A Szépművészeti Múzeum állami alapítású és fenntartású országos múzeum Budapesten, épülete a Hősök tere műemlék együttesének része. A múzeum gyűjtőköre az egyetemes művészet, a magyar/magyarországi művészet anyagát átadta a Magyar Nemzeti Galériának, csak néhány magyar művész alkotása található itt (Rippl-Rónai József). Gyűjteményeiben, melyek az európai képzőművészet minden korszakába bepillantást engednek, a leghíresebb művészek alkotásai is megtalálhatók, műtárgyainak száma jóval meghaladja a százezret.
A Szépművészeti Múzeum 2015-2018 között zajló
felújítása után, a kiállításainak újrarendezésével párhuzamosan
költöznek ki a Várból a Magyar Nemzeti Galéria régi magyar gyűjteményei,
ugyanis a Szépművészeti kiállítási koncepciója gyökeresen átalakul: több
mint négy évtizedes távollét után a magyar művészet hazatér a
Szépművészetibe, így a múzeum ezt követően az egyiptomi és az antikvitás
művészete mellett a XVIII. század végéig együtt mutatja majd be az
egyetemes és a magyar művészet történetét.
Az eklektikus-neoklasszicista stílusú palota Schicedanz Albert és Herzog
Fülöp tervei alapján épült, 1900-1906 között. Főhomlokzatának hármas
rizalitja timpanonokkal lezárt, oszlopos építmény. Középső orommezejében
az olimpiai Zeusz-templom nyugati szoborcsoportjának kiegészített
másolatát látjuk, mely a görög hősmondák egyik epizódját, a kentaurok és
lapithák harcát ábrázolja. A főhomlokzat mögött kiemelkedő kétemeletes
épületszárny díszítőmotívumai eklektikus-neoreneszánsz jellegűek.
Az artézi kút és környezete 1906-ban (ekkor még virágágyások szegélyezték a
Millenniumi Emlékművet és a múzeumok előterét)
A Szépművészeti Múzeum és a Millenniumi Emlékmű 1909-ben
A múzeum az ország legjelentősebb képzőművészeti
gyűjteménye. Törzsanyaga a Pyrker-gyűjteményből, az Esterházy-képtárból,
Ipolyi Arnold gyűjteményéből és Pulszky Károly vásárlásaiból áll.
Az Antik gyűjtemény a peremkultúrák emlékei mellett elsősorban a görög
és a római művészet alkotásait mutatja be. Az Egyiptomi gyűjtemény
átfogó képet igyekszik nyújtani az ókori Egyiptom művészetéről.
A Régi képtár képezi a múzeum törzsanyagát, amely végigvezeti a
látogatót az európai festészet fejlődésén a XIV. századtól a XVIII.
század végéig. Legteljesebb az itáliai kollekció, hiszen a trecentótól a
barokkig rangos alkotók egész sorát láthatjuk a falakon (német
gyűjtemény, spanyol gyűjtemény). A Régi szoborgyűjtemény anyaga a
IV-XVIII. századi olasz, illetve a XIII-XVIII. századi francia, angol,
német és holland szobrászat sok érdekes alkotását tartalmazza. A Modern
gyűjtemény XIX. és XX. századi képeket illetve szobrokat mutat be.
A Szépművészeti Múzeum 1922 körül
A teret 1932-ben kapta a Hősök tere elnevezést, amely ekkor még virágágyásokkal volt díszítve. A Hősök tere csupán 1937-ben kapott kőburkolatot a 34. Eucharisztikus világkongresszus (1938) miatt.
A Szépművészeti Múzeum 1936-ban, még a nagy térkövezés előtt (kép: Fortepan)
A Reneszánsz-csarnok 1945-ben
A második világháború alatt az épület súlyosan megsérült. A beszakadt üvegmennyezeten beesett a hó a termekbe, sok kárt okozva ezzel.
A Szépművészeti Múzeum teljes körű rekonstrukciója
A Szépművészeti Múzeum 2015 februárjában bezárt, hogy
a közel négy évig tartó felújítás után eredeti pompájában nyílhasson meg
újból.
2018 őszén nyílt meg a látogatók előtt az átfogó
felújításon átesett Szépművészeti Múzeum. A munkák legfontosabb eleme a
Román-csarnok rekonstrukciója volt, amely hetven éve volt elzárva a
közönség elől a második világháborúban szerzett sérülései miatt.
Emellett más történelmi kiállítótereket is megnyitottak, amelyeket az
elmúlt évtizedekben raktárnak használtak.
