Régészet Budapest területén
Lásd: Várhegyi barlangrendszer, Pálos monostor, Barbár temető, Hun jelvény
Lásd: Várhegyi barlangrendszer, Pálos monostor, Barbár temető, Hun jelvény
ABudapest szívében, történelmi
negyedében fekszik az a hatalmas
barlangpince-rendszer, amelyet régebben
"Török-pincék"-nek neveztek, s összes hosszúsága
meghaladja a tíz kilométert. A budai Várhegy
márgasorozatát fedő teraszkavics s az azt borító
hatalmas kiterjedésű édesvízi mészkősorozat határán
természetes üregek sorozata könnyítette meg a
várbeli lakosok életét.
A puha mésztufába vágott pincéiket nem kellett
sokáig mélyíteniük, mert csaknem minden ház alatt
előbb-utóbb barlangra bukkantak. A természet adta
ajándékot átalakították, kibővítették, az üregeket
folyosókkal kapcsolták össze, a víztartalmú
kavicsrétegekbe kutakat mélyítettek. Máshol pedig
éppen betömték a természetes pincéket, nehogy a
felette épült ház megrepedezzen vagy összedőljön.
Nem véletlen, hogy a várhegyi barlangpince-rendszer
különleges helyet foglal el a hazai barlangok
között. Legnagyobb mésztufában keletkezett föld
alatti rendszerünk, amely gazdag történelmi
hagyományokkal és igen bőséges tudományos
lehetőségekkel rendelkezik. Az újkor embere mégis
sokáig alig vett róluk tudomást, s maguk a lakók sem
tudták, hogy mi rejtőzik lakásuk, utcájuk alatt.
Az első, aki tudomásunk szerint a várhegyi pincékkel
foglalkozott, Schubert Ignác székesfővárosi mérnök
volt a múlt század nyolcvanas éveiben. Több évi
munkával pontosan felmérte a föld alatti rendszert,
majd térképei felhasználásával készítette el
Szontagh Tamás 1908-ban azt a nagyszabású
tanulmányt, amely a várbéli alagút víztelenítési
munkáit tűzte ki célul.
Szontagh Tamás
(1851-1936)
Geológus, a Földtani Intézet megbízott igazgatója
Krenner József
(1839. március 3. -1920. január 16.)
Mineralógus, ásványkutató, az MTA tagja; nevét a
krennerit {(Au,Ag)Te2} ásványnév is őrzi (Wikipédia)
Földtani érdekességeivel előbb
1863-ban Krenner József ismerkedett meg, amikor az
Úri utca 12. sz. ház pincéjében feltárt édesvízi
mészkőben borsóköveket, vagyis pizolitokat talált.
Később Schafarzik Ferenc is vizsgálta a szokatlan
képződményeket, s megállapította, hogy e helyen
legalább 30°C-os vízfeltörésnek kellett lennie, s
annak kráterében képződtek a koncentrikus
szerkezetű, gömb alakú ásványok.
A műszaki és tudományos szempontok alapján megismert
várhegyi üregekről mindeddig azt hitték, hogy azokat
kizárólag emberkéz alkotta. A Barlangkutató
Szakosztály egyik ülésén a Hadimúzeum igazgatója
felhívta a szakemberek figyelmét, hogy a
"Török-pincék" ugyan nagyrészt emberkéz alkotta
építmények, de neki az a benyomása, hogy eredeti,
természetes vonásokat is megőrzött. Így történt,
hogy Kadic Ottokár 1931 szeptemberében megtekintette
a "pincéket", s mint írta, "már az első bejárásnál
legnagyobb meglepetésemre azt tapasztaltam, hogy a
szóban levő pincék eredetileg természetes úton
mésztufában keletkeztek, később azután, történelmi
időben bővítették, mélyítették, és helyenként
aláfalazták".
Dr. Kadić Ottokár
(1876. július 29. - 1957. február 28.)
Geológus, paleontológus, a magyarországi
ősemberkutatás elindítója,
a szervezett magyar barlangkutatás megalapítója,
egyetemi tanár (Wikipédia)
Hamarosan elkezdte a hivatalos,
rendszeres kutatást, ami kezdetben nem ment könnyen,
mert "megjelenésünk sok helyen gyanút keltett, egyes
házmesterek nem tudták megérteni, hogy miért kell
ezeket az elhagyott helyeket kutatni. Gyakran csak
beható magyarázgatás és végső esetben a hivatalos
megbízólevél felmutatása után engedtek a pincébe".
