Az 1956-os forradalom kezdetének ötvenedik évfordulója alkalmára, 2006-ban épült, vitatott jogú emlékhely. Elkészítésére a kormány 900 millió forintot különített el.
Az Ötvenhatosok terén álló, az 1956-os forradalom
ötvenedik évfordulójára készült emlékmű politikailag terhelt helyen áll:
az ötvenes évekig a Regnum Marianum-templom állt a helyén, amelynek
lerombolásáról 1951-ben döntött Rákosi Mátyás. A templom helyére Sztálin
szobrát állította fel, amelyet az 56-os forradalom döntött le. 2004
augusztusában aztán a Medgyessy-kormány határozatban döntött arról, hogy
2006. október 23-ára, a forradalom ötvenedik évfordulójára itt készüljön
el az 1956-os forradalom és szabadságharc emlékműve.
Helyszínéül a
Városliget szélét, az egykori
Regnum Marianum
templom helyén emelt emlékkereszt és az
Időkerék közti
területet határozták meg. Egykor itt állt
Sztálin szobra,
majd annak ledöntése után a nagy erődemonstráló, kommunista felvonulások
alkalmára, az állami vezetők részére épített dísztribün.
A pályázat nyílt volt, műfaji megkötések nélkül, melyben számtalan jogi,
erkölcsi kérdést vetett fel a bírálóbizottság eljárása. A
szobrásztársadalom komolyan vette a kiírást, amit az is jelez, hogy
közel nyolcvan pályaművet adtak be az ország legjobb művészei, a
legapróbb részletekig kidolgozva azokat.
Például Búza Barna kavicsbetonból tervezte művét, amelynek tetején a
forradalmi ifjúságot szimbolizáló, a rácsokat szétfeszíteni akaró fiatal
leány és fiú áll, az emlékmű alsó részén pedig a lyukas zászló és a
forradalmi láng lett volna.
A zsűri egy művészettörténész javaslatára a kiírással ellentétben
azonnal elvetette a figurális alkotásokat. A hetvenkilenc pályamű java
ilyen volt. Ezután választották ki a nyertest, az I-Y Alkotócsoport
munkáját.
A nyertes mű azonnal hatalmas vitát váltott ki mind a művészek, mind az
1956-os szervezetek körében. Előbbiek művészi színvonalát, utóbbiak 1956
eszméjének közvetítését kérdőjelezték meg. A 2006 vasoszlopból álló ék
nyert, amelynek legmagasabb oszlopa 8 méteres. A rozsdás, ritkás sorok
az ék éle felé haladva egyre sűrűbbek és egyre fényesebbek.
Az eredményhirdetés után az 1956-os szervezetek a helyszínen
tiltakoztak. Felolvasták a miniszterelnöknek címzett tiltakozó
levelüket, amelyben a többi közt kérték, hogy ne csúfolja meg 1956
emlékét. E hivalkodó emlékmű nem sugároz semmit 56 szellemiségéből, nem
jelzi, hogy mi is történt 1956-ban. A tiltakozások ellenére a
képzőművészeti alkotást október 23-án felavatták.
Az emlékmű ellenzői részben esztétikai kifogásokat hoztak, de
gyakoribbak voltak azok a hangok, amelyek szerint az emlékmű a
balliberális kormány (amelynek vezetését 2004 szeptemberében Gyurcsány
Ferenc vette át) politikai üzeneteként értelmezendő: a Magyar Nemzet
2005. július 12-i számában Wittner Mária 56-os halálraítélt
szabadságharcos, fideszes képviselő például azt mondta, hogy az 56-os
emlékmű nem 1956-ról, hanem 2006-ról, a rendszerváltozás utáni magyar
történelem mélypontjáról szól. Azt is mondta, hogy a Gyurcsány-kormány
szerinte saját magának állít emlékművet.
