A Nemzeti Színház kivitelezése, Siklós Mária építész tervei alapján 2000. szeptember 14-én kezdődött és rekord gyorsaságú kivitelezés eredményeként, alig 15 hónap alatt készült el.
1988-ban az új Nemzeti Színház építésére
helyszín-kijelölő pályázatot írtak ki, amelyen a szakmai zsűri az
Erzsébet téri helyszínt tartotta legmegfelelőbbnek.
1997-ben (9 év múlva) Bán Ferenc építész munkáját ajánlotta
megvalósításra az építészeti tervpályázat bírálóbizottsága. 1998-ban az
új Nemzeti Színház építése ugyan elkezdődött, de a választásokat
megnyert Orbán- kormány az építkezést leállította és új helyszínt jelölt
ki. A kultuszminiszter indoklása szerint a belvárosi Erzsébet tér így is
zsúfolt, környezetvédelmi és közlekedési szempontból nem felel meg a
célnak, ezen kívül a színházépület megépítése az eredeti tervek szerint
túl drága. A jelenlegi helyszín mellett döntött az az érv is, hogy ezzel
a Ferencváros Duna-parti része is fejlődésnek indulhat egy ilyan magas
presztizsű épület megvalósulásával.
1999-ben megkezdte működését az Új Nemzeti Színház Megvalósítási Iroda,
amely Siklós Mária építészt bízta meg a Duna-parti helyszínen
megépítendő Nemzeti Színház terveinek elkészítésével. A Nemzeti Színház
2002. március 15-én nyitotta meg kapuit Budapest, IX. kerület Bajor Gizi
park 1. szám alatt.
2002. január 2.-tól megkezdődhettek a március 15-i
színházavató előadás próbái, a művészek birtokukba vehették az épületet.
A színház funkcionálisan három részre tagozódik. Az épület központi
része a közel kör alaprajzú nézőteret és stúdiószínpadot magába foglaló
épületrész. Ezt veszik körbe a közönségforgalom helyiségei, valamint a
nagyszínpadot "U" alakban szegélyező üzemi szárny. A színházat
parkosított terek ölelik körül, melyek sajátos mikroklímájukkal az
épület szerves tartozékai. Az épület területe szabadtéri színpaddal
együtt 20.844 négyzetméter. Az előcsarnokba belépő néző teljes
magasságában érzékelheti a közönségforgalmi rész térszerveződését.
A nagyszínház 619 férőhelyes, a nézőtér bejáratai az I. II. és III.
emeleti szintek körfolyosóiról nyílnak. A nézőtér lényegében kétszintes,
a lépcsősen emelkedő "földszinti" nézőtér kétszekciós kialakítású. A
második emeleti bejáratok három páholyt fognak közre a nézőtér hátfala
mögött - középen a díszpáhollyal.
A harmadik emelet a karzat szintje, ahol a bejáratok között a technikai
szobák kaptak helyet. A nézőtér mennyezetét, egy ovális kupola zárja. A
nézőtér alapvetően a hagyományos keretes színpados tér jól működő
tradícióit őrzi, de kiegészül és összeépül a kor elvárásai szerinti
kialakításokkal.
A főszínpad 24x17,90 m alaprajzi méretű és 28 m (külső) magasságú. A
színpadnyílás - merev keretes - 12 méteres szélességi és 6 - 7,87 m
magassági mérettel. A színpad a nézőtér irányába 3,60 m legnagyobb
kinyúlású íves előszínpaddal egészül ki. A főszínpadhoz 15x15 méteres
hátsószínpad és a rendezői baloldalon 18x15 méteres oldalszínpad
kapcsolódik 7 m tiszta belmagassággal.
A nézőtér feletti terület a színház archív jelmezeinek tárolására ad
lehetőséget. A stúdiószínház a földszinti előcsarnok és a nézőtér alatti
szintre került, mely a korszerűség követelményének megfelelően
tetszőlegesen variálható: terének közepén egy 12x12 méteres, elemekből
álló padlóba süllyeszthető mozgatható pódiumos plató alakítható ki.