A munkát befejezve Kadic Ottokár terjedelmes
szakvéleményt készített a Várhegy alatt húzódó
rendszerről, amelyben felhívta a figyelmet azok
földtani, légvédelmi és idegenforgalmi
jelentőségére. Megállapította azonban, hogy a
várbeli "Török pincék" leginkább barlangtani
szempontból érdekesek. Ezek két vagy három
emeletben, egymás fölött fekszenek. A felső pincék a
megszokott magasságban, az épületek alatt, a
felszíntől két-három méternyi mélységben, lágy
talajban épültek. Ezek mind téglával vagy kővel
boltozva és falazva vannak, alsó szegélyük azonban
már természetes mésztufából áll. A középső pincék
szintén az épületek alatt vannak, nagyobbrészt
mésztufában épültek, de többnyire még boltozva és
falazva vannak. Az alsó pincék átlag 8 m mélységben
a mésztufa alján, természetes úton a víz kilúgozó és
kivájó hatása következtében fejlődtek, és túlnyomó
részben a háztelkeken kívül, az utcai úttest alatt
terjednek. Ezek a "Török pincék" tehát természetes
eredetűek, vagyis mésztufában képződött barlangok.
Mennyezetük mindenütt természetes mésztufa, oldalaik
gyakran szintén mésztufából, folyami lerakódásból
vagy márgából állanak.
Miután Kadic javaslatot tett a várbeli pincék
hasznosítására, a kerület elöljárósága Mottl János
irányításával kitakaríttatta az üregeket, az egyik
felső pincéből feltárt régi bejáratot rendbe
hozatta, majd villanyvilágítást bevezetve, a
szélesebb közönség számára is járhatóvá tette.
1935-ben létrehozták a Várhegyi Bizottságot, s a
kezeléssel megbízták a Magyar Barlangkutató
Társulatot. A barlangpincéknek idegenforgalmilag
helyreállított részét pedig "Várhegyi-barlang" néven
vezették be az irodalomba.
Ugyanekkor megkezdődtek a légvédelmi kiépítések is,
amely munkával az illetékes minisztériumok szintén a
Barlangkutató Társulatot bízták meg, de - mint Kadic
Ottokár megfogalmazta - "mindezekről a nagyszabású
feltáró munkálatok eredményeiről nyomtatásban
nyilvános beszámoló, érthető okoknál fogva, nem
jelent meg".
Miután a Várhegyi-barlang idegenforgalmi kiépítése a
Szentháromság-téri elöljárósági épület alatt
befejeződött, 1935. augusztus 17-én megnyitották a
nagyközönség számára. A látványosság növelése
érdekében az egyik kis fülkében csontkamrát
létesítettek, ahová a várbeli kazamatákból előkerült
emberi koponyákat és végtagcsontokat hordták össze.
A megnyitott barlangnak olyan nagy sikere volt, hogy
az első másfél hónapban már 3904-en látogatták meg.
Az eredményben nagy része volt Barbie Lajos
pénztárosnak is, akit a Várhegyi Bizottság a barlang
gondnokának nevezett ki, s ezt a tisztet nagy
szakértelemmel és lelkesedéssel végezte. A következő
évben a Székesfővárosi Képtárban feleslegessé vált
20 db vitrin segítségével állandó kiállítást
létesítettek, magalapították a barlangi gyűjteményt,
amelynek anyagát évről évre fejlesztették. 1937-ben
tovább bővítették a bemutatott barlang területét,
mert új lejáratot készítettek, amely az elöljárósági
épület két udvarát összekötő átjáróból indult ki. A
Hadik-szobor alatti barlangpincében új altárót
nyitottak, amivel összekötötték a már ismert
részeket az Úri u. 26. sz. ház alatti barlanggal.
A következő évben a bővítést folytatták a 28-as sz.
ház irányába, s végül körjáratot alakítottak ki,
ahol a nagyközönség kényelmesen tudta megtekinteni
az egyre gazdagodó gyűjteményt.
1942-ben a szépen kiépített Várhegyi-barlangból négy
termet légoltalmi célokra leválasztottak, s ezzel a
bemutatott látványosság jelentősen csökkent,
csakúgy, mint a háború alatti látogatottság is. A
gyűjtemény sorsát végül is a háborús események
pecsételték meg, miután az elöljárósági épület
bombatalálatot kapott, s a megmaradt értékeket
széthurcolták.
