A tér a főváros tömegközlekedése szempontjából nagyon
jelentős. Megállója van a téren az 1896-ban épült M1-es metrónak, az
1970-ben átadott M2-es és az 1976 óta közlekedő M3-as metrónak, így a
város földalatti vasúthálózatának legjelentősebb csomópontja. A vonalak
állomásait a Deák téri átszálló komplexum köti össze. Az metróállomás
beltéri felületét betűcsempék borítják, portugál versrészletek magyar
fordításával és magyar versrészletek portugál fordításával (Petőfi
Sándor három, Ady Endre és József Attila egy-egy költeményének, valamint
Fernando Pessoa és Luís de Camões két-két és Cesário Verde(wd) egy
művének részleteivel).
A felszíni közösségi közlekedésben is jelentős szerepe van a térnek. Itt
található a belvárosi megállója a 9-es a 105-ös, illetve a végállomása a
budai Várba közlekedő 16-os és 16B autóbusznak, továbbá a Liszt Ferenc
repülőtérre közlekedő 100E busznak. 1896 óta villamosok is közlekednek a
téren, napjainkban a 47-es, 48-as és 49-es villamos végállomása
található itt.
A tér nagy része a belvárosi sétálóövezet része, a teret határoló utakon
(elsősorban a Kiskörúton és a Bajcsy-Zsilinszky úton) azonban jelentős
autóforgalom van.
Története
A ma Deák Ferenc térként ismert közlekedési csomópont
a török kor végén alakult ki. A tér keskeny déli térfala helyén állt egy
1540-ben, hevenyész mód megépíttetett, gerendákkal megerősített
szögletes alakú földbástya, amely az 1686-os ostrom alatt pusztult el.
Az egykori erősség helyét bár már 1701-ben beépítették lakóházakkal, a
hadmérnökök azért ügyeltek rá, hogy a telekkiosztáskor egy szűk kaput
is kialakítsanak a rondella helyén. Ez az átjáró lett innentől kezdve a
Vác felé tartó országút kiindulópontja, az előtte elterülő háromszög
alakú apró öblösödés, illetve a mai Károly körút pedig a Landstrasse.
Ezt egy
1819-es térképeken Kohlplatzként említik, de nevezték Kohlmarktnak,
Káposztás piacnak, Szén piacnak és Szén térnek is. Az 1830-as években
Judenmarkt (Zsidó piac) vagy Judenplatz (Zsidó tér). 1866-ban nevezték
el a "haza bölcse" után Deák Ferenc térnek, amit a tér azóta is visel.
Egy 1838-as térképen: Neue Markt Platz (Erzsébet tér), Kohlmarkt (Deák
tér) és Land-strasse (Károly körút)
A tér leghíresebb épülete a Deák téri evangélikus templom, amely Budapest legrégebbi és legismertebb evangélikus temploma. A csatlakozó épületekkel együtt alkotott tömbben evangélikus gimnázium, lelkészi hivatal, lelkészlakások, könyvesbolt, múzeum és óvoda is működik, ezért a területet gyakran evangélikus zigetnek is nevezik. A templom Pollack Mihály tervei alapján épült 1799-1808-ban. A Hentzi-féle ágyúzáskor megrongálódott (lásd: Budavár ostroma, 1849.). Mai homlokzatát Hild József építette 1856-ban. A klasszicista tornyocskát 1875-ben statikai okból el kellett távolítani, s ugyanekkor a templom dongamennyezetét megtört síkú kazettamennyezetre cserélték. A templom az 1838-as árvízkor sok embernek szolgált menedékül. Kossuth Lajos itt kereszteltette meg fiait, Ferencet és Lajos Tivadart.
A templom északi homlokzata napjainkban
A templom homlokzatát négy dór falpillér díszíti, fölöttük triglifdíszes és metopés főpárkány tart sima, háromszögű oromzatot. Az épületet hatalmas, domború bádog tetőszerkezet fedi. A templombelső egyterű, téglalap alaprajzú csarnok, kettős karzattal. Az oltár Pollack Mihály műve, Raffaello Transzfigurációjának (Krisztus Tábor hegyi színeváltozása) művészi átköltése díszíti Lochbichler Ferenctől. A szószéket és a vörösmárvány keresztelőmedencét Dunaiszky Lőrinc készítette.
