Gottgeb Antal tervei alapján 1877-ben épült fel a Nemzeti Múzeum mögötti téren Almássy Kálmán részére. Napjainkban étterem működik benne illetve a belső udvarán.
A korabeli Belvárostól kijebb felparcellázott és az 1700-as évek elejétől fejlődésnek indult terület II. Józsefről kapta nevét 1777-ben. Ekkor még alig két tucat házikó állt a területen. 1768-ban már négy térről és huszonöt utcáról tesznek említést, amely nagyobb fás telkeket és vályogból készült házikókat ölelnek át.
Pest és környéke 1763-ban (Waczpaur Lénárd térképe)
Az 1800-as évek elején aztán elindul a benépesedés: a várostól távolabb, de mégiscsak a szomszédságában néhány főúri villa épül, mint pédául a Batthyányiaké a mai Múzeum-kert helyén, vagy az Orczyaké azÜllői út mellett. Józsefváros igazi fejlődése viszont csak az 1850-es években lendül be, miután 1847-ben elkészül a Nemzeti Múzeum.
A Nemzeti Múzeum Ludwig Rohbock metszetén
A Kiskörút kiépülésével megindult az intenzív
forgalom, s az új városrész bekapcsolódhatott Pest vérkeringésébe. Épp
ezért is lett divatos a tehetősebbek körében a felkapott Múzeum köré
építkezni, kiszabadulva ezzel az addig szűk és nyomorúságos Pest utcái
közül. Gombamód szaporodni kezdtek a paloták egész sora: 1863-ban
Károlyi Alajos palotája, 1865-ben a
Képviselőház, 1869-ben
Károlyi István palotája, 1858-ban a Nemzeti Lovarda készült el, majd a
század végére be is települt az egész terület, mai szóhasználattal a
Belső-Józsefváros.
Az Almássy-palota az Ötpacsirta utca - Múzeum utca sarkán épült fel
Almássy Kálmán nagybirtokos, lovassági százados, titkos
tanácsos megbízásából, Gottleb Antal tervei szerint 1877-ben. A kis
méretű palota a Múzeum kertje mögött épült, a
Károlyi-palotával
szemben.
Almássy Kálmán (1815-1898)
A terveket 1877. április 6-án hagyták jóvá, majd
aznap el is indult az építkezés. Az engedélyeztetési dokumentáció kitér
a tűrendészetre, a széntárolót érintő kérdésekre, "közegészségügyi
pöcegödör" elhelyezésére, a toalett és a fürdő elhelyezésére, közművek
bekötésére és a födémszerkezet anyagára is. Emellett a szomszéd felőli
szakaszon vízhatlan módon kellett falazni, az első emeletre tervezett
szénatárat pedig falakkal kellett körülhatárolni, míg ajtaját vasból
készíteni.
A tervező, Gottgeb Antal a század második felében gyakran
foglalkoztatott tervező és vállalkozó volt, munkásságát sok szép épület
dicsérte. Almássy komoly feladat elé állította az építészt, amikor a
nagy házakkal körülvett telekre egy kisebb méretű palotát akart építeni.
Végül kitűnően oldotta meg a feladatot: a saroktelken háromtraktusos
beépítésben a magasföldszinten helyezte el a lakórészt, míg a kiszolgáló
helyiségeket a telek belső határain, a tűzfalakat takaróan, egy
kisméretű belső udvar köré csoportosította, miáltal az épület tömege
látszólag megnőtt és nem nyomják agyon a szomszédos házak. Az udvar az
utca felőli tömör falkerítésével, növényeivel, kútjával, szobrával,
mintás kőkocka burkolatával és íves lépcsőjével nagyvonalú és egyben
intim is.
A házba vezető
lépcsőt vasszerkezetes üvegtető fedi; oldalai nyitottak. Az épület homlokzata egyszerű:
az alagsor
szintjét kváderezés, a magasföldszintet sávozás díszíti, a főpárkányt
konzolok támasztják alá, a sarkokon armírozás van. A nagy összefüggő
falfelületeken egymástól távol, reprezentatív helyiségeket sejtető,
egyszerű keretezésű "T" osztású nagy felületű ablakok vannak. Az
egyemeletes udvari homlokzat kiképzése még egyszerűbb. Maga a
lakóterület kicsi, a beépített területnek körülbelül egynegyede.
Előszobából, öt utcai szobából, egy felülvilágítós ebédlőből, egy
légudvarra néző öltözőszobából és egy fürdőszobából
állt.
1877. májusára elkészültek a földszinti falak, június elejére a
fedélszék, míg e hónap végére beboltozták a pincéket is. Júliusban
elkezdték az emeleti szobák falazását, majd a hó végén elkészült a tető
és helyére kerültek a főpárkány konzoljai is. Augusztusban elhelyezték a
lépcsőket, szeptember elejére pedig végeztek a belső tér vakolásával.
Novemberben parkettáztak, s kifestették a helyiségeket.
1878. januárjában a tervező benyújtott egy újabb tervet, mert menet
közben módosítani szándékoztak az épület elrendezésében: az egyik utcai
szobából leválasztottak egy második fürdőszobát.
1883-ban Almássyék eladták az épületet, amely ekkor került az Andrássy
családhoz.
A második világháborúban a palota berendezése fosztogatók martalékává
vált, viszont az épület sérülés nélkül megúszta.
1948-ban az államosítás által az Építéstudományi Központ kapta meg az
épületet, majd jogutódja, az Építéstudományi és Tervező Intézeté lett.
1950-re viszont a jogutód megszűnt, amelynek feladatkörét egyéb más
intézmények kapták meg.
1953-ban a Magyar Építőművészek Szövetsége kapta meg az épületet, majd
1954-ben őket váltotta fel a Magyar Ének Székháza. Ekkor vájtak egy nagy
méretű nyílást a légudvari szoba és a tetővilágított ebédlő közé, amely
bár esztétikailag rontott rajta, de funkcionálisan érthető megoldásnak
bizonyult.
1958-ban költözött az épületbe az Építészpince, amely átépítésekkel is
járt. Ekkor került kihelyezésre Kovács Margit "Szüret Badacsonyban" című
kerámia faliképe.
A repkénnyel befuttatott, tömör falkerítés mögé rejtett
Almássy-palotáról és az udvar létezéséről nem sokan tudnak. A
tavasztól-nyárig buja zöld, míg ősszel élénk sárga és mély bordó
repkénybe burkolódzó udvar különös hatással van az arra járókra, viszont
egyúttal el is takarja az épületet.
A palota magasföldszinti termeiben ma szakmai és reprezentatív
rendezvényeket tartanak, egyik oldalsó termében a mintegy 7000 kötet
(szak)könyvvel és számtalan hazai és külföldi folyóirattal rendelkező
Magyar Építőművészek Szervezete könytár van, ahol a mennyezettől a plafonig tömött sorokban állnak
a könyvek, amelyek között akad több mint százéves is.
Képek