Az újjáépítés és konszolidáció hosszú időszakát
követően a Hazafias Népfront I. kerületi
bizottságának segítségével a Magyar Karszt- és
Barlangkutató Társulat 1961. április 30-án ismét
megnyitotta az átalakított, de ugyanott létesített
Barlangtani Múzeumot.
A Barátosi József által összefogott igen lelkes
barlangkutató gárda szép sikere volt ez az esemény,
amelynek során valóban poraiból kellett
feltámasztani az egykori közkedvelt múzeumot. A
kiállítás része volt a helyiségeket kölcsönző
Budapesti Történeti Múzeumnak, s a látogatók annak
megtekintésével együtt jutottak le a barlangtani
részleghez. 1962-ben további részeket csatoltak a
már megnyitottakhoz, s ezeket 1963. második
félévében már több mint ezren látogatták. A Vár
alatt húzódó öt kilométeres szakasz jelentős részét
is sikerült az érdeklődő nagyközönség számára
hozzáférhetővé tenni.
1964-ben befejeződtek az alsó barlangszakasz
világításának munkálatai, de azok sajnos hamarosan
tönkrementek. Megkezdődött az új szakasz régészeti
kutatása, valamint a kutakba könnyűbúvárok merültek,
hogy megállapítsák azok mélységét, állapotát. A
következő évben, 1965-ben jelentős változás állt be
a Barlangtani Múzeum létesítményeiben, miután a
házigazda, a Budapesti Történeti Múzeum nem vállalta
tovább a barlang pincéiben elhelyezett gyűjtemény
kezelését, s ezzel megszűnt a "klasszikus", még
Kadic Ottokár által alapított, majd később nagy
lelkesedéssel újrarendezett kiállítás.
Szerencsére új lehetőség nyílt, s a Társulat
megnyithatta az Úri u. 9. sz. ház aljából induló
nagy kiterjedésű barlangszakaszt. Ennek első
termében a régi kiállítás roncsaiból, valamint több
szervezet adományából, a Barátosi család által
vezetett lelkes Geológiai Technikumi tanulók
munkájával, új kiállítás létesült, amely azonban már
nyomába sem léphetett a réginek.
Az újonnan megnyílt rész látnivalókban, főleg
történelmi emlékekben bővelkedett. A vasárnapi
látogatók megnézhették a XIII-XIV. századból
származó gótikus kapukat és oszlopot ugyanúgy, mint
a Zsigmond császár korából származó (XIV-XV. sz.)
kapurészletet vagy a török oszlopot, boltívet,
barokk falazatot és borospincét. A bemutatott
szakasz külön érdekessége volt a mintegy 80 kút,
amelyeket a XIII. századtól kezdtek építeni.
Rendszerint a felszínről kezdték el mélyíteni, majd
a barlangot átütve, annak márgás, kavicsos talpába
süllyesztették mindaddig, amíg vizet nem találtak.
Így nagyon is praktikus vízszerzési pontokat
alakítottak ki, mert békeidőben a felszínről
húzhatták a vizet, háborúk alatt pedig a barlangba
menekülve sem maradtak ivóvíz nélkül.
A bemutatott járatoknak kb. 20%-a volt mesterséges,
amelyek nagy részét századunkban, s főleg a második
világháború idején, majd az azt követő időkben
építették. A látogatók száma minden évben tíz- és
húszezer között mozgott, mígnem 1976-ban a világítás
tönkrement, s a barlang nagy részét víz öntötte el,
ezért be kellett zárni. 1980-ban újra kísérlet
történt arra, hogy a nagy anyagi befektetést igénylő
renoválást el lehessen végezni, de mindeddig csak
terv maradt.
Miközben a barlangpince-rendszer feltárása,
kiépítése történt, megindultak a különböző
tudományos vizsgálatok is. Az üregekben kitűnően
lehetett tanulmányozni a Várhegyet fedő kőzetek
rétegződését, ősmaradvány-tartalmát. Az alapot adó
budai márgára települt teraszkavicsot először az
Országház u. 6. sz. alatti pincében találták meg,
amelyek anyaga egyesek szerint az Ördög-árok, mások
szerint az ős-Duna lerakódása. Az itt lerakódott
kavics földtani korát az Úri utca 72. számú ház
pincéjének feltárásakor előkerült csontmaradványok
segítségével lehetett meghatározni. A rossz
megtartású, de gazdag nagyemlős anyagot a feldolgozó
Mottl Mária az akkori ismereti szintnek megfelelően
preglaciálisnak, vagyis az eljegesedés előtti
korúnak határozta. Ma ez az állattársaság a
középső-pleisztocén idejére, a mindel glaciális
elejére helyezhető.