2012-ben kezdődött a rekonstrukció tervezése: a restaurátorokat Seres
András vezette, őt egyszerűsített közbeszerzéssel választották ki a
pozícióra. 2015 decemberében kezdhettek a munkálatokkal, és 2018
júliusra végezniük kellett. 40 szakember - festők, szobrászok,
díszítőfestők - dolgoztak az állványokon, több ezer négyzetmétert
kellett helyreállítaniuk.
Seres elmondta, az épület szörnyű állapotban volt, a háborús károk miatt
még az ötvenes években is lapátolták a havat a belső terekből. Sok
helyen a vakolat és a festék is elvált a faltól. A Román-csarnokban az
eredeti festést kell átfesteniük.
A Román-csarnok amúgy jól járt, azt nem festették át meg át, az eredeti
festést kell most felújítaniuk. A csarnok Freibergi-kapuját 1904-ben
építették be, de ehhez falazni is kellett, amit a csapat kibontott, hogy
ezzel több teret tudjanak egybe nyitni.
"A víz természetes eróziós hatása mellett a só is jelentős károkat okoz:
amikor kiszárad a fal, kimarja a kötőanyagot a vakoltból és a festékből.
Főleg a felső részeken, a főhajó két oldalán a párkány fölött a vakolat
és a festés eltávolodott egymástól. Ezeken a részeken most egy
konzerváló anyag beeresztésével megpróbálják a rétegeket egymáshoz
illeszteni, visszapréselni a faltól elvált festéket. Ahol teljesen
elveszett a kötőanyag, ott annyira porlott a festék, hogy ha ráfújtak,
elszállt".
A Román-csarnok látványa a felújítása előtt (kép: Liget Budapest)
A Szépművészeti Múzeum kibővítését Baán László főigazgató vette tervbe.
2010-ben a Karácsony Tamás és csapata által készített tervek kapcsán.
Ráday Mihály és Sisa József 2010 tavaszán megjelent írásai nyomán
botrány robbant ki, a terv ugyanis a reprezentatív főhomlokzat eredeti
funkcióját megszüntette volna. A beruházást 2011 februárjában a kormány
leállította, majd bejelentették, hogy a Városliget szélén, az
Ötvenhatosok terén múzeumi negyedet hoznak létre, és a Szépművészeti
Múzeum itt kap új épületet.
2011. szeptember 29-én kormányhatározat jelent meg arról, hogy a kormány
egyetért "az új nemzeti közgyűjteményi épületegyüttes létrehozásának
előzetes irányaival", valamint a "Magyar Nemzeti Galéria beolvadása
révén a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria egyesítésével”.
Október 1-jén Orbán Viktor miniszterelnök az új nemzeti közgyűjteményi
épületegyüttes koncepciójáért felelős kormánybiztossá nevezte ki, Baán
Lászlót.
Október 20-án egy újabb kormányhatározat a Nemzeti Galéria és a
Szépművészeti Múzeum összevonásának személyi és szervezeti
intézkedéseire is felhatalmazta, 2012. február 29-i határidőt szabva meg
erre. Baán László tervei szerint a két múzeum anyaga egyesül, és a
Szépművészeti jelenlegi épületében a XIX. század közepe előtti anyagot,
az új épületben pedig az ezt követő időszakot mutatják majd be. Az új
múzeum tervezőjét nemzetközi tervpályázaton választaná ki, a
megvalósulásra reális esélyt 2017 végére lát.
Baán László, az intézmény igazgatója elmondta: a csaknem tízmilliárd
forintos rekonstrukció részeként korszerűsítették az elavult
fűtőrendszert, akadálymentesítést végeztek, klimatizálták a
kiállítóterek egy részét, új kiállító- és közönségforgalmi tereket,
korszerű restaurátor- és raktárműhelyeket alakítottak ki, új teherliftet
építettek be, a felújított és szigetelt tetőre napelemeket,
napkollektorokat helyeztek, valamint modern műtárgyszállítási folyosókat
alakítottak ki.
A beruházásnak köszönhetően a Román-csarnokkal együtt 2000
négyzetméterrel nőtt a kiállítótér nagysága. Visszakapta eredeti
funkcióját a hossztengely csarnoksorát záró Michelangelo-terem is, amit
a hetvenes években vasbeton födémmel kettéosztottak, hogy ott helyezzék
el a könyvelést.
