A fegyverropogás elhallgatása után az óvóhelyekről előmerészkedő lakosságot megdöbbentő látvány fogadta. A pusztítás leginkább a Várat és környékét sújtotta, amely alól a palota sem volt kivétel. Először a város alapvető működéséhez szükséges infrastruktúrát kellett helyreállítani, s majd csak azután jöhetett szóba egy esetleges rekonstrukció.
A Királyi-palota felújításának gondolata csakhamar megfogant, viszont a
korábban említett egyéb létfontosságú beruházások miatt egyelőre nem
jutott rá elég erőforrás. Az egykoron fényűző palotán csupán
állagmegóvó, s az egyéb veszélyforrást elhárítandó munkálatokat végeztek
el. Korábban a Várnegyed területén működött a Belügyminisztérium, a
Pénzügyminisztérium, a Külügyminisztérium és a Honvédelmi Minisztérium,
valamint a Miniszterelnöki Hivatal, amelyeknek sürgősen új helyet
kellett találni. A Várban található polgárházak egy részét birtokló
bárókat, hercegeket és egyéb előkelőket az új, kommunista rendszer -
mint ellenséget - elűzték otthonaikból, ami által ezen épületek üressé
váltak. A várfallal körülvett városrész egyszeriben kihalttá vált.
Ezen körülmények biztosították később a műemléki feltárást biztosító
régészcsoportok szabad ténykedését, amely által végre betekintést
kaphattak e tudomány képviselői az elmúlt korok elfeledett életébe. A
régészek és művészettörténészek a palota maradványaival voltak
elfoglalva, amelybe eddig szinte senki sem kaphatott betekintést
(1943-ban a légoltalmi vízmedencék várkertbeli ásásával összefüggésben
kerültek elő értékes vörösmárvány faragványok a Mátyás-kori palotából).
Az építészeket erősen foglalkoztatta a palota jövőjének mikéntje, hiszen
uralkodó nem lévén az épület immár elvesztette funkcióját.
Dr. Kotsis Iván már 1945 nyarán elkészítette a Királyi-palota
felújításának első látványtervét, amelynek lapos-tetős összképét egy
robosztus csillagvizsgáló tornyot idéző felépítménnyel fogta össze. Bár
e mögött nem állt Állami megbízás, sejteni lehetett, hogy a döntéshozók
pályázatot fognak kiírni a Királyi-palota újjáépítésére és
hasznosítására.
Ezen időkben kerültek előtérbe azok az építészek, akik a negyvenes évek
moderizmusa által kibontakozva ostorozni kezdték az Ybl-Hauszmann-féle
palota "giccs-szerű" ódivatúságát. Véleményük beszivárgott a napi
sajtóba, ezáltal formálva az átlagpolgár véleményét.
1949-ben végre megindulhattak az ásatások, amelyekben a középkori romok
feltárása mindennel szemben elsőbbséget élvezett. A palotát ugyan
műemlékké nyilvánították, de az 1985-ig tartó építkezésnél ennek
kritériumait korántsem vették figyelembe, ezáltal az épület számtalan
sérelmet szenvedett.
Az első tervek alapján a Habsurg uralkodók és Horthy Miklós után a
Magyar Dolgozók Pártja Politikai Bizottsága és a Központi Vezetőség
Titkársága, az államfő hivatala és a kormányülések költöztek volna be az
épület falai közé. E terv komolyabb bontásokkal is számolt, amelynek
során például - Janáky István és Perényi Imre által - az A- és E-épület
jelentősen része tűnt volna el a föld színéről. A tervben szerepelt még
egy, a palotát és a Szent György teret egymástól elválasztó 18 méter
széles árok, amelyen át csak egy keskeny hídon lehetett volna eljutni a
túloldalra. Az árok valószínűleg egy esetleges lázadás során lett volna
hivatott távol tartani a népet a hivatalnokoktól.
Az 1950-re elkészült második tervváltozat az 1949-ben megalakult
Középület Tervező Intézet (KÖZTI) közreműködésével jött létre. Ebben már
lemondtak az épület radikálisabb megváltoztatásáról, s a tervezői
tevékenység kimerült a külső megjelenéssel való kísérletezésben.
Modellfotó 1950-ből (az oldalszárnyak 7-7 ablaktengellyel rövidebbek, a
középrészen timpanonnal zárt, négyoszlopos portikusz, a rizalitszárnyak
előtt hatoszlopos kolonnádok vannak)
A kupola átalakításánál Kotsis Iván 1945-ös
elképzelését vették alapul, amelyben az egykori, II. József korabeli
csillagvizsgálóra emlékeztető torony szerepelt. A tervekben szerepelt a
középkori erődrendszer helyreállítása is, amelynek munkálatait meg is
kezdték, viszont a palotát illetőleg a nagyobb beavatkozás még váratott
magára.