A Deák Ferenc tér 1893-ban az Anker-ház egyik emeletéről nézve (jobbra a
mára lebontott Kemnitzer-ház)
A Deák Ferenc tér 1893-ban a mai villamosmegállók felől nézve
A Bajcsy-Zsilinszky út és az Anker-ház a Deák Ferenc térrel szemben,
1904-ben
1896-ban átadják a Földalatti Vasútat, így ezzel együtt a Deák téri
lejárati pavilont is megnyitják
A Fővárosi Közmunkák Tanácsa 1904-ben kezdeményezte a Kemnitzer-ház és a mögötte álló épülettömb részleges bontását, hiszen nem találták Budapesthez méltónak a Sugár út déli torkolatát. Devecis Ferenc ekkor még csak úgy szélesítette volna ki a Fürdő és a Marokkói utcákat, hogy azok egy félköríves térként kapcsolódtak volna össze a Vilmos császár (ma Bajcsy-Zsilinszky) és a Sugárút kereszteződésével. A kis teret természetesen Andrássyról nevezték volna el, amelynek közepét a Kiegyezés utáni első magyar miniszterelnököt ábrázoló, kétszeres életnagyságú bronzszoborral akarták ékesíteni. Több mint valószínű, hogy ez a műalkotás az a Zala György mintázta lovasszobor lett volna, amelyet 1906-ban végül is a Kossuth téren állítottak fel.
Devecis Ferenc terve a Sugárút csatlkozására
1907-ben a bécsi székhelyű Anker Élet- és Járadékbiztosító Rt. pályázatot írt ki a pesti székház megépítésére. A pályázók között volt Lechner Ödön, Walter Sobotka, illetve Alpár Ignác, akinek a terve lett a győztes. 1908-ban kezdték el építeni Várnai Lajos építész vezetésével, és 1910-ben fejezték be. A mai Anker köz eredetileg az épülethez tartozó nyitott bazársorként működött (Anker-udvar). A háborút követő államosítás után tanácsi bérházként is működött.
Az Anker-ház 1910-ben
Nevét építtetőjéről, az Anker Élet- és Járadékbiztosító Társaságtól kapta. A terveket Alpár Ignác készítette. Miután a társaság figyelemfelkeltő reklámhomlokzatot akart, a pályaterv két saroktoronnyal, sátortetővel, és annak szobordíszes lezárásával kívánt eleget tenni a kérésnek. A kivitelezésben a sátortetőt egy hatalmas piramis helyettesíti, kiváltva ezzel a szakma és a városatyák bírálatát. 1941-ben a Fővárosi Közmunkák Tanácsa határozatot hozott, amelynek értelmében átépítteti a forgalmas helyen álló, környezetükből kirívó épületeket. Az akkori építészek az Anker-palota "lefejezését" javasolták, azaz a két saroktorony és a piramis visszabontását. A terv viszont valamilyen okból nem valósult meg. Az impozáns épület egykori eleganciájából nem sok maradt. A külső homlokzatról szinte már teljesen eltávolították a veszélyesen meglazult vakolatot. A lakók és az önkormányzat az épület felújítását tervezi.
Az Anker-ház 1950-ben
Az Anker-ház és a Bajcsy-Zsilinszky út 1952-ben
1915 tavaszán a Gyorssegély Auguszta Alap és a
Hadsegélyező Hivatal létre hozta a Nemzeti Áldozatkészség Szobor
végrehajtó-bizottságot. Céljuk egy olyan fából készült szobor
felállítása volt, amelyre egy meghatározott pénzösszeg ellenében
fémlemezkéket szögelhettek az adományozók. A szobor elkészítésére Sidló
Ferenc szobrászművész kérték fel. A Nemzeti Áldozatkészség szobrát 1915.
szeptember 12-én avatták fel a Deák téren az Anker Biztosító Társaság
székháza előtt. Az avatáson maga a miniszterelnök, Tisza István is jelen
volt. Az ünnepi beszédet Csernoch János, Magyarország hercegprímása
tartotta.