A csontos kavicsra települő rétegsorból, de még az
édesvízi mészkő alól különleges kovaszilánkok
kerültek elő. E később igen fontossá váló leletekről
Kadic Ottokár ezt írta: "Mivel utóbbiaknak
megmunkálása igen kezdetleges, és típus nincs
közöttük, emberi eredetük eleinte kétes volt, később
azonban ugyanebből a rétegből fosszilis csontból
készített, a közepén átlyukasztott kicsi korong
került a kezembe, ez arról tanúskodik, hogy az itt
gyűjtött csont- és kovaeszközök ősemberi
maradványok. Hogy a talált tárgyak, melyik
kultúremeletbe tartoznak, azt ebből csekély számú
leletből nehéz eldönteni, az egynéhány hegyből
ítélve, legvalószínűbbnek látszik, hogy a musztérien
valamelyik szintjét fedeztük fel a budavári Várhegy
mélyén".
A Kadic idejében még igen bizonytalan leletek
meghatározását és perdöntő jelentőségét a
vértesszőlősi mésztufabányában 1963-ban felfedezett
előemberi telep megismerése segítette elő. Ekkor
ugyanis hasonló korú és szintén atipikus kőeszközök
kerültek elő, amelyek alapján Vértes László ősrégész
előkereste a Nemzeti Múzeum gyűjteményében őrzött
várhegyi leleteket, s megállapította róluk, hogy
azok szintén az előember készítményei. 1965-ben, a
magyarországi őskőkori és átmeneti kőkori leleteket
összefoglaló könyvében megállapította, hogy "a
vértesszőlősi lelet az 1939. évi várhegyi, Úri utcai
Kadic-anyag újraértékelését is megköveteli. Az
azonos fauna és a gyűjteményünkben levő 17,
meglehetősen atipikus, de felismerhető kavicseszköz
alapján a két lelőhelyet azonosítottuk mind kor,
mind kultúra szempontjából. A prioritás a várhegyi
leleté, ezért a gazdag vértesszőlősi anyag
segítségével jól definiálható új régészeti ipart
Buda-ipar néven írtuk le".
A Vár-barlang területéről 1968-ban újra előkerült
néhány kavicseszköz-töredék. A kezdeti őslénytani
vizsgálatokat az 1950-es évek végétől Krolopp Endre
folytatta, aki a pincéket és barlangokat járva a
mésztufához kapcsolódó mésziszapból gyűjtött
csigamaradványokat, miközben több ponton kisemlősök
csontjaira is bukkant. Ezért a gyűjtésbe
bekapcsolódott Jánossy Dénes paleontológus is, s
együttesen több, igen jelentős őslénytani lelőhelyet
tártak föl, elsősorban a Fortuna u. 25. sz., az
Országház u. 20., 21. és 26. sz. házak pincéjében.
A leletek alapján meg lehetett határozni az édesvízi
mészkőkomplexum korát, amely a középső-pleisztocén
végének adódott.
Az őslénytani kutatásokkal párhuzamosan a hazai
édesvízi mészköveket vizsgáló kutatók - mint Scheuer
Gyula és Schweitzer Ferenc - tanulmányozták a
Várhegyet. Az összefonódó munka eredménye egy, a
budai Várhegy negyedidőszaki képződményeivel
foglalkozó kismonográfia lett.
A munka közben új, az eddiginél fiatalabb korú
ősmaradványok kerültek elő a Hilton Szálló alapozása
közben az édesvízi mészkő mésziszappal kitöltött
üregeiből. Az itt talált leletek alapján Jánossy
Dénes 1976-ban javasolta, hogy ezt az új rétegtani
egységet, amely a mindel-rissz interglaciális első
hazai előfordulási helye, nevezzük el castellumi
szintnek.