Mélyi József művészettörténész esztétikai szempontból problematikusnak
tartja az emlékművet, véleménye szerint a sűrűsödő cölöpök között a néző
szó szerint beszorulhat a "tömegbe", a kockaköveket felszántó ékforma
pedig egyszerre agresszív és didaktikus. "A politikai és az
esztétikai ítélet azonban két, egymástól független kérdés" - mondta,
majd hozzátette azt is, hogy a Gyurcsány-kormány is hibát követett el
azzal, hogy amikor a pályázat során a győztest kiválasztotta, nem
folytatta le az emlékmű mondanivalójáról szóló vitákat, amelyeknek
kézenfekvő helyszíne szerinte a parlament lehetett volna. Mélyi Pótó
Jánost idézi, aki szerint a zsűri felelőssége lett volna adott esetben
kimondani, hogy 2006-ban nem érett meg az idő arra, hogy a kormány ilyen
körülmények között állítson fel egy központi '56-os emlékművet.
A sok ellenvetés után a kormány 150 millió forintot elkülönített, és a
Műegyetemnél az 1956-os szervezetek által is támogatott Csíkszentmihályi
Róbert szobrász, illetve Schilling Róbert építész tervei alapján
készíttetett egy alternatív emlékművet is.
"Október 23-án felavatták az 1956-os forradalom és szabadságharc
központi emlékművét. Az ünnepséget senki sem úgy képzelte, ahogy végül
is lezajlott. A rendbontó csoport fütyült, kiabált, még akkor is, amikor
a tekintélyes akadémikus, Kosáry Domokos mondott hosszú
élettapasztalatából fakadó, bölcs szavakat. Ebben a kontextusban
leplezték le a művet, ami persze semmi esetre sem a mű hibája" -
írta a HVG az emlékmű felavatásáról.
Füttyök, az "el-kúr-tad" skandálása és közben egy emelkedett
ünnepség kísérlete közben leplezték le a négy alkotó, Emődi-Kiss Tamás,
Papp Tamás, György Katalin, Horváth Csaba munkáját (miközben Budapest
belvárosában kormányellenes
tüntetés
zajlott).
Az emlékmű helye a Városliget szélén 2017-ben
A 2010-es választások előtt Tarlós István azt nyilatkozta egy internetes lapnak:
"Valószínűleg ki kell cserélni ezt a MÉH-telep funkciójú, emlékműnek csúfolt
valamit az 56-osok terén a Városligetben. Én azt hiszem, hogy az 56-osok nem
arra vágynak, hogy egy halom rozsdás ócskavas állítson emléket nekik. Azt még a
legszabadelvűbb gondolkodás és ízlés mellett is nehéz elfogadtatni bárkivel is,
hogy annak a rozsdás ócskavasnak a Dózsa György úton valamiféle művészeti értéke
van".
Szőcs Géza kultúráért felelős államtitkár a tervezett Múzeum Negyed kapcsán
2011-ben beszélt az emlékmű esetleges lebontásáról, amely szerinte "szerencsétlen
helyen és alakzatban" valósult meg. Szőcs a kommunista utód-kormány alatt
állított szobrot a diktatúra emlékművei közé, a
Szoborparkba költöztette volna
át.
"Az 56-os emlékmű esetleges Szoborparkba helyezése semmiféleképpen sem
esztétikai kérdés - egyértelműen politikai üzenete van, hisz szobrokat
rendszerváltáskor szokás lebontani vagy elszállítani" - mondta az [origo]
kérdésére Mélyi József művészettörténész.
A Szoborpark tervező építésze, Eleőd Ákos a költözési tervet művészi és jogi
szempontból is értelmezhetetlennek nevezte, az ötlet szerinte nem más, mint egy
gondolatkísérlet.