Az áthelyezett Egyiptomi gyűjtemény helyén melegkonyhás éttermet
nyitottak, jelentősen megnövelték a ruhatárak kapacitását, és nagyobb
teret kapott a múzeumpedagógia is. Az épület 2018 őszétől a
Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria XIX. század előtti
gyűjteményeiből rendezett új állandó kiállításnak, valamint időszaki
tárlatoknak ad otthont.
A Román-csarnok felújítása (kép: Mohai Balázs / MTI)
Mányi István tervező elmondta, hogy a korábban 60-80 főre tervezett
ruhatárak kapacitását 1200 fősre növelték és elvégezték a komplex
akadálymentesítést is. Az épületben így már nemcsak a kerekesszékesek
mozoghatnak kényelmesen, hanem például Braille-feliratokat is
kihelyeztek és kiépítették az audioguide rendszert is. A kiállítóterek
nemcsak minőségileg újultak meg, hanem az összterületük is nőtt 2400
négyzetméterrel. A mélyföldszinten már meglévő két kiállítóterem és a
Márvány-csarnok alatti terület egy összefüggő, 1200 négyzetméteres
kiállítótérré vált.
Kőszegi Antal főmérnök árulta el, hogy a terem mozaikpadlóját újra
kellett gyártatni, emellett a bevilágító-ablakokat is kicserélték
újakra, amelyekhez árnyékolót is szereltek.
A
Liget Budapest Projekt keretében 9,5 milliárd forintot szánt a
Kormány
a beruházásra, melynek legfőbb feladata a 70 éve a közönség előtt elzárt
Román-csarnok felújítása volt. A munkálatok 2015-ben kezdődtek és
14.000 négyzetmétert érintettek, így megújult az épület több mint 40
százaléka.
Legutóbb 2008-ban újult meg a múzeum homlokzata -, de a nyugati szárny
felújítása és az épületgépészet átfogó fejlesztése évtizedek óta
váratott magára. A mostani rekonstrukciós szakasz volt az eddigi
legjelentősebb a múzeum történetében. Hosszú évtizedek után végre
megtörtént az épületszárny teljes műszaki modernizációja is, többek
között kazánostul lecserélték a hetvenes évekből való gőzfűtést és a
régi elavult klímaberendezéseket.
A felújítás során mintegy 11 ezer köbméter földet mozgattak meg, 2700
köbméter beton, 300 tonna betonacél, 900 négyzetméter falazat, 7100
négyzetméter vakolat, 3000 négyzetméter acélszerkezet, 1800 négyzetméter
üvegtető, 1100 négyzetméter üvegfal, 300 ezer folyóméter erős- és
gyengeáramú kábelezés és 16 ezer folyóméter gépészeti vezeték került
beépítésre. Emellett 19 ezer négyzetméter burkolat készült, és összesen
38 ezer négyzetméter felületet festettek le.
Szakemberek dolgoznak a felújítás alatt álló Szépművészeti Múzeum
Román-csarnokában (kép: Mohai Balázs / MTI)
"Maga a múzeum csak 2018. őszén nyílik meg a látogatók előtt, hiszen az egy
dolog, hogy az épülettől visszakaptuk a teret, de még vissza is kell rendezni az
állandó kiállítást, ami egy óriási újrarendezést is jelent. Ehhez fogható munka
szintén több évtizeddel ezelőtt történt, de akkor sem egyszerre: 1957-ben és
1975 -ben két lépésben operálták ki a magyar anyagot a Szépművészeti
gyűjteményéből, amely aztán a Néprajzi Múzeumba, majd onnan a Magyar Nemzeti
Galériába került. Most innen fognak a régi mesterek alkotásai visszakerülni
eredeti otthonukba, a Szépművészeti Múzeumba" - magyarázta Baán László.
"A Román Csarnok mellett a második emeleten szintén évtizedek óta elzárt
kiállítótér sor - amely egykor szoborgyűjteménynek adott helyt - újra megnyílik,
és a régi magyar gyűjteménynek szolgál majd helyéül. Hasonlóképpen látogatható
lesz a Michelangelo terem is, amely idáig hivatali irodaként funkcionált" -
avatott be minket az igazgató a részletekbe, majd kifejezte sajnálatát, hogy dr.
Garas Klára a múzeum egykori főigazgatója nem érhette meg ezeket a pillanatokat"
(Garas Klára negyven éven keresztül dolgozott az intézménynek: gyakornokként
kezdte, majd tudományos munkatárs, később a a Régi Képtár osztályvezetője, és
tudományos titkár lett. 1964. január 1-jétől nyugdíjba vonulásáig,1984. március
31-ig ő volt múzeum főigazgatója. Június 27.-én, 98 évesen hunyt el).