Visszatérve a Vár-barlanghoz, annak kialakulásáról
vallott nézetekre, megállapíthatjuk, hogy sokféle
vélemény hangzott el. Kadic Ottokár úgy gondolta,
hogy az édesvízi mészkő lerakódása után a
repedéseken beszivárgó vizek kémiai és mechanikai
úton tágították ki az üregeket. Mások az egykori
Rózsadombról lefutó, s a mésztufa alá jutó vizek
eróziós hatását tartották elsődlegesnek.
E sorok írója szerint a mésztufában találni kisebb
kiterjedésű eredeti, a mészkő lerakódásakor
keletkezett üregeket is, de többségük a szakaszosan
alulról feltörő víz üregképző hatására alakult ki.
Ugyanez a víz a felszínre törésekor gyarapította is
a travertinó mennyiségét. A barlang ásványos
képződményei között leggyakoribbak az édesvízi
mészkövet néhol tömegesen alkotó pizolitok, valamint
a leszivárgó vízből rendszerint a betonépítményeken
kiváló vékony falú görbe cseppkövek. A budai
Vár-barlang továbbra is várja, hogy segítségével még
többet tudjunk meg Budapest múltjából, s talán
nemsokára sikerül újra megnyitni a nagyközönség
előtt is.
Forrás: mek.oszk.hu
A kolostor XIV. században
Az 1480-as években több építkezés is zajlott a
kolostorban. 1488-ra készült el a Szent Lőrinc
egyház déli oldalán egy kápolna Budai Kovács Márton
költségén, aki egész életében vincellér volt és akit
a Szent Lőrinc kolostorban temettek el. 1486-ra a
Szent Pál tiszteletére (át)épített kápolna az
ablakokig elkészült, de az építkezést csak 1492-ben
fejeztette be Tharispán Albert budai várnagy.
A rendfőnöki tisztet 1484 és 1488 között betöltő
Tamás testvér idején Dénes testvér, kőfaragó
bámulatos művészettel készítette el a szent
síremlékét amelyben a sírkápolna építésének
befejeztével 1492-ben helyezték el az ereklyéket.
Amikor a kolostort a törökök 1526-ban kifosztották,
a síremlék fedőlapját lelökték és három darabra
törték, vagyis az emléket fedőlappal lezárt
szarkofágként képzelhetjük el. A szarkofág oldalait
áttört, szamárhátíves-mérműves táblák alkothatták, a
szamárhátív csúcsán erőteljes fiáléval. Ennek két
oldalán, az ív feletti mezőkben jelenetek kaptak
helyet. A legnagyobb töredéken két angyal emeli az
égbe Remete Szent Pál lelkét, ahol már azt az Atya
várja. A másik nagyobb darabon az Atyaisten
töredékes ábrázolása látható.
A 15. század 80-as éveiben, valószínűleg 1488-ban
Kamanczy János vicarius generalis rendbe hozatta a
szentlőrinci kolostor ciszternáját. Az 1508-ban
rendfőnökké választott Balázsszentmiklósi Gergely
testvér hivatali ideje alatt kezdődött el a
szentlőrinci kolostor új templomszentélyének építése
az alapoktól, sekrestyével együtt. Gyűléstermet is
emeltek, amelyről egy feliratos kő is megemlékezett.
A munkákat öt év alatt végezték el és János erdélyi
vajda, Gergely óbudai kanonok, Horváth Pál
nándorfehérvári polgár mellett Osvát és Lukács
zágrábi püspökök végrendeleti adományai
biztosították erre a fedezetet.
A szentlőrinci pálos kolostornak voltak Budán házai.
I. (Nagy) Lajos királytól (u. 1342-1382) kapták meg
a Kammerhofnak nevezett épületet. A mai Táncsics
Mihály utca 7-9. számra lokalizálható telek, melyet
magna curia regisként is említenek a források az
első budai királyi szálláshely volt.
Mindez egyben mutatja a rend megbecsültségét is.
Valószínűleg ez az épület túl nagy lehetett a
pálosoknak, ezért 1416-ban elcserélték azt Hermann
cillei és zagorjei gróffal, akinek háza a mai
Fortuna utca 4. számú telekre lokalizálható. Egy
másik házat Mihály óbudai kanonoktól kapnak
1402-ben.
A kolostor XVI. században
1526-ban a mohácsi csata után a törökök Budáig
eljutván elpusztítják a kolostort. Szentlőrinci
tartózkodásuk tíz napja alatt mindent feldúltak,
szétromboltak, a kolostort felégették. A főkolostor
gazdagságára következtethetünk abból az adatból,
hogy 1000 forint értékű könyv égett el a
könyvtárban.