Szőcs Géza 2011. február 15-én a
Szépművészeti Múzeumban
rendezett sajtótájékoztatón jelentette be, hogy az intézmény nem sokkal korábban
leállított földalatti bővítése helyett több új múzeumépületet terveznek az
Ötvenhatosok terére, az úgynevezett "Andrássy-negyed” részeként. 2011.
szeptember 29-én kormányhatározat jelent meg arról, hogy a Kormány egyetért "az
új nemzeti közgyűjteményi épületegyüttes létrehozásának előzetes irányaival",
valamint a "Magyar Nemzeti Galéria beolvadása révén a Szépművészeti Múzeum és
a Magyar Nemzeti Galéria egyesítésével”. Október 1-jén Orbán Viktor
miniszterelnök az új nemzeti közgyűjteményi épületegyüttes koncepciójáért
felelős kormánybiztossá nevezte ki Baán Lászlót, a Szépművészeti Múzeum
főigazgatóját. A tervek szerint a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti
Galéria egyesített gyűjteményeiből az újkori anyag önálló épületet kap, emellett
a Magyar Fotográfiai Múzeum is új épületbe költözhet a téren. A megvalósításra
Baán László nemzetközi tervpályázatot írna ki, az építkezés 2014-től indulhat.
A Néprajzi Múzeum 2014-ben lezajlott építészeti tervpályázatán a francia Vallet
de Martinis és a DIID építésziroda közös terve bizonyult a legjobbnak, azonban a
Kormány 2015-ben arról döntött, hogy a Néprajzi Múzeum számára korábban kijelölt
területen inkább a háború után lebontott Városligeti Színház épületét építik
újjá. Épp ezért 2015 decemberében újabb, meghívásos nemzetközi tervpályázatot
hirdetett a Néprajzi Múzeum tervezésére, ezúttal az 1956-os emlékművet övező
területen.
2016-ban a Jobbik Magyarországért megelégelte, hogy az
'56-os forradalom és
szabadságharc 60. évfordulóján még mindig ott éktelenkedik a
Gyurcsány-kormány produktuma. Novák Előd még tüntetést is szervezett a Vaskefe
elé február 25-én.
Az emlékmű és a parkoló látványa 2019-ben (az új Néprajzi Múzeum megépítése előtti
állapot)
2013-ban liberális körök aggódni kezdtek az emlékmű sorsáért, amikor
felvetődött, hogy az Orbán-kormány a helyére építi fel az új Néprajzi Múzeum
épületét. A Népszava szerint "a jobboldal régóta feni fogát a Gyurcsány
Ferenc által 2006-ban felavatott alkotásra", amelyről viszont hamarosan
kiderült, hogy mindez felesleges pánikkeltés volt a részükről - mint máskor -,
ugyanis Baán László, a Múzeum Negyed miniszteri biztosa leszögezte, hogy az
emlékmű a helyén marad, mert nincs tisztázva a tervezett új múzeumok helyei,
azaz egyelőre nincs végleges döntés arról, hogy hol helyezkednek majd el a
közgyűjtemények. Baán László elmondta, hogy az új múzeumok műszaki paraméterei,
elhelyezése dönti majd el, hogy végül maradhat-e az Ötvenhatos emlékmű, amely
szerinte kiváló minőségű alkotás, és meggyőződése, hogy az építkezések miatt nem
kell azt lebontani. Mindenesetre a liberális sajtó ezzel kapcsolatban jó
alkalmat talált arra, hogy ismét a Kormány ellen heccelje az olvasótáborát. A
Népszava félelmei szerint a nemzeti tábor szeretne megszabadulni a "nem
kedvelt alkotástól", amire Baán László elmondta, hogy ez az emlékmű olyan
fogalomról beszél, amit az absztrakt művészet nyelvén is érvényesen lehet
megfogalmazni (a szabadság, a hősiesség, az összefogás, sőt maga a forradalom is
elvont fogalmak), amit nagyon plasztikusan és magas színvonalon mutat be az
alkotás.
2018-ban végül a
Liget Budapest Projekt
keretén belül az emlékmű környékét lezárták, amikor megkezdődött
a Néprajzi Múzeum építése.
A Néprajzi Múzeum látványterve, ahol tulajdonképpen az '56-os emlékmű alá bújik
be a múzeum középső része
Folytatjuk!
Képek
Az 1956-os emlékmű 2022 telén (képek: Varga Máté)
Az emlékmű látványa és pozíciója a
Néprajzi Múzeum tetejéről nézve
Az emlékmű "tüskéi"
Az emlékmű "belülről"