A Román-csarnok alatt raktár épül, ahol a mozgatható műtárgytartó sínek futnak.
Az alagsorban - ahol eredetileg a gépészet foglalt helyet, csak az a munkálatok
során egy szinttel lentebb került - megtekinthető az antik és az egyiptomi
kiállítás. A régi büféből kávézót és éttermet alakítottak ki, a térszint alatti
helyiségek biztonsági üveg segítségével pedig a föld felszínről természetes
fényt kapnak.
A főmérnök, Kőszegi Antal elmondta, hogy autentikus hangulat, látványos
kiállítástechnika és modern stílusjegyeket viselő kiállítótér várja a
látogatókat. Az alagsori szerelőlépcső helyén elkészült a két egykarú lépcső és
a lift is, amely az épület akadálymentesítését szolgálja.
A rekonstrukció érintette a második emeleten található, az 1945-től a
látogatóktól szintén elzárt és durván átalakított, reneszánsz stílusú
Michelangelo termet is. A termet az elmúlt évtizedekben galériázták, falait
szürkére festették és irodaként használták. 2018-tól újra eredeti szerepét tölti
be és egyedi, speciális kiállításokat tartanak benne.
A múzeum látványa a magasból
A múzeum pályatervei
Az 1896-os millenniumi törvény határozott a
Szépművészeti Múzeum létesítéséről. A pályázatot 1898. szeptemberében
írták ki az Aréna (ma Dózsa György) út, az Állatkerti körút és az
állatkert által határolt, 12 000 m2-es területre. Kilenc pályamű
érkezett, ebből három építész a saját nevével, hat pedig jeligével
jelentkezett. A bírálóbizottság politikusokból és művészekből állt.
Különlegesség, hogy a második helyezést elért pályaművet valósították
meg. Schickedanz Albert és Herzog Fülöp tervét is csak úgy fogadták el,
hogy az építészek vállaltak némi átalakítást.
Vasárnapi Újság, 1899. március 26.:
"Még az 1894-ik évben elhatározta a kormány, hogy hazánk ezredéves
fennállásának ünnepére a szépművészetek számára múzeumot építtet. E
múzeumban egyesítve lennének az Akadémia helyiségeiben őrzött
Eszterházy-féle képtár, a nemzeti múzeum modern és régi képgyűjteménye a
szoborművekkel és az egyéb helyeken őrzött építészeti műtárgyakkal
együtt. A nevezett gyűjtemények egyesítésére tehát szükségessé vált egy
olyan hatalmas méretű épület, a mely nemcsak, hogy kényelmesen
befogadhassa mind e műkincseket, hanem elég helylyel rendelkezzék még
arra is, hogy a legmodernebb hazai műtermékeknek is helyet adhasson. A
törvényhozás az épületre és berendezésére három millió forintot
szavazott meg. A modem képtár gyarapítására pedig négy millió forintot,
melyből a milleniumi kiállításra kétszázezer Az új szépművészeti múzeum
helyéül a pályázati föltétel a városligetnek ama részét jelölte meg,
mely a Feszty-féle körkép-társaság épülete és az Aréna-út között nyúlik
el az állatkert kerítéséig. A főváros által ajándékozott telek teljes
szabaddá tételére a kormány megvette a Feszty-körképtársaság épületét
is.
Petz Samu pályaterve
Petz Samu műegyetemi tanár terve tiszta antik stílusban van tartva. Egy ilyen nagy műgyűjtemény elhelyezésére a múzeum épülete nagy beépített területet kívánván, a tervező mellőzte az Andrássy-út tengelyében épülő ezredévi emlék és a jobb oldalon már álló új műcsarnok által megkívánható szimmetrikus elhelyezést, az új múzeum főhomlokzatát egyik tervében az állatkerti körútra a tó felé fordította, egy másik tervében pedig az Aréna-út egyenes vonalára helyezi. A kétemeletes főépület hat oszlopos kiugrásaival és egyszerű vonalaival jó hatást kelt, az antik stil megkívánta széles arkhitektonikus síkjait, melyeket az oldalakon az emelet magasságában 5—5 oszlop tagol, míg a sarokszárnyak előugrásait négy oszlop tartja, nem zavarja semmi fölösleges. Hármas főkapuzata, melyhez alig pár lépcső vezet föl, helyes elhelyezést nyer. A főépület földszintjének nagy előcsarnoka van mindkét oldalán. Közepét két modern képtár. A főépület balszárnya teljesen megegyezik a jobbszárny épületével és itt nyerne elhelyezést a műtörténeti képtár. A főépület 2-ik emeletére helyezi végre a tervező a plasztikai gyűjteményt 8 nagy teremben. A szárnyépületek végén is megtaláljuk a nyolcz oszlop tartotta kiugrást, melyek külön előcsarnokba vezetnek.