Utolsó írott adatunk a kolostorról 1540-ből
származik, amikor Imre rendfőnök a szentlőrinci
kolostorból tiltakozik az elefánti perjelnek
Baracskay Pállal kötött egyezsége ellen. A
kerengőtől nyugatra található nagy kövekből rakott
udvaron egy 1546-ban vert pénz, a pincében pedig egy
1586-os pénz került elő. Ez alapján úgy tűnik, hogy
a kolostor egyes részei csak részben pusztultak el
és a XVI. század folyamán időlegesen használták is
őket.
1686 után nem tértek ide vissza a pálosok, hanem
Pesten építettek új templomot (ma Egyetemi templom)
és kolostort (ma Központi Szeminárium), amelyet
1786-os feloszlatásukig használhattak. Henszlmann
Imre 1846-47-ben, majd 1934-ben Garády Sándor ásott
a területen.
A kolostor romjai a magasból
(Fénykép: Civertan)
A kolostor helye a Várból nézve
Szent Pál síremlékének töredéke
Forrás: Sírásók.blog.hu; Korom Anita, 2009.08.11.
2008 őszén egy nagy kiterjedésű szarmata temető és
telep feltárását kezdtük meg Soroksár közelében,
ahol számos izgalmas lelet, többek között egy
gyönyörű, zománc berakásos ruhakapcsoló tű került
elő a sírokból.
A Budapesti Történeti Múzeum a NIF Zrt. megbízásából
2008. októbere óta folytat ásatást a lelőhelyen, a
készülő M0-ás autóút nyomvonalán. A több mint 4
hektárnyi felület feltárása várhatóan novemberben
fejeződik be. A Kr. u. 3.-5. századra keltezhető
temető és a telep a kor szokásainak megfelelően
elkülönül egymástól. A sírokat egy
északkelet-délnyugati irányú dombháton találjuk, a
telepjelenségeket pedig ettől nyugatra.
Szarmaták
A szarmata név alatt az eurázsiai sztyeppe iráni
eredetű törzseit értjük. A Kr. e. 6. századtól
évszázadokig uralták a Fekete-tenger vidékét. A
törzsszövetségből kivált szarmata jazigok a Kr.u. 1.
század elején érkeztek a Kárpát-medencében,
jelenlétük az 5. századig mutatható ki. Pannonia
provinciával való kapcsolatukat háborús és békés
időszakok váltakozása jellemezte.
Eddig 77 sírt tártunk fel, több sírjelölési formával
találkoztunk. A sírok többségét kör alakú, délen
bejárattal rendelkező árokkal kerítették, az árokból
kikerülő földből valószínűleg a sír fölé kis halmot
emeltek. Pár sírt négyszögletű árok vett körül, a
harmadik csoportot pedig az aknasírok alkották.
Körárkos sír a bontás előtt
Elsőre változatosnak tűnhetnek a temetkezési formák,
hiszen több korszakban csak egyszerű aknasírokkal
találkozunk. A szarmatákról mélyebb ismerettel
rendelkezők viszont jól tudják, hogy keleti
őshazájukban nagy méretű kurgánok alá is
temetkeztek, katakombás, padmalyos és diagonális
sírokat is használtak. Ehhez képest a
Kárpát-medencei temetkezési rítusuk
leegyszerűsödött.
Katakombás sír: egy merőlegesen leásott akna egyik
oldalfalából induló sírgödörbe temették el a
halottat. Sokszor fával vagy kővel választották el a
magasabb aknában elhelyezett áldozati állatoktól az
elhunytat.
Katakombás sír a Fekete-tenger északi vidékéről
Padmalyos sír: a Kárpát-medencében az avaroknál is ismert temetkezési mód. Mindig az akna hosszanti falából indul a halott számára kivájt gödör.
Padmalyos és diagonális sír a Fekete-tenger északi
részén
Diagonális temetkezés: nagy méretű sírgödörbe átlósan helyezik el az elhunytat.
Az ásatás légifotója a körárkos sírokkal, 2008.
november
A soroksári temető 70%-át kirabolták, ez megfelel a
szarmatáknál megszokott statisztikának. A
kincsvadászok nem későbbi népek (esetleg az „első
régészek”, az avarok) voltak, hanem saját
leszármazottaik. A csontok helyzete alapján a rablás
sok esetben nem sokkal a temetés után történhetett.
