Az egykori pesti zsidónegyed határán lévő gótikus elemekkel gazdagon díszített háromemeletes, romantikus stílusú sarokház Brein Ferenc tervei szerint épült 1847-49-ban, Pékáry Imre rendőr alkapitány megrendelésére.
Pesten telepedett le a XIX. század elején Pekáiy
László tekintélyes kereskedő, aki bizonylatot kapott Zemplén vármegyétől
nemesi eredetéről, ősének, Pekáry Tamásnak 1633- ban adományozott
nemességéről. A pesti vármegyeházán Pekáry Imrének és Pekáry Andrásnak
1844- ben, Pekáry Lászlónak 1848-ban hirdették ki nemességét
zebegnyői előnévvel.
Amikor a Terézváros fő utcáját, a Király utcát kezdték el kiépíteni,
Pekáry Imre városi alkapitány megbízta Brein Ferencet, hogy a Király
utca 47. szám és a Csányi utcába benyúló 12-14. szám alatti telekre
tervezze meg, majd építse fel palotáját.
1861-ben az építtető fia (és egyben
Pest város rendőrfőkapitány-helyettese), Pékáry József egy
földszintes lakóházat építtetett az ingatlan belsőudvarára Hild Károly - majd Limburszky József
terve alapján -, amelybe 1868-ban költözött be Pető Kálmán
fényképészműterme, mellé pedig egy istálló és egy kocsiszín. E sarokház
állítólag Pest város első háromemeletes lakóháza volt. Lépcsőkorlátjain
és emeletein a GP monogram jelenléte Generális Pékáryra, a ház
tulajdonosára utalnak.
Brein Ferenc művészileg értékelhető művei a romantikus és a klasszicista
építészeti irányzat között oszlanak meg. Pesten és Budán épített eddig
megállapítható 78 munkája közül 66 abból a tizenkét éves időszakból származik,
amikor anyja mű vezetőjeként az ő özvegyi mesterjogán működött. E jogállás
következménye, hogy a jogi értelemben felelőséget vállaló építőmester 1851-ig
névlegesen az ő alkotásai felett Pollack Ágoston, majd Hild Károly volt.
Romantikus művei közül megemlítendő többek között a kőbányai csősztorony ma is
meglevő, sajátos építménye (X. Harmat utca 41, 1844.), a Király utcai
Pekáry-ház, vagy az e század első évtizedében gyökeresen átalakított svábhegyi
Fri- valdszky-villa (XII. Béla király u. 20. 1847 körül). Brein Ferenc
építészeti értékelése romantikus művei alapján indokolt, ebben volt eredeti, ide
sorolhatók legjelentősebb munkái.
A Pékáry-ház pozíciója az 1850-es térképen
(ekkor a Nagykörút még nem létezett és a város főutcája a Király utca és a
Kerepesi út volt)
A ház első felújítására - a rossz minőségű
mészkőburkolat erős romlása miatt - már 1874-ben sor került. Ettől
függetlenül a homlokzaton látható félmázsás sárkányfő pont a terézvárosi
búcsú idején, 1926-ban zuhant le az épületről.
A "gót-ház"-ként is ismert épületen látható Dávid-csillag szimbólumok
arra utalnak, hogy 1891-es Karlsbadba (ma Karlovy Vary, Csehország)
történő távozásáig a Pekáry-palotában élt dr. Kaufman Dávid (1852-1899)
vallásfilozófus, történész, rabbiképző tanár, aki itt rendezte be az
imateremmel is rendelkező Zsidó Legényegylet központját. A homlokzaton
látható kardos-pajzsos „ősmagyar” szobrok az építtető „tábornoki”
múltját elevenítik elénk.
A ház aljában 1876-ban alakítatta ki Szent Terézhez címzett patikáját
dr. Fauser Antal (1810-1883) gyógyszerész, neves mineralógus, a fauserit
nevű ásvány névadója Kéler Napóleon terve szerint. (A tudós korábban a
Dob utca 4. szám alatti Buday-bérházban tevékenykedett.) Mellette
működött 1879-től Liederhoffer Vilmos (1838-1901) fényképészete, aki az
itt szerzett jövedelméből 1890-ben építette fel az ő nevét viselő
eklektikus stílusú bérházát a Király utca 43-45. szám alatt.
A zsidó imaterem mellett 1881-től Solymosi Elek (1847-1914) népszínmű-
és operett énekes színésztanodája működött.
