A krónika görög eredetű szó, a latin chronica
megfelelője. A középkor jellegzetes történeti műfaja. Az annalesből
(évkönyvek) fejlődött ki. Fejlettebb formája a geszta (latinul gesta,
azaz valakinek vagy valakiknek a cselekedetei). A krónikákban az
eseményeket időrendi sorrendben, rendszerezés, magyarázat, összefoglalás
nélkül jegyezték föl. Készítőik, a krónikások többnyire egyházi emberek
voltak. A művek elnevezése nem mindig felel meg tartalmuknak. Anonymus
és Kézai Simon Gesta Hungaroruma műfajilag krónika, Kálti Márk, Thuróczi
János Chronica Hungaroruma pedig geszta. A középkor óta is használják a
krónika szót a legkülönbözőbb szépirodalmi és tudományos művek címében.
Az őskrónikának nevezett Gesta Hungarorumot 1080-1090
körül írták. Ennek tovább folytatott változatai az 1358-ban készült
Képes krónika, a Kaprinai-, a Béldi-, a Csepreghy-, a Pozsonyi-, a
Rimes-, a Müncheni- és a Mügeln Krónika. A további krónikák ezen
őskrónikából vették a magyarok származását, a honfoglalás idejét,
lezajlását. A magyar krónikákban a magyarokat a hunoktól származtatják.
A XIV. századi Krónikák alapszövegei 1332-1333-ban (Budai Krónika
családja), illetve 1358-ban (Képes krónika családja) készültek. A Budai
Krónikát Budán, Hess András nyomdájában 1473-ban nyomtatták. A Budai
Krónika családhoz tartozik a XIV. századi Acephalus-kódex, a XV. századi
Sambucus-kódex és az 1473-ban készült Dubnici Krónika.
Krónikáink és a magyar őstörténet
Györffy György Krónikáink és a magyar őstörténet
című műve főleg a hun–magyar rokonság elméletének kialakulásával
foglalkozik.
Őstörténetünkben igen fontos szerepet tölt be a magyar krónikairodalom,
azonban krónikáink a magyarság kezdeti időszakáról szóló részeket
illetően nem a legmegbízhatóbb források. Ennek oka főként a krónikáink
keletkezési körülményeiben keresendő.
A 11. században a korábbi idők történéseit szájhagyományok, történeti
mondák nyomán jegyezték föl, ezek forrásértéke így igencsak vitatható.
Ehhez járul még az elbeszélő szubjektív beállítottsága, valamint az
elbeszéléskor alkalmazott költői elemek, ezek által a múlt eseményei
változást szenvednek, a történeti monda ténybeli magva elhalványulhat. A
történeti mondákon az Árpád-kori feljegyzők is gyakran változtattak
rövidítéssel, betoldással, illetve összeolvasztással. Első történeti
forrásunk, a 11. századi Gesta Hungarorum elveszett, az azt forrásul
használó krónikák pedig csak töredékesen őrizték meg az eredeti
szöveget.