A szobor fából készült, amelyre néhány korona ellenében egy fémlemezt
szögelhettek az adományozók. Az adományozásról emléklapot is adtak,
amelyen feltüntették, hogy pontosan hová illesztették fel a lemezt,
amelybe sokan a nevüket is bele üttették. Két koronáért pedig meg
lehetett vásárolni a Nemzeti Áldozat Jelvényét. Továbbá a szobrot
ábrázoló képeslapok árából is 10, esetenként 20 fillér a Nemzeti
Áldozatkészség Szobor végrehajtó-bizottságot illette meg. A források
szerint 2 év alatt 450 ezer korona volt a bevétel, amelyen az Auguszta
Alap és a Hadsegélyező Hivatal fele-fele arányban osztozott meg. A
befolyt összeget a hadirokkantak, valamint a hadiárvák és özvegyek
támogatására fordították. 1924 novemberében a szobrot eltávolították a
Deák térről és a Ludovika udvarán állították fel. Erre állítólag azért
került sor, mert a környék lakói és kereskedői sokat panaszkodtak arra,
hogy az erősen megrongálódott szobor rontja a városképet.
1919-ben a kommunista hatalom vörös drapériával borította be a
Földalatti Vasút pavilonját
A deák téri Anker-palota elé dísztribünt építettek, homlokzatán a
forradalom lángjait jelképező emblémával, oldalain Szabó Ervin és Lenin
mellszobraival. Az alkotmány a Nemzeti Áldozatkészség 1915-ben
felállított, a háborús jótékony célú felajánlásokat jelképező lovas
szobrot takarta el
Az Ankerrel szemben, a Deák tér határán magasodik a The Ritz-Carlton. Nevezetes elődje, az Adria-palota a trieszti székhelyű Adria Biztosító Társulat számára épült 1914 és 1918 között. A premodern lakó- és irodaházban 14 db luxus lakás is helyet kapott, melyek a város legigényesebb bérlakásai voltak. A földszinten színvonalas üzletek, a tetőtérben műtermek működtek. Az épületet a második világháború alatt súlyos bombatámadás érte, s csak 1950-ben állították helyre. A helyreállított épületben a lakásokat és irodákat megszűntették, mert a karhatalom a Budapesti Rendőrkapitányságot költöztette bele. A rendőrség itt 1997-ben szűnt meg, ezután az épületet felújították, s a szálloda 2000-ben nyitott meg ismét.
A The Ritz-Carlton napjainkban
Az Ankertől délre, a mai Madách-házak helyén egykor tizenhét épület állt, közöttük az óriási Orczy-ház, amely egymagában megalapozta a későbbi zsidónegyedet, hiszen az 1750-es évek végére elkészült ház 1830-as bővítése után száznegyvenkét lakásnak, harminchét raktárnak, két zsinagógának, két rituális fürdőnek, egy iskolának, kóser mészárszéknek, óriási borraktárnak, valamint gyógyszertárnak, egy jókora istállónak, kóser étteremnek, valamint a város legnagyobb bizniszeinek megkötését biztosító Orczy Kávéháznak adott otthont, melynek többek közt Herzl Tivadar és Vámbéry Ármin is törzsvendége volt.
Az Orczy-ház a zsinagóga felől
Az Orczy-ház helyén áll napjainkban a Madách-ház
A sokszor egyszerűen csak Judenhof (Zsidóudvar) néven
emlegett házat végül 1936-ban bontották le, hogy átadja a helyét a
Madách-házakhoz sorolt Berlini Victoria Általános Biztosító Rt.
bérházának, amely 1938-ra emelkedett ki a földből.
Ekkor indult útjára Budapesten az első nagy felhőkarcoló-mánia, hiszen a
tengerentúlon százával emelkedő, nem ritkán húsz-huszonöt emeletes házak
tökéletes megoldásnak tűntek a fojtogató fővárosi lakáshiány
megszüntetésére, valamint szupermodernnek tűntek, így a legtöbben
örömmel láttak volna néhány hasonlót itthon is.
Ezen újítani kívánó tervezők egyike volt Gregersen Hugó (1889-1976), aki
második generációs norvég leszármazottként próbált betörni a magyar
építészet világába – több-kevesebb sikerrel, hiszen a városrendezési
pályázatokon rendre óriási toronyházakkal próbálta elnyerni a
döntőbizottság szívét, azok viszont nem voltak túl nyitottak erre.
Gregersen Hugó 1927-ben készített terve az Orczy-ház helyére
Így írt Gregersen Hugóról 1928-ban a Magyar
Építőművészet:
"Gregersen Hugó. Azok közé tartozik, akiket még nem ismernek és nem
méltatnak nálunk eléggé, mint olyan több más magyar építészt, akik
túlszerények ahhoz, hogy a fórumon törtessenek diadalok után s akik
ahelyett inkább rajzasztaluk mellett álmodoznak gyönyörű és hallatlanul
nagyszabású építőfeladatokról. Gregersen gondolatvilága amerikai
méretekre van beállítva. Lelki szemei előtt a felhőkarcoló lebeg, mint a
jövő építőművészi alkotás ideálja. Elsősorban ez a probléma izgatja
fantáziáját és ennek szenteli java tudását. Csak nagy tehetségek tudnak
annyira belemerülni művészetükbe, hogy anyagiakkal mitsem törődve,
minden idejüket, tudásukat belefektetik elvont problémák megoldásába.
