Mágnásfertálynak hívták jó ideig a mai
Palotanegyedet, nem véletlenül: a Pollack Mihály tervezte, 1847-re
megépült Nemzeti Múzeum mágnesként vonzotta az arisztokratákat és a
gazdag polgárokat. A környék felvirágzása a szabadságharc leverése után,
1860 körül kezdődött, amikor itt keresett lakóhelyet, épített palotát,
aki igazán számított. A Bánffy, az Esterházy, a Festetics, a Bókay, a
Zichy, a Törley családok – pár név az újonnan betelepülők közül.
Pápa és Ugod ura, Esterházy Pál gróf 1865-ben határozta el, hogy a
kialakulófélben lévő Mágnásnegyedben már álló
Festetics-palota és
Károlyi-palota közé
maga is rezidenciát emeltet. Építésének engedélyeztetése hat éven át
tartott, tovább, mint az építkezés. A terveket készítő Baumgarten Antal
az Esterházy-család pápai kastélyának átalakítását is irányította, de ő
tervezte a közeli Szép utcai Győry-palotát is.
A palota 1870-ben
A palota 1890-ben (kép: Klösz György)
Klösz György fotográfus 1890 körül a Nemzeti Múzeum
első emeletéről fényképezte le az Esterházy-palotát, ami azóta alig
változott külső megjelenésében. Egyedül a konzoldíszes főpárkányt
lezáró, a tetőn körbefutó balusztrád, kőből faragott báboskorlát
semmisült meg, a homlokzatok megmaradtak olyannak, amilyenre 1871-ben
tervezte Baumgarten Antal bécsi építész. Klösz György fotográfiáján jól látszik, hogy az U alakú
palotának két szárnya van, a reprezentatív utcai és a kiszolgáló
helyiségeket magába foglaló udvari szárny. Azonos magasságúak, de a
kiszolgáló traktus négy emeletre osztott, alacsonyabb helyiségekkel, míg
a Pollack Mihály tér felőli oldalon óriási belmagasságú termek nyílnak
egymásba a magasföldszinten és az első emeleten.
Esterházy Tamás gróf 1921-ben nagykorú lett és megkapta a hitbizományi
birtokot. A pénzügyeket elég könnyelműen kezelte, így vesztette el ezt a
palotát is, ugyanis egy párizsi lóversenyen összeszólalkozott a
díjnyertes ló tulajdonosával, majd lelőtte annak lovát. A tulajdonos
annyit kért a lóért, amennyit nem szégyellt, így a hatalmas összeg az
utolsó csepp volt az anyagi összeomlásban. A gróf elvesztette
rendelkezését a birtokait illetően, a zárgondnoksággal a palota is
kicsúszott a kezeiből.
Esterházy Pál
Az épületnek több bérlője volt, számos politikai
szervezet működött benne, majd a Magyar Nemzeti Múzeum kapta meg.
A háború után, az Ybl Miklós tervezte
Nemzeti Lovarda
elbontását követően először 1952-ben a rádió kétemeletes atombunkere
épült meg.
A palota
elenganciája lehetővé tette, hogy köztársasági elnöki rezidencia
lehessen, a rejtekajtók és titkos helyiségek léte biztonsági szempontból
is alkalmassá tette erre az épületet. Az ehhez szükséges átalakításokat
Falus Elek tervezte. Ez lett a harmadik Magyar Köztársaság elnökének,
Tildy Zoltánnak hivatala és lakóhelye.
A későbbi államfő, Szakasits
Árpád a rádiózás és a művészetek barátjaként szorgalmazta, hogy a
Magyar
Rádióé legyen az Esterházy-palota, mert zenei együttesei kellően tágas
próbatermek híján voltak. Az ötlet nem volt alaptalan, a Rádió
kiköltöztetéséig a nagy létszámú gyerek és felnőtt kórus, illetve a
zenei együttesek még a tűzbiztossá alakított padláson is próbáltak
évtizedeken át.
1966-1969 között felépült a mai, ötemeletes, vasbeton
vázas iroda épület Fekete György, Nánási Sándor és Szende László tervei
szerint.
A Palotanegyed "éke", a szocialista realizmus mintapéldája 2017-ben
A Rádió épületei közül az Esterházy-palota a legtitokzatosabb, ugyanis két titkos ajtaja és több titkos szobája is
van. A legenda szerint a palota több
szintes pincerendszerének a legalsóbb mélypincéjéből vezetett titkos
alagút a Múzeumkert felé. A rádiósok többször indultak felfedezőútra,
hogy megkeressék a járatot, de a második pincénél mélyebbre nem
jutottak, mert a talajvíz rendszerint elöntötte a mínusz
harmadik pinceszintet. Mivel
a Pollack téri mélygarázs építésekor nem szóltak arról a hírek, hogy
alagútra bukkantak volna a felszín alatt több emeletnyi mélységben
dolgozó munkagépek, ezért valószínűleg titkos alagutak nem léteztek
sosem.