A Pékáry-ház 1893 körül (kép: Klösz György)
A háromemeletes, terjedelmes épület külsejének
megformálásban Brein Ferenc nagyvonalúan élt a telek topográfiai
adottságával, ahhoz nagyszerűen alkalmazkodott és ki is használta.
Jellemzőnek és érdekességként említhető például Brein építészetében a
romantika és a nemzeti gondolat összefonódásának novellisz- tikus
megnyilvánulása: az a két, baldachinos gótizáló fülkébe helyezett,
ősmagyar harcost ábrázoló szobor, mely a kapu feletti erkély ajtaját
fogja közre. A II. emeleti sarokerkélyre nyíló ajtók fölötti csúcsíves
mezőben iratcsomó fölé hajló porti é szerű férfi fejről pedig a
szakirodalom több helyen is feltételezi, hogy az építtetőt, esetleg az
építészt ábrázolja, de sokan Pekáryt látják benne.
1870-es években hullani kezdtek a házról a szép neogótikus díszek, mert
túl puha mészkőből készültek. Nyilván ilyen okból pottyant le a harmadik
emelettől az a sárkányfű is, amelyet Krúdy több helyen megírt, például a
Hét Bagoly című tegényben: " (...) a Pekáry-féle régi házon még ott
volt a sárkányfő, amely hosszú nyakát az utcára és egy erkély felé
nyújtotta. Az erkélyen az ismert, kis termetű, barna írónő tartotta
délutánonként kihallgatásait öreg és fiatal gavallérok között. Míg
egyszer a nagyotmondásairól ismert Déri Gyula szerkesztő egy előadása
után leesett a sárkányfő a helyéről".
Az író 1899 decemberétől 1901-ig lakott a házban ifjú feleségével
Spieglet Bellával, aki Bogdán Bella és Satanella néven maga is tárcákat
írt az Egyetértés című lapba, amelynek Krúdy 1897-től állandó
szerzője. Krúdy a lakásban feleségével együtt magániskolát
és irodalmi összejöveteleket szervezett. Krúdy ebben a lakásban írta meg
az "Aranybánya” című munkáját. Szerinte korábban a Pekáry-házban
működött a híres "Vörös Macska” mulató, ám megállapítása téves, hiszen a
lokál a Király utca 17. alatt működött.
A Pekáry-ház neves lakójja volt még 1877-től dr. Glück
Sámuel orvostudor, dr. Gáhy Endre gyógyszerész, Róth Zsigmond
üvegkészítő (az Első Magyar Üveggyár Rt. üzletvezetője) és dr. Pollak
Ármin (1842-1918) mérnök, építési vállalkozó.
A Pekáry-ház az idők folyamán sokszor módosult, kiegészült, változott.
Például 1895-99 között portál építések voltak. 1909-ben a szecessziós
portál készült el a sarokrészen. A portálok építése 1903-ban
folytatódott, s 1925-29 között úgyszintén.
1944-45 között a budapesti ostrom alatt eléggé megrongálódott az épület,
s 1947- ben a Csányi utcai oldalon megtörtént a háborús károk szerkezeti
helyreállítása. 1957-ben kezdődik az igazi, teljes helyreállítás, ami
1961 decemberében fejeződik be. Ekkor építették össze a ház északi
homlokzatát a Csányi utca 12. szám alatti épülettel is. Ebben a Deutsch
Antal (1825-1907) földbirtokos, a Nicholson Gépgyár Rt. és a pesti
Victoria Gőzmalom igazgatója építette 14 lakásos társasház aljában
működött a két világháború között az a Vanczák Béla és felesége, Enczig
Margit vezette csőbútorkészítő lakatosüzem, ahol 1938-tól 1945-ig
csaknem 100 lengyel és cseh zsidó menekültet láttak el élelemmel,
ruhával, hamis papírokkal és pénzsegéllyel.
Akkoriban Pesten ilyen méretű s ilyen gazdag részletképzéssel
megvalósított gótizáló romantikus épület eddig nem készült. A Pekáry-ház
különben hivatalosan 1949-től szerepel a műemlék jegyzékben. A kerületi
önkormányzat eladási tilalmi listáján van, csak a teljes felújítás után
eladható.
A Pékáry-ház 2009-ben (kép: Visontay Péter)
A Pékáry-ház látványa a Terézvárosi plébániatemplom tornyából, 2014-ben
(kép: Varga Máté)
A Pékáry-ház és a
Terézvárosi plébániatemplom
(kép: Google)
Képek
Hamarosan!