A harmadik tervváltozat az építési program felülvizsgálatának
következményeként jött létre 1952-ben. Janáky tervét komoly bírálatok
érték a Magyar Építőművészek Első Kongresszusán, így még az 1952.
április 9-én meghozott párthatározat előtt visszatért a kupolás
megoldáshoz, amely ebben az időszakban még az esztergomi bazilikáéra
emlékeztetett. Az új irányelvek elsősorban a belső terekre voltak
hatással: mivel az 1300 fős konferenciaterem és a vendégfogadás kikerült
a programból, végleg eldőlt, hogy a belső tereket nem eredeti
formájukban, vagy ahhoz hasonló módon, hanem teljesen új alaprajz
szerint alakítják ki, modern stílusban. A program szerint világos
irodaszobákat kellett megépíteni, így a rekonstrukciós elképzelésekről
végleg le kellett mondani.
Ásatás az Oroszlános-udvaron 1950-ben
Mivel a külső homlokzat még mindig vita tárgyát képezte, 1952-ben egy zártkörű pályázatot hirdettek, amelyre kilenc építészt hívtak meg. Ez azonban eredménytelenül zárult. Egyetlen haszna csupán az volt, hogy a kilenc építész mindegyike a kupola meghagyásával számolt, ezért a kupolát mindenképp a tervekbe kellett iktatni, azt nem szabad elhagyni.
A rommá lőtt palota 1952-ben
Jánky 1953-ra elkészült elképzelése szerint csupán annyi az eltérés az
eredeti palotához képest, hogy a Szent György térre néző, ma A-épületnek
nevezett szárny lett nyugat felé három ablaktengelynyivel kibővítve. A
kupola még a C-épület beépített udvara feletti részen, tehát a korábbi
megoldáshoz képest a Dunától hátrafelé tolva jelent meg. Az Építésügyi
Minisztérium hiába bólintott rá a tervekre, mert az 1953 utáni gazdasági
és politikai helyzet nem hagyta elindulni a kivitelezést. 1956-ban pedig
mindenféle állagmegóvás és építkezés leállt.
Ezekben az években a palotában fellelt még megmaradt ingóságok végleges
helyre találtak a múzeumokban. Sok műalkotás azonban, főleg a palotát
kívül és belül is díszítő szobrok a szabad ég alatt, sokszor az építési
törmelék közé dobva hevertek éveken keresztül. A Fővárosi Múzeum
munkatársai a lépcsőházból származó, s a falról levett Lotz-képeket a
Kiscelli Múzeumba szállították, ahol hibás kezelés által azok teljesen
tönkrementek. A Szent Zsigmond és a Szent Jobb-kápolna berendezései
viszont 1957 folyamán Pilisvörösvárra és Balatonalmádiba kerültek
egyházi intézményekbe.
1958-ban a sajtó már sürgette a városképbe nem illő épület mielőbbi
felújítását, így a korábbi terveket leporolva újragondolták azokat. Az
ötödik tervváltozatban már nem számoltak jelentős gépkocsiforgalommal a
palota környékén, s a párizsi és szentpétervári palotákhoz hasonlóan
felmerült, hogy a budavári Királyi-palota kulturális intézményeknek
adjon majd otthont. Az épületbe így a Vármúzeum, az Országos Széchenyi
Könyvtár, valamint a Minisztertanács kapott volna helyet. Ez utóbbi
helyett végül a Nemzeti Galéria kapott bebocsátást.
A külsőségeket illetően a kupola visszakerült eredeti helyére és visszakerültek a szárnyak sarkain megépítendő manzárd-tetők. Miután elfogadták a terveket, 1959-ben megindulhattak a kivitelezési munkálatok az A- és B-épület területén.
A hatodik tervváltozat, mely 1960-61 során öltött végleges formát, már az épület ma látható formáját és funkcióit tartalmazta, többek között a sokáig vita tárgyát képező kupola pontos megoldásával. 1964-re az új kupola már a helyén állt, de az ablakok és a belső kialakítás még sehol sem tartott (kép fent).
A palota Tabán felőli oldala 1975-ben
Az építkezés több évtizedes elhúzódása nem tett jót a palota állapotának. Sajnos rengeteg érték meggondolatlan elpusztításával járt az átépítés, amely így csak tetőzte a második világháborúban keletkezett károkat. Az 1945-ben megmaradt romok szétverésével és átalakításával a palota belső és külső kivitelezése csak nagy vonalakban emlékeztet az épület századfordulós megjelenésére. Amíg a külső kiképzés megközelítette a korabeli Királyi-palotát, addig a belső mindinkább eltávolodott tőle.