Schikedanz és Herzog pályaterve
Schikedanz és Herzog terve alkalmazkodik az
Andrássy-út torkolatán megkívánható szimmetrikus elhelyezéshez. Az e
helyen álló új műcsarnok alkotói e végből egy nyolcz oszlopból álló
homlokzatos épületet terveznek az új műcsarnok méretében és arányaiban
egészen hasonlóan ehhez. Két oldalán megtoldják két csarnokszerű
szárnyépítménynyel, melyeknek az antik stilus megkívánta tympanonszerű
csúcsos végződésű homlokzatuk van. Az előnyúlo főhomlokzat
épületcsoportját összekötötték a tervezők a nagy méretű főépület
tömegével, a mely egy magas egy-emeletes épületből áll. A főhomlokzat
oszlopcsarnokán áthaladva, a szoborcsarnok számára épült óriási terembe
lépünk, a mely 815 D-méternyi területtel rendelkezik és
felülvilágítással van ellátva. Az előépület két szárnyára nyúló két kis
plasztikai terem egyenként 125 Li-méternyi területtel összeköti a
homlokzatos épületszárnyával, melyben két felül világított terem van
egyenként 390 m2 méteres területtel szintén a plasztika számára.
Az előnyúló oszlopcsarnokos nagytermen végig jutunk a főépület-tömegbe,
a melyet 290 m2 területtel rendelkező butiét (étterem) nyit meg,
összefügg vele az átrium 715 m2 méternyi területtel. Az átriumtól jobbra
és balra nyúlik egy-egy fedett udvar, egyenként 515 m2 területtel. A
középcsarnokból két oldalon felinduló lépcsőzet vezet a félemeletre,
melynek hátsó homlokzatán jobbra az igazgató és balra a múzeumi őrök 9—9
szobás lakásai vannak, melyek alatt a földszinten nyúlnak el a grafikai
metszetek számára tervezett 400 m2 méternyi területtel rendelkező
termek. A fedett udvarral párhuzamosan egy oszlopcsarnokszerű folyosó
húzódik a plasztika és építészeti tárgyak számára 235 és 175 m2
méternyi területtel, az oldalakon a635 D-méternyi nyitott udvar a
lapidarium. Az első emeletre jut a képtári rész, a mely a fedett udvart
körülvevő tiz, egyenként 165 m2 méteres felülvilágított teremben nyerne
elhelyezést. A középen egy 340 m2 méteres dísz-kiállítási terem nyílik a
főlépcsőházból, körül tágas folyosókkal. A két fedett udvar körül pedig
elhelyezkednek a modern és műtörténeti képtárak az oldalakon hat 105 m2
nagyobb és 70 m2 kisebb felülvilágítású termekben. A főépület sarkain
négy 60 m2 méteres szoba áll rendelkezésre, míg az első emeleti
helyiségeket a hátsó homlokzatra néző négy 82 m2 méteres kabinet teszi
teljessé.
A toronysarkok szobái között pedig 5-5 oldalvilágítású szoba áll kisebb
collectio-gyűjtemények czéljaira. A harmadik díjat nyerte Arkay Sándor
műépítész terve, mely szintén megtartotta a szemközt lévő műcsarnok
kívánta szimmetriát. Tervezete azonban a modern épitőstilus segélyével
akarta megoldani a múzeum épületét. Hosszas téglány-alakú alaprajzán
feltűnő jó, helyes a beosztás. Magas kupolás homlokzatát nyolcz
oszloptartotta kiugrás díszíti, ebből belépünk a nagy előcsarnokba, mely
mellett a kisebb mellékhelyiségek nyílnak. Az előcsarnok után két óriási
oszlopcsarnokszerű, az építészeti gyűjtemények számára szánt terem
nyúlik az épület hoszszában egyenként 855 m2 területtel, melyet egy
középcsarnok választ ketté 270 m2 méternyi területtel. A közép fedett
csarnokai mellett két oldalt halad a modern képtárak számára fentartandó
négy, egyenként 462 m2 terem, melyet az aréna-úti oldalon még két
kisebb, egyenként 238 m2 nagyságú terem egészít ki, mind
felsővilágítással, míg az állatkerti oldalra jut három oldalvilágítású
terem 215 m2 méternyi területtel a régibb képek számára. A plasztikai
műveknek a tervező hat termet juttat az épület aréna-útra és állatkerti
útra néző legszélsőbb homlokzatok oldalán, egyenként 170 D-méternyi
területtel. Az első emeletre jutnak a fedett középső csarnokok gallériái
kisebb plasztikai műveknek, valamint az Andrássy-útra néző oldalon
találna elhelyezést az igazgató és múzeumi őrök lakásai a jobbszárnyon,
és könyvtári helyiségekkel a balszárnyon. Az állatkert felé néző oldalon
végre a metszeteknek hagy folyosószerű helyet a tervező.