Magyarországon talán ő az egyedüli, aki ezzel is foglalkozik. Majdnem
minden európai államban találkozunk már felhőkarcolókkal. Amerika — a
szorosan vett családi házaktól eltekintve — úgyszólván kizárólag
felhőkarcolókat épít, ama egyszerű oknál fogva, mert ez teszi leginkább
lehetővé a technikailag lehető legnagyobb kényelmi berendezések
alkalmazását s mert ez képezi az építés legracionálisabb formáját.
Vajjon összeegyeztethető-e művészi ideáljainkkal a felhőkarcoló és
szükség van-e arra, hogy mi is rátérjünk ennek az építésére? Egyedül a
művészet örökké való, az ideáljaink pedig változnak és bizonyos, hogy
abban a pillanatban, amikor erre a gazdasági előfeltételek megértek,
minden akadályt leküzdve, nálunk is fel fog épülni az első felhőkarcoló.
A legelsőt bizonyára Gregersen fogja felépíteni. Megvan hozzá a
technikai felkészültsége és a művészi érzéke. Egyébként a szó szoros
értelmében vérbeli művész, mert apja, nagyapja, dédapja, ükapja, 700
éven keresztül valamennyi építész, festő, ács- és építőmester volt. Az
első Gregersen már 1270-ben építőmester volt Norvégiában. Reméljük, hogy
legközelebb Gregersen Hugónak már a valóságban keresztül-vitt művével
fogunk találkozni s mint nagy építőművészt, akkor fogjuk csak igazán
teljesen értékelni".
És bár Gregersen terve nem valósulhatott meg, az építész a következő
húsz évben több, mint húsz bérházat és villát épített Budapesten.
Az Orczy-ház helyére végül az észak-német téglaépítészetre emlékeztető
tömb épült Walder Gyula terve alapján, amit 1938-ban adtak át. Az
egységes homlokzat ellenére az épület egyes darabjai különböző építészek
keze alól került ki: Janáki, Hübner, Gerlóczy, Málnai és Wellisch is
dolgozott rajta, míg elnyerte végleges, ma is látható formáját. Az
ablakok és franciaerkélyek szabályos elhelyezése és ritmikája egységes
látványt nyújtanak, a sötétebb téglákból kialakított minták, a pillérek
alatti árkádsor, és a bástyaszerű kiemelkedések díszítései mind egyedi
arculatot biztosítanak a Madách-háznak.
Az Anker-ház és a Madách-ház 1940-ben
Erzsébetváros képviselője és egyben a Közmunkatanács
tagja, Morzsányi Károly már 1902-ben szorgalmazta egy erzsébetvárosi
sugárút szükségességét, sőt, a következő években számos terv is
született a helyzet kezelésére. A Főváros csak hat évvel később,
1908-ban ismerte el egy új útvonal létjogosultságát, 1910-ben pedig
javaslatot is tettek a Közmunkatanácsnak, de ők inkább a Dob, illetve az
abból nyíló utcák – így a Rumbach, Síp, Holló, Kazinczy, Nagy Diófa,
Csányi, illetve annak Klauzál téren túli folytatása, a Klauzál –
szélesítését és szabályozását tartották jó ötletnek.
A városvezetés 1929-ben eredetileg a Károly körúti Orczy-ház
elbontásával kívánta elkezdeni a városrészen átvezető Erzsébet-sugárút
építését, amelynek 1930-as tervpályázatára negyvenhét elképzelés
érkezett. A zsűri Árkay Aladár modern tervét tartotta a legjobbnak, de
öt évvel később mégis Wälder Gyula kapott megbízást a tényleges munkára.
Az, ami a mai Madách téren ma látható, nem több, mint e tervek
városépítészeti torzója. Az épület lett volna a tervezett sugárút
"kapuja", mely a második világháború miatt végül nem valósulhatott meg.
Árkai Aladár terve
Walder Gyula terve
E két tervből született meg a ma is látható, 11 épületből álló formáció, amit 1937-ben kezdtek el építeni.