A nézők számára kb. százötven, áthelyezhető férőhelyet terveztek. A
színház Duna felöli oldalán helyezkedik el az úgynevezett szabadtéri
színpad, melynek nézőtere a színházat körbevevő park szabadtéri - fedett
- lépcsőről közelíthető meg. A színdarabok előkészítését a színpadon
kívül három próbaterem is szolgálja, a második, a negyedik és az ötödik
emeleten. Ezen kívül a negyedik emelten található a hangstúdió, amely
hangfelvételek készítésére is alkalmas. Az épület üzemi szárnyában
található - többek között - könyvtár és az archívum, és itt került
kialakításra az "L" alakú teraszos, panorámás színészklub.
A színházban a kék, az óarany és a sötétbronz a domináns színek. A
tervezők - ahol lehet - természetes anyagokat használtak: mészkő,
gránit, fa, gyapjú és üveg megoldással találkozhatunk, még a
közönségforgalmi mellékhelyiségek mosdói is fából készültek. Minden
beépített anyag időtálló és különleges minőségű. A szőnyeg és a páholyok
drapériái egyedi tervezésűek.
A nézőtéri falfestés "stucco venetiano" technikával készült, melyen -
még nedves állapotában - különleges akusztikai besugárzást alkalmaztak,
amely a terem hangzását hivatott optimalizálni. A színház speciális
akusztikai hangolását Arkagyíj Popov végezte.
Egyedileg tervezettek a nézőtéri székek, a Swarovski kristályból készült
csillár és a nézőtéri falikarok is. Az iparművészeti lámpatestek,
beépített berendezések, ajtók, ajtófogók, magyar iparművészek és
belsőépítészeti kivitelezők munkái, csakúgy mint pl. a panorámaliftek
padlóintarziája.
A stúdiószínház előcsarnokában magyar iparművész közreműködésével
lerakott, egyedi tervezésű üveg padlómozaik készült. Csarnokának falait,
üveg- és aranymozaik berakás díszíti.
Fotóalbumunkban két fotóművész, Csillag Pál és Hajdú József képeit
láthatják.
A Nemzeti Színházat először gróf Széchenyi István álmodta meg a Duna
partjára. Pompázatos épületet tervezett, és az intézményt
részvénytársaságként szerette volna üzemeltetni. A gróf 1832-es, A
magyar játékszínről című röpiratában indítványozta a nagyszabású színház
felépítését.
A magyar országgyűlés 1836. évi 41. számú törvénycikkében elrendelte egy
nemzeti díszes játékszín megvalósítását, mely Pest városában kijelölt
telken a magyar Játékszínben, 1837. augusztus 22.-től 1840-ig Pesti
Magyar Színház, majd 1840-től Nemzeti Színház néven működött. Az
épületet, amely a Rákóczi út és a Múzeum körút sarkán állt, 1913-ban
lebontották.
A társulat számára a Blaha Lujza téren álló Népszínház épületét bérelték
ki. Az épület lebontásáról 1963-ban a metró építésére hivatkozva
döntöttek. A színház 1964-ig itt működött, majd 1965. április 23-án az
épületet felrobbantották.
1964-ben a teátrum társulata átköltözött a mai Thália Színház épületébe,
a Nagymező utcába. Két évvel később pedig a volt Magyar Színház
épületébe, a Hevesi Sándor térre, egy hosszúra nyúlt átmeneti időre. A
teátrum 2000. szeptember elsejéig, a Duna parti építkezés megkezdéséig
viselte a Nemzeti Színház nevet.
Az új Nemzeti Színház, a Duna partján, 2002. március 15-én nyitotta meg
kapuit. Elkészültére nemzeti jelképpé, szimbólummá vált.
Alapító okiratában rögzítette: "a hagyományok folytatása során törekedni
kíván arra, hogy a felépült új Nemzeti Színházban, az intézmény
jelentőségéhez méltó módon becsülje meg a magyar és egyetemes
drámairodalom, a színházművészet tolmácsolóit."