Jól ismerték az eltemetett rangját, a sírba
helyezett mellékleteket és a sírok pontos helyét. A
korszak megszokott, a mellkasra irányuló rablóaknás
módszerével szemben Soroksáron a teljes sír
feldúlása volt a leggyakoribb. A rablók az esetek
többségében precíz munkát végeztek, bronz
törmelékek, véletlenül otthagyott egyszerűbb típusú
fibulák, vastárgyak, „értéktelen” gyöngyök, orsók,
edények utalnak az eltemetett rangjára.
Szerencsére nem minden esetben voltak alaposak.
Egyik aknasír betöltéséből egy méretes, zománcos,
teljesen ép korongfibula került elő. Mondanom sem
kell, hogy a sírt teljesen megbolygatták, pár
gyöngyön kívül más lelet nem is került elő. A
tárgyat látva óhatatlanul is elgondolkozik az ember,
mi lehetett még a sírokban.
Zománcbetétes bronz korongfibula
A nagy méretű, 10 dkg súlyú ruhakapcsoló tű római
műhely terméke, mely kereskedelem révén jutott el a
Szarmata Barbaricumba. A kör alakú fibula alapon az
email számára az öntés során alakították ki a
koncentrikus mezőket. Ezt töltötték ki az üvegből
kialakított, fémoxiddal színezett zománccal. A római
korban leggyakrabban kék, fehér és vörös színt
használtak fel. Korongfibulánk két szélső mezőjét
ún. millefiori technikával díszítették, a mintákat
apró színes üveghuzalok egymás mellé helyezésével
állították elő. Párhuzamok alapján a Kr. u. 2-3.
század elejére datálható.
2008 során feltárt temetőrészlet alapján úgy tűnt,
hogy az árokkeretes temetkezések zöme rablott, az
aknasírok pedig rabolatlanok, ezek csak 1-1 edényt
tartalmaztak. Kézenfekvő volt tehát a gondolat, hogy
a halmok alá a közösség rangosabb egyéneit temették,
a „rendes” sírokba pedig a szegényeket. Az idei év
tapasztalatai máris megdöntötték az 56 sír alapján
felállított elméletet. A temető északi felén feltárt
12 aknasírból mindössze 2 volt bolygatatlan. Itt
volt a korongfibulás sírunk is. Nem biztos tehát,
hogy a különböző rítusok mögött társadalmi
különbségeket kell keresnünk.
Írta: Varga Géza írástörténész
Fekete Andrástól kaptam 1997 táján egy ismeretlen lelőhelyről - de
feltehetően Magyarországról - származó hun bronzjelvényt. Az öntött, s
hátul egyetlen elrozsdásodott vascsapot befoglaló, kárpát-medencei
bronzdíszt öt neves régésznek mutattam meg. Bakay Kornél, Vékony Gábor
és Erdélyi István szerint ez egy hun (hun kori) fibula (amelynek az
alakja sajátos); Bálint Csanád és Hadháziné Vaday Andrea az avar kor
előtti technológia alapján III-V. századi lószerszámdísznek határozta
meg (amelynek nincs pontos formai meg felelője). Valamennyien
egyetértettek abban, hogy a tárgy és mélyített felirata egyidős és
eredeti. A szíves segítségüket ezúton is köszönöm.
A vascsap – amelyből csak egy 2 mm-es csonk maradt meg – a legalsó „s”
jel mögött van, ebből következően talán fejjel lefelé lóghatott, s csak
temetéskor fordíthatták az ábrán látható helyzetbe (a tükörképszerű
hun-magyar túlvilág-elképzelésnek megfelelően).
Ezen a hun jelvényen egy hárombetűs felirat alatt még egy jelkép is
szerepel, amely szintén rovásjelekből („s” betűkből) áll. Bár az ilyen
rövid felira tok szinte a világ bármely nyelvén megfejthetők, esetünkben
a székelyek hun eredethagyománya, a székely jelformák és a feliratokat
kísérő ábrázolásoknak a szöveg értelmével egyező mitológiai vonatkozásai
megbízható segítséget jelentenek.
