reneszánsz csoport (Alpár Ignác,
1896.) - (kép: Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár)
Millenniumi történelmi kiállítás, Vajdahunyad vár keresztmetszet (Alpár
Ignác, 1896.)
Millenniumi történelmi kiállítás csúcsíves csoport: Segesvári Apostolok
tornya, lovagudvar, gót homlokzat (XIV. század) várkapu metszete (Alpár
Ignác, 1896.)
A román, gótikus, reneszánsz és barokk stílusú részekből álló épületegyüttes bemutatja több, a történelmi Magyarország területén fennmaradt művészeti értékű és történelmi becsű műemlék jellemző részletét. A történelmi épületcsoport, melyet jellemző része alapján a korabeli közönség nevezett el Vajdahunyad-várnak, az ezredéves ünnepségek egyik látványossága lett.
A vár 1898-ban
Az elnevezés eredete: a gótikus csoport jellemző részei a Hunyad megyei
(Erdély) vajdahunyadi várat idézik. Eredetije meredek sziklafalra épült
és a történelmi Magyarország legnagyobb lovagváraként, a gótikus
építészet legrangosabb világi emléke az egész Kárpát-medencében.
A budapesti hasonmás román (stílusú) részének legjellegzetesebb épülete
az ún. Jáki-kápolna, a Vas megyei Ják település XIII. századi bencés
apátsági templomának Európa-hírű kapuját idézi. A templom eredetileg
könyvtárnak épült, kápolnává 1916-ban az udvaron ápolt I. világháborús
sebesültek és a környékbeliek kívánságára szentelték. A gótikus épületcsoport udvar felőli része a
Hidaskapura merőleges dómhomlokzattal kezdődik. Legjellegzetesebb
motívuma a hatalmas, küllőköves rózsaablak, melynek témája a régi
Magyarország címerének apoteózisa, azaz dicsőítése. Alkotója Róth Miksa,
a magyar üvegművesség nemzetközi rangú képviselője. A rózsaablak ívének
aljában kétoldalt Mátyás király fekete serege egy-egy páncélos vitézének
szobra áll. A gótikus épületcsoport udvari szárnya az apostolok
tornyával végződik.
A vár 1900-ban
Az olaszországi kora reneszánsz összekötő épület vezet át a következő, nagy formai eleganciával szerkesztett épületrészhez, mely a magyarországi építészet 16-18. századi reneszánsz, barokk és késő barokk stílusát mutatja. A várudvarra néző, 77,5 méter hosszú főhomlokzata a Mária Terézia-korabeli pompás barokk palotahomlokzatok stílusában épült. Középső kupolája 41 méter magas, a kupolák körül a homlokzaton a mezőgazdaság egyes ágazatait jelképező szobrok állnak.
A Vajdahunyad-vára 1902-ben
A Vajdahunyad-vára 1910-ben
A Vajdahunyad-vára 1929-ben
A főbejárat a múzeum márványoszlopos aulájába vezet, ebben az épületcsoportban várjuk látogatóinkat állandó és időszaki kiállításainkkal. A főkapuval szemben, platánfák árnyékában látjuk az első magyar történetíró III. Béla király névtelen jegyzőjének, Anonymusnak a szobrát, Ligeti Miklós alkotását. A barokk homlokzat végén jobbra fordulva a kései barokk stílusú keleti homlokzat tárul elénk. Tovább haladva a Katalin bástyatorony, a kissé ridegnek ható német homlokzat uralkodik, a déli szárny nyugati végét tetőgerincén delfines, kétcsúcsú dísszel a Franciatorony zárja le. Az épületcsoportot az ezredéves ünnepségek lezártával a Magyar Királyi Mezőgazdasági Múzeum kapta meg, s maradandó anyagokból újjáépítve, a történelem viharait is túlélve, ma is mezőgazdasági múzeumként fogadja látogatóit.
Anonymus szobra turisták ölelésében (kép: Varga Máté)
Anonymus szobra: III. Béla király névtelen jegyzőjét ábrázolja, aki 1200 körül megírta a magyarok krónikáját. Mivel személyéről nem sokat tudunk, ezért a szobrász, Liget Miklós kámzsás barátként örökítette meg, akinek arcvonásait csak homályosan látni a csukja árnyékában. A népszerű alkotást a várudvarban, 1903-ban állították fel.
Károlyi Sándor gróf szobra (kép: Varga Máté)
Stróbl Alajos szobrász műve az 1831-1906 között élt neves közgazdász,
volt földművelésügyi miniszter emlékét örökíti meg.
Stróbl Alajos padon ülve, maga mellé tett kalappal ábrázolja.
Az épületegyüttes főbejárata este (kép: Hlinka Zsolt)
A Vajdahunyad-vára főbejárata (kép: Varga Máté - 2012. október)
A Vajdahunyad-vára a Műjégpálya mögött (kép: Varga Máté - 2012. október)
Képek