A Madách-ház napjainkban
A Horthy-korszak városrendezési tervei az egész
várost átszőtték, így nemcsak a Tabán falusias házait pusztították el,
hanem a Deák Ferenc tér környékét is alaposan átszabták volna. A Magyar
Mérnök- és Építész Egylet például 1931-ben megtartott kongresszusán
kihirdette a területre vonatkozó pályázatát, amelyen nemcsak a kor
leghíresebb építészei, hanem például Kőrössy Vilmos festőművész is részt
vett pályaművével. A pályamunkák bár szórványosan futottak be a
megrendelőhöz, annyi hasonlóság azért csak volt a munkákban, hogy
majdnem mindenki lebontatta volna a Kemnitzer-házat és a mögötte
sorakozó hét lakóházat, illetve ligetté alakították volna át a Szent
István-bazilikát körbeölelő déli térfal és az Erzsébet-Deák tér közötti
szakaszt is.
Wälder Gyula 1935-ös keltezésű terve az evangélikus templomot
áthelyeztette volna a mai Kempinski Szálloda elé, hogy helyére egy olyan
"városi tornyot" építtethessen fel, amely "méltón fogadhatta”
volna a Nyugati pályaudvar felől érkezőket. A "kiszabadított Deák tér”
és az Erzsébet tér közé egy termetes kulturális központot tervezett.
Vágó 1934- és 1936-os tervei szerint, az egy pontba összefutó öt
sugárúttal (Andrássy, Vilmos császár, Tisza István, Madách Imre, Károly
király) szemben, az Erzsébet térre két nagy szállodát emelt, melléjük
hatalmas plázát álmodott Deák néven, amelyet a korabeli liberális
szellemiségű Az Est című napilap "Horthy nagyáruháza"-ként
jellemzett.
Vágó József elmebeteg látomása szerencsére nem valósult meg
A második világháború szerencsére kevés kárt okozott a környék házaiban, viszont a kommunisták 1848-ban az önkormányzat úgy döntött, hogy a Deák teret egybeépíti az Erzsébet térrel, hogy az így kialakult hatalmas méretű területnek a Sztálin nevet adhassa. Ennek érdekében hét, zömmel eklektikus stílusú ház bontását rendelték el a Vilmos császár út (ma Bajcsy-Zsilinszky út) mentén. A legelső ilyen épület a kétemeletes klasszicista Kemnitzer-ház volt (Deák tér 1.), majd folytatták az Első Magyar Általános Biztosítótársaság (Vilmos császár út 4.), Magyar Leszámítoló és Pénzváltó Bank (Vilmos császár út 6.) épületeivel, egészen a 10-es és 14-es számú házakig. A pusztítás tökéletesen sikerült, amellyel történelmi épületek sokaságát tüntették el nyomtalanul.
A lerombolt lakónegyed
A Deák téren álló impozáns hatemeletes, a szecesszió korszakában született Jugendstil homlokzatú épület 1910-12 között épült Révész Sámuel és Kollár József építészek tervei alapján. A megbízók Stern Alfréd, Modern Lőrinc és Breitner L. Zsigmond posztó nagykereskedők voltak, így a korabeli pesti polgárság az épületet Modern és Breitner áru- és lakóházként ismerhette meg. Saroktömbjének tetőidomát és tornyát 1953-ban lebontották, a ma is látható csonkán lecsapott sarki tömegkialakítása ezután keletkezett. A hatvanas években lakásait felaprózták, melynek hatására a fő lépcsőház mellé újakat alakítottak ki.
A metrókijáró építése 1955-ben
1955-ben a Deák Ferenc téri átszálló komplexum építése miatt az M1-es
metróvonal állomását körülbelül 40 méterrel arrébb helyezték. A
nyomvonal-korrekció során felhagyott 60 méter hosszú alagútszakaszban
berendezett kiállítást 1975-ben az akkori Budapest Főváros Tanácsa és a
Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) hozta létre.
Az 1896-ban átadott Millenniumi Földalatti Vasút Deák
téri állomására – a vonal többi állomásához hasonlóan – a felszínről,
lépcsőn lehetett lejutni, ami fölé díszes csarnokot építettek. Másfél
évtized múlva, egy csapásra megváltozott a közizlés, a lejárócsarnokok
hirtelen kegyvesztettek lettek, el is kezdték bontásukat. A Gizella
(Vörösmarty) térit 1911-ben, az Oktogonon találhatót 1912-ben, az összes
többit pedig 1924-ben. 1974. december 6-án átadják az új
aluljárót, ahonnan mindhárom metróvonalhoz el lehet jutni. A 3-as metró
lejáratát csak két évvel később nyitják meg.