A fibula alján a hegyet ábrázoló székely „s” (sarok) rovásjel négy,
egymás fölé helyezett példánya: a hegyek hegyének, a legnagyobb hegynek
a szimbóluma látható. A hunok szokás szerint így jelölték az északi
sarkot, a Föld – vallásos tiszteletben részesített és megszemélyesített
– forgástengelyét. Többnyire csupán három halom szerepel a hasonló hun
ábrázolásokon: ezek a magyar címer hármas halmának előképei.
A felirat olvasata
Felül három elolvasható rovásbetű van. Alattuk és felettük vízszintes
vonal húzódik, egy képzeletbeli rováspálca széleire utalva, esetleg csak
a rovásbetűket elhatárolandó.
Türk feliratra nem gondolhatunk, mert a középső jel nem szerepel a türk
írásban. Mindhárom megtalálható ugyanakkor a germán jelek között. Az
első kettő a Közép-Európában a III. századtól a VIII. századig használt
korábbi, vagy közönséges rúna írásban „i” és „ng” hangértékű, a harmadik
azonban csak a VIII. századot követően bukkan fel Svédországban, ahol a
„p”, „b”, vagy „mb” jelölésére szolgált. Kérdés, van-e okunk
összeolvasni ezeket a germán hangokat s az milyen értelmet adhat?
Mindhárom betű szerepel a görög ábécében is. Priszkosz szerint a hunok
ismerték a görög nyelvet. Ebből az is következhet – és ezt néhány, a
feltételezések szerint görög betűs hun felirat is megerősíteni látszik –
hogy a hunok (a párthusokhoz hasonlóan) ismerték és használták a görög
írást. A fibula rövid feliratát görögül olvasva az iak hangalak adódik,
aminek azonban nem találom az értelmét.
Egy értelmetlen szó kedvéért pedig mégsem érdemes feltételezni, hogy e
fibulán a hunok görög jeleket használó írásáról lenne szó. A görög írást
a hunok elsősorban a diplomáciában használhatták s csak másodsorban az
ékszereiken.
A fibula fényképe és rajza
A hun ékszeren alkalmazott görög írásra az egyetlen ma ismert példa a
Szent Korona, de ez egy „diplomáciai jelentőségű” ékszer, ahol a görög
betűk használata indokoltabb lehet.
A fibula betűit a székely ábécé segítségével, jobbról balra olvasva sem
jutottam ér telmes szöveghez. Mivel nem rováspálcáról van szó, amelyen a
jobbról kezdett ol vasás indokolt, ezért - a sopronkőhidai avarhun
sótartó példája alapján - meg pró bál tam balról jobbra haladva
értelmezni a jeleket.
1. ábra; A hun fibula első (bal oldali) jelének párhuzamai
Balról első a székely rovásírás „sz” jele (1. ábra). A ma használatos
függőleges vonalhoz képest ez a bronzba vágott hun jel kissé balra dől.
Hasonlóan a Kapossi Sámuel 1700 körüli, Bél Mátyás 1718-ból származó és
Oertelius 1746 előtti be tű sorában, valamint a nagybányai református
egyház anyakönyvébe 1820 körül be jegyzett székely ábécében látható „sz”
betűkhöz.
A székely „sz” jellel azonos a türk „sz” is, míg egyes kisázsiai (lüdiai
és likiai) írásokban egy függőleges hullámvonal az „sz” jele
(Meriggi/1976/311). Ez meglepően megegyezik Bél és Kapossi fenti „sz”
jelének hullámvonalával, s újra felhívja a figyelmet Oertelius székely
betűsorának balra dőlt, kacskaringó alakú „sz” jelére is. A függőleges
hullámvonal Kájoni „ü” (ügy „folyó”) jelére emlékeztet, amelyhez hasonló
egy XV. századi ezüstcsésze Tejút-ábrázolásán [1] is megjelenik, de ott
az „ak” (Ókeánosz, patak - pat(er) Óg) jele is lehet.
Ezek a változatok a mitológia segítségével könnyen értelmezhetők.
Korábban a függőleges székely „sz” betű formáját az eget tartó fa
alakjából, hangalakját a „szár/szál” szavakból vezettük le
(Varga/1993/72).
Ez az égig érő fa a finnugor mitológiában a Tejúttal azonos – amelyet
folyóként: hullámvonallal, vagy kacskaringóval (az égig csapó
hullámtaraj jelével) is ábrázolhatunk. Azaz e jelváltozatok csak
betűként értelmezve ellentmondásosak; ha hieroglifáknak tekintjük őket,
akkor egybehangzóan a