Az egyik titkos ajtó a Márványteremhez kapcsolódó
magasföldszinti szalonok egyikéből nyílik. Egyszerű, de rafinált trükk:
az egyik ajtókeret olyan széles, hogy az oldala maga is egy ajtó, amit
ha kinyitunk, két fal között találjuk magunkat. Egy lehajtható falépcső
vezet a két fal között egy emelettel feljebb, ahol két, igényesen
kialakított titkos szoba rejlik. A parketta, a fehér cserépkályha és a
többivel megegyező méretű ablak arra utal, hogy fontos emberek akár
hosszabb időre is elbújhattak a külvilág elől, illetve zavartalanul
lehetett tartani titkos találkozókat az épületben.
1993-ig három
évtizeden át működött itt a Magyar Rádió titkos irattára, a rádiósok
megfigyeléséről szóló szigorúan bizalmas dokumentumokat gyűjtötte és
őrizték itt az államvédelem ügynökei. A rejtett helyiségek és a titkos
irattár létéről az épületben dolgozó rádiósok mit sem sejtettek. Alig
ismerik néhányan a rejtekhelyet, a Rádió több ezer munkatársa máig nem
tud a létezésükről.
Az Esterházy-palota belső
pompája a többszöri felújításnak köszönhetően máig fényűző. Az elegáns
környezetet kihasználva a Rádió gyakran rendezett közönség jelenlétében
élő műsorokat a Márványteremben, számos teltházas koncert, kabaré,
irodalmi műsor szólt az Esterházy család díszterméből. A műemléki
környezet védelmére a mikrofonok és egyéb berendezések csatlakozóit a
kandallóba rejtették, a márványlapok mögött és a szomszédos szalonok
selyemtapétája alatt vezették el a kábeleket, észrevétlenül. A Rádió
legszebb stúdiója, a 23-as, a Márványterem melletti Nagyszalon.
Aranyozott ajtók, stukkós mennyezet, eredeti formájában helyreállított
csillár. Egy emelettel feljebb is őrzi a stukkós mennyezetet a szintén
tágas 24-es stúdió, ami a költözés éveiben végig üzemelt, az utoljára
szétbontott stúdiók egyike.
2016-ban nyilvánosságra került, hogy a Kormány határozata értelmében a Palotanegyed néhány
emblematikus épülete új funkciót kaphat. A Pollack Mihály téren álló
Károlyi- és Esterházy-palotát, valamint a közeli, Bródy Sándor út 5-7.
szám alatti egykori stúdiót is a Nemzeti Múzeum hasznosíthatja a jövőben. A
Magyar Rádió nagy múltú, egykori épületeinek átalakítása mellett a
Pollack Mihály téri szocreál irodaépületét és üzemépületét lebontanák.
"A bővüléssel a Magyar Nemzeti Múzeum további megújulása válik lehetővé,
amely a múzeum új arculatának fontos alappillére lesz” - mondta
Szily Marianna, a Nemzeti Múzeum Kommunikációs és Stratégiai
Főosztályának munkatársa.
Ami az Esterházy-palotát illeti, Szily Marianna leszögezte, az épület
márványtermét mindenképpen megőriznék zenei központnak, koncertteremnek.
A Baumgartner Antal által 1871-ben tervezett palota már sokat látott:
1946 és 1948 között Tildy Zoltán, köztársasági elnök rezidenciája volt,
majd 1950-ben adták át az épületet a Magyar Rádiónak. Carrarai
márványból kirakott, 144 négyzetméteres termében vették fel a
rádiókabarékat, zenei műsorokat, emlékezetes koncertek helyszíne volt.
Az Esterházy-palota és a Magyar Rádió egykori épületei 2019-ben (kép: Google)
2020 március 3-án - az Országgyűlésnek benyújtott
törvényjavaslatból - végül kiderült, hogy az Esterházy-palotát a
Pázmány Péter Katolikus Egyetem kapja meg, amelynek főépülete a
Szentkirályi utcában található. Ez a Bródy Sándor utca – Pollack Mihály
tér – Szentkirályi utca – Múzeum utca által határolt hatalmas területet
jelenti, amelyen belül szövevényes épületrendszert alakítottak ki az
eltelt évtizedek alatt a Magyar Rádió számára. A területre mind a négy
utcából be lehet jutni, az ingatlanegyüttes egyetlen egységet alkot. Az
előterjesztés 10 különböző helyrajzi számon nyilvántartott ingatlanról
szól, ám a földhivatali nyilvántartás szerint ezek nem teljesen önálló
egységek, mert a 2013-as bejegyzések szerint együttesen, jogilag
társasháznak minősülnek.
"A Pázmány Péter Katolikus Egyetem Magyarország egyik legjelentősebb,
kiemelt egyeteme, de a széttagolt, több képzési helyszínen végzett
oktatási és kutatási tevékenység akadályozza a további működésének a
kibontakozását, illetve a szükséges infrastrukturális fejlesztéseket”
-
fogalmaz a törvényjavaslat.
Az egyetem ezután ingyenesen átadta az Államnak a piliscsabai campusának
ingatlanait.
Folytatjuk!
Képek
Hamarosan!