A kilencz, illetve tiz terv között jó beosztásával még kivált a Meinig
Arthur műépítész terve, melyet a közoktatásügyi miniszter meg is
vásárolt és a biráló-bizottság külön dicséretben részesített. A Múzeum
fölépítésének kivitelével megbízott közoktatásügyi minisztérium április
hó folyamán fog véglegesen határozni a felett, hogy melyik terv kerüljön
kivitelre".
Az építkezést 1900-ban kezdték meg és rekordidő alatt fejezték be.
Ferenc József császár 1906. december 1-jén nyitotta meg ünnepélyesen a
múzeumot, amit a nagyközönség csak pár nappal később, december 5-én
vehetett birtokba.
A múzeum csarnokai
Román-csarnok
A Szépművészeti Múzeum átfogó rekonstrukciójának köszönhetően újra régi
pompájában látható a több mint hetven éve lezárt Román-csarnok. A II.
világháborúban bombatalálatot kapott Román-csarnok az utóbbi évekig
raktárként működött, s a csaknem 900 négyzetméteres teremben tárolták a
Régi Képtár festményeinek egy részét, valamint a gyűjteményben őrzött
gipszmásolatokat. A Román-csarnok a Freiburgi-kapun át ismét az épület
keresztirányú tengelyének része lett, a Reneszánsz- és a
Barokk-csarnokokkal együtt.
A felújítás során csaknem 2500 négyzetméter falfelületet varázsoltak
újjá: 1500 liter konzerváló anyagot és csaknem 100 kilogramm, különböző
színű pigmentet, valamit 5500 aranymetál lapot, azaz 5,5 kilogramm
aranyat használtak fel.
A Román-csarnok falai (kép: tervlap.hu)
A csaknem 900 m2 alapterületű Román-csarnok belső falfelületeit egyedülállóan gazdag falfestmények borították, melynek korhű megújításán mintegy 70 restaurátor dolgozott.
Michelangelo-terem
A 2015-2018 között zajló rekonstrukció érintette többek között a reneszánsz stílusú Michelangelo-termet is, amely az elmúlt évtizedekben durván átalakítva, a látogatóktól elzárva, irodaként funkcionált. 2018. október 25-én nyitott meg újra, korhű állapotban felújítva.
A terem a felújítása előtt (kép: tervlap.hu)
Márvány-csarnok
A Múzeum neo-reneszánsz stílusban épült reprezentatív fogadótere elegáns márványburkolatáról kapta mai nevét. A csarnok két oldalán az emeletre vezető lépcsőház balusztrádos korlátja vonul végig, pihenője oszlopos galériaként kapcsolódik a márvány csarnokhoz és gyönyörű rálátást biztosít a teremre.
A Márvány-csarnok anno
A kisszebeni főoltárt 1928-ban állították fel a Márvány Csarnokban. A műtárgy egészen Budapest ostromáig itt állt. A gyönyörű, késő gótikus oltár hatalmas méretét mutatja, hogy az oromzatán álló Krisztus-szobor szinte egy magasságban van a terem feliratával. A falon olvasható „Ars longa, vita brevis” latin szállóige jelentése: a művészet örök, az élet rövid.
A Márvány-csarnok napjaikban
A csarnok büszkesége az a 15 méter hosszú LCD fal, amely mintegy 300 műtárgy adatait jeleníti meg interaktív módon, kedvenc festményünket akár lájkolhatjuk is rajta. Az okos múzeumi óriásfalat egyszerre 30-40 látogató is használhatja. A csarnokban egyszerre 180 embert tudnak kényelmesen kiszolgálni állófogadás keretében, vagy 150 embert tudnak leültetni.