Képek
A színház környezete
Bábel tornya
A Nemzeti Színház szomszédságában áll a bibliai Bábel
tornyának stilizált másolata, amelyben a Zikkurat Galéria foglal helyet.
Az építmény magassága 11,6 méter, földszinti átmérője pedig 29 méter. A
koncepciótervet Török Péter készítette, az építésztervezők Szabó Zoltán
és Kralovánszky Réka voltak. Az épület az új Nemzeti Színházzal
egyidejűleg épült és 2002-re készült el.
Bábel tornya (kép: morpet)
A Duna-part parktér építményei közül az egyik egy labirintus - emberléptékű nyírt sövényből. A másik egy zikkurat, amely Bábel tornya vagy a maja nap-piramisok távoli idézeteként fogható fel. Az építmény spirálalakban kanyarodó útjának végén, a piramis tetején királyi trónpárhoz érkezik a látogató. Az épület belsejének hét terme a Kékszakállú herceg várát idézheti fel. Az építményből a reneszánsz szellemben komponált kis viridárium kertbe jut ki a látogató. A labirintust és a zikkurátot finoman tagolt platán alleé fedi át, lugasként ható összenyírt árnyas lombtömegével ölelve körül az építményeket. A tervezők elképzelése szerint, ez a különös tér városi közpark funkciót is betölt.
Szoborpark
A kert és a szoborpark, a színház külső környezetének
megálmodója Török Péter kerttervező művész. A kert és annak szerves
részét alkotó szoborpark, a Nemzeti Színház külső térben megfogalmazott
folytatása. A színház tehát nem ér véget az épület falainál, a
színháztörténet, a kertművészet-történet és az egyetemes
építészettörténet segítségével olyan színházi idézetek jelennek meg a
különböző díszletelemeken keresztül a kert meghatározott pontjain - akár
egy domb belsejébe rejtve - melyek szoros kapcsolatban vannak a
teátrumok világával.
Az épület oldalhomlokzatain megjelenő szobrok Schrammel Imre tervei
alapján készültek. A főbejárati homlokzaton a kilenc múzsa szobra
Párkányi Raab Péter szobrászművész alkotása, míg a tizennégy relief
Marton László munkája. A reliefek Makláry Zoltánt, Őze Lajost, Somogyi
Erzsit, Rajz Jánost, Kálmán Györgyöt, Bihari Józsefet, Pártos Erzsit,
Pécsi Sándort, Gábor Miklóst, Páger Antalt, Sulyok Máriát, Bulla Elmát,
Feleki Kamillt, és Dajka Margitot ábrázolják.
A színház főbejárata előtti tér, hajóorr-szerűen nyúlik egy - a Duna
kiterjesztéseként értelmezhető - mesterségesen kialakított vízfelületbe.
A főbejáratot hajóhídon lehet megközelíteni, mely a tradicionális
nagyszínházaknál megszokott kétkarú rámpás felhajtó megfelelője.
A park kapuszobrát Melocco Miklós szobrászművész tervezte, melyen Tolnay
Klári és Latinovits Zoltán alakja fogadja a közönséget.
A szoborpark részletei
Egy-egy legendás szerepükben megörökített, egész
alakos szobrot kapott Gobbi Hilda, Kiss Manyi, Ruttkai Éva, Latabár
Kálmán, Tímár József, Major Tamás, Sinkovits Imre, Lukács Margit, Básti
Lajos és Soós Imre. Az alkotások Bencsik István, Marton László, Kligl
Sándor és Párkányi Raab Péter szobrászművészek munkái.
A Blaha Lujza téri régi Nemzeti Színház főhomlokzatának sziluettje a
hajóorr előtti vízfelületbe fektetve látható. A Duna-parti oldalra
Vörös-kősivatagot idéző színes mészkő burkolat és spirituális építmények
kerülnek.
A Nemzeti Színház mellett található a 2005-ben átadott
Művészetek Palotája.