2008-ban, másfél év után fejeződött be a Deák Ferenc utca és környékének
nagyszabású megújítása, azaz a Fashion Street kialakítása. A Belváros
Önkormányzata és a fejlesztő Immobilia Cégcsoport törekvéseivel
összhangban az épületek színvonalas rekonstrukciója után a felújított
közterület is a Belváros értékeinek megőrzéséhez, méltó rangjának
visszaadásához járult hozzá. A felújított utcákat kandeláberek,
márványlapok és utcabútorok teszik még szebbé. Az Önkormányzat 55
százalékot, a magánbefektetők pedig 45 százalékot vállaltak magukra a
beruházás finanszírozásából, melynek összköltsége mintegy 410 millió
forint. Az ünnepélyes átadásra 2008. november 6-án került sor. A Deák
Ferenc utcai sarkon álló egykori Modern-Breitner Áruház díszkivilágítást
is kapott. A közös beruházás eredményeként mára a Deák Ferenc utcát, a
Bécsi utcát, a Deák Ferenc teret és a Miatyánk utcát magába foglaló
területen több mint 4100 négyzetméternyi nemeskő-díszburkolat került
kialakításra.
A Modern-Breitner-ház napjainkban
2022. május 23-án jött a hír, hogy kivágják a Deák
tér ikonikus fáját, a padok fölé hajló himalájai selyemfenyőt. A megdőlt
fa sokak kedvenc találkozóhelye volt, s mivel a budapestiek kötődtek
hozzá, a Főkert is érzékeny búcsút vett tőle a honlapján. Közölték: sem
átültetni, sem alátámasztani nem lehet, nincs más lehetőség, csak a
kivágás, mivel a közkedvelt fa balesetveszélyes (ami hazugság, hiszen a
fát akár alá is támaszthatnák, vagy egy gödörbe emelt oszlophoz lehetne
kötözni - a Szerk.).
"Szomorúan búcsúzunk egy botanikai érdekességtől. E fa 2013-ban egy
viharban megdőlt, a gyökerei meggyengültek. Ekkor egy kötéssel a közeli
korai juharhoz rögzítették, hogy megakadályozzák a teljes kidőlését,
azonban a felszakadt gyökérzet ezzel a segítséggel sem tudta megtartani
a koronát. A selyemfenyő tovább dőlt, a tartókötél veszélyesen
megfeszült, és a fatörzs elkezdett hosszában megrepedni” – írja
honlapján a Főkert Nonprofit Zrt.
A még menthető megdőlt fa 2022. májusában (kép: Főkert)
(a fa magasság 12 méter, törzsének magassága 3,5 méter, törzsének átmérője 36
centiméter, a korona átmérője 8 méter - béke poraira)
A Főkert arra a Facebook-kérdésre, hogy miért nem támasztható alá a fa, csupán azt a bamba és buta feleletet tudta kinyögni, hogy "Sajnos azonban itt a fa alatti gyalogosforgalom ezt nem teszi lehetővé. Mint talán a képen is látszik, a fa a járda irányába dől, így értelemszerűen a megtámasztást is ebből az irányból kéne alkalmazni, ez azonban – legnagyobb bánatunkra – nem lehetséges” (de persze az eszükbe sem jut, hogy egy esetleges átépítéssel akár a pad helyett, vagy annak előterében is elhelyezhető lenne egy oszlop, vagy mondjuk a virágágyás rejtekében egy ferdén elhelyezhető karó, mint amivel a napvitorlákat is feszíteni szokták - a Szerk.). Magyarázatképpen még hozzátették: a stabil alá- és oldaltámasztás miatt az alátámasztás egyik „lába” a járda közepébe kellene, hogy kerüljön. Ezért ez a megoldás nem kivitelezhető. Mindemellett a Főkert tájékoztatása szerint átülteni sem lehet a fát, mert az a metrófödém fölött helyezkedik el, így a gyökerek súlyos sérülése nélkül nem lehetne kiemelni a helyéről. De a fa mérete, dimenziói és fizikai állapota sem teszi lehetővé az átültetést.
Képek
Hamarosan