Reneszánsz-csarnok
A Szépművészeti Múzeum Reneszánsz Csarnokát Európaszerte egyedülálló 14-15. századi perugiai és bergamói freskógyűjteményünk válogatott darabjai díszítik. A teremben kiállított velencei kutak az ottani kőfaragók magasfokú képzettségét mutatják be, rajtuk a kora- és késő reneszánsz díszítő formakincse tűnik fel.
A Reneszánsz-csarnok anno
A Reneszánsz-csarnok napjainkban (kép: budapestpartyservice.hu)
Barokk-csarnok
A csarnok az építészek eredeti elképzelése szerint palotaudvart jelenít meg az épületen belül és a barokk építészet formavilága jellemzi. Az itt látható festményeket a Régi Képtár olasz barokk anyagából válogattuk. Mai állapota az egykori főúri gyűjtemények hangulatát próbálja feleleveníteni. 2019 októberétől vált újra látogathatóvá.
Schickedanz-terem
A hangulatos, első emeleti Albert Schikedanz – a
múzeum építésze után elnevezett – Szalon kisebb konferenciák, workshopok
ideális helyszínéül szolgál, köszönhetően a korszerű beépített
technikának.
Gyűjtemények
Egyiptomi Gyűjtemény
A múlt század elején magyar-lengyel expedíció folytatott ásatásokat Közép-Egyiptomban, 1964-ben pedig a széleskörű nemzetközi összefogással megvalósult núbiai leletmentő akció, majd az 1983-as thébai feltárásoknak köszönhet sokat a gyűjtemény. Az állandó kiállításon olyan kiváló alkotásokat láthatunk, mint az i.e. 9. században készült Sesonk trónörökös szobra, az i.e. 3. századi bronz Ülő macska, vagy a múlt évben vásárolt, négyezer éves vízilóagyarból faragott, mágikus erővel felruházott Varázsbot. Tovább
Antik Gyűjtemény
A Szépművészeti Múzeumban található hazánk egyetlen átfogó antik gyűjteménye, melyben a klasszikus ókor tárgyi öröksége közvetlenül tanulmányozható. A több mint 5000 művet számláló gyűjtemény márványszobrai, terrakotta, agyag, bronz, üveg és textil tárgyai felölelik az antikvitás teljes időszakát, sokszínű képet festve a görög, etruszk, római és graeco-egyiptomi művészetről. Az állandó kiállítás 1000 művet sorakoztat fel, köztük olyan világhírű darabokat, mint a „Budapesti táncosnő” néven ismert görög leányszobrot, a klasszikus görög bronzművesség valódi mesterművének számító Grimani-kancsót vagy az augustusi aranykor emlékét felidéző, a birodalom sorsát eldöntő actiumi csatát megörökítő híres márvány reliefciklus három lapját. Tovább
Régi Képtár
Az összesen 3000 festményt számláló Régi Képtár gazdag olasz gyűjteménye
a Giotto és Duccio nevével fémjelzett kezdetektől Giorgione, Raffaello,
Tiziano, Tintoretto és Veronese képein át Canaletto és Tiepolo
művészetéig ível. A korai németalföldi képek között található a Régi
Képtár egyik leghíresebb alkotása, id. Pieter Bruegel Keresztelő Szent
János prédikációja. A 17. századi németalföldi „aranykor” sokszínű
művészetébe többek között Van Dyck, Jordaens, Frans Hals és Jacob van
Ruisdael remekművei engednek bepillantást. Európa egyik legrangosabb
spanyol gyűjteménye El Greco, Velázquez, Murillo és Goya számos
emblematikus alkotását őrzi. A német és osztrák festészetet a
legkiválóbb mesterek, köztük Holbein, Dürer, Altdorfer, Cranach és
Maulbertsch festményei képviselik. A szerényebb számú francia
kollekcióban Poussin és Claude Lorrain, míg a brit képek között Reynolds
és Constable művei is megtekinthetők.
Tovább
Régi Szobor Gyűjtemény
A Régi Szobor Gyűjtemény az európai szobrászat történetének 19. századig terjedő időszakát öleli fel. A több mint 600 művet számláló gyűjtemény az itáliai reneszánsz olyan kincseit rejti, mint Leonardo egyedülálló Lovasa vagy Verrocchio Fájdalmas Krisztusa, de méltán nevezetesek reneszánsz és barokk kisbronzai is. A német, németalföldi és francia középkort ugyancsak számos remekmű, köztük az internacionális gótika Szép Madonnái és Riemenschneider műhelyének faszobrai, az osztrák barokk művészetet Donner és Messerschmidt alkotásai képviselik. Tovább
Régi Magyar Gyűjtemény
A Régi Magyar Gyűjtemény a 11. századtól az 1800-ig terjedő időszakban Magyarországon született vagy hazai megrendelésre másutt készült festményeket, szobrokat, valamint igényes építészeti faragványokat és sírköveket gyűjt. A „régi magyar művészet” körét tehát meglehetősen tágan értelmezi: magyaron egyértelműen magyarországit ért, amely meghatározással a történelmi Magyar Királyságot – a magyar mellett más nemzetiségek közös hazáját – jelöli. A Régi Magyar Gyűjtemény célja, hogy a Kárpát-medence sokszínű művészetét és szerteágazó művészeti kapcsolatrendszerét múzeumi keretek között szemléltesse. Tovább
Grafikai Gyűjtemény
Az európai rajzművészet és sokszorosított grafika történetét a kezdetektől napjainkig felölelő, közel 10 000 rajzot és 100 000 metszetet számláló Grafikai Gyűjteményben számos remekmű található, köztük Leonardo, Raffaello, Dürer, Altdorfer, Wolf Huber, Poussin, Rembrandt, Delacroix, Manet, Van Gogh vagy Cézanne rajzai. A rendkívül gazdag és sokszínű metszetgyűjtemény, a sokszorosított grafika történetének ez a kimeríthetetlen kincsestára ugyancsak jónéhány ritkasággal büszkélkedhet. A Grafikai Gyűjtemény remekműveivel azonban a papír fényérzékenysége miatt a látogató csak időszaki tárlatokon találkozhat a múlt század eleji eredeti berendezését őrző, egyedülálló Grafikai Kabinetben. Tovább
1800 utáni Gyűjtemény
A Szépművészeti Múzeum épületének megnyitásakor jószerével csak néhány osztrák biedermeier festmény, valamint a századforduló éveiben az Országos Képtár által megvásárolt kortárs művek képviselték a megelőző évszázad művészetét. Ez utóbbi, meglehetősen jó ízléssel válogatott vásárlások (Stuck, Lenz, Khnopff, Segantini egy-egy műve) a legjobb pillanatban, csaknem a képek elkészülésének évében történtek, és máig a századvégi szimbolista és szecessziós anyag magját adják.
Könyvtár
A könyvtár egyidős a múzeummal, és a kezdetektől
tervszerűen gyűjti a művészettörténet hazai és nemzetközi szakirodalmát.
Értelemszerűen előnyt élveznek azok a területek, amelyek kapcsolódnak a
múzeum gyűjteményeihez: az európai festészet, szobrászat és grafika
története, az ókortudomány, az egyiptológia. A könyvtárban népszerűsítő
munkák éppúgy megtalálhatók, mint alapvető kézikönyvek és a legújabb
tudományos szakmunkák szerte a nagyvilágból. Negyedmilliós állományával
a könyvtár nemzetközi összehasonlításban is nagynak számít,
Magyarországon pedig gyűjtőkörében a legteljesebb.
Tovább
Időkapszula
A nagy múzeum-felújítási munkálatok során egy időkapszulát találtak a
múzeum Román-csarnokának falában. A múzeum Román-csarnoka hetven évig
volt elzárva a közönség elől, 2017. március 1-én pedig a Freibergi-kapu
beépített gipszmásolata fölött, egy rozettában időkapszulát találtak a
restaurátorok.
Egy papír volt benne, ami leírja, kik vettek részt anno a múzeum
tereinek díszítésében. Az időkapszula több mint száz éves, de
szerencsére jól olvasható a kézzel írt felirata, amely így hangzik:
"A román terem festését tervezte Glaser János festő mester, a figurális
részletek Reissmann Miksa festömüvésztöl készültek, a díszletfestések
Beszédes Ottó festösegéd vezetése alatt készültek el. – Továbbá a két
lépcsöház, a Díszterem, Michel Angelo terem, a Dór és a Ión termek
festömunkái, szintén az itt nevezet festöktöl készültek. Ezen munkák
kivitele 1903 október elejétöl 1904. junius végéig tartott. Ezen okmányt
ide elhelyeztem mielött az állványt a teremböl lebontották. 1904. május
hó. 28-án Beszédes Ottó"
Az említett Freibergi-kaput 1904-ben építették be, de ehhez falazni is kellett, ezt most kibontják, így több teret egybe tudnak nyitni. A 2018-as felújítást végzők neve is bekerült egy időkapszulába, a kapszula pedig ugyanoda, ahol az előzőt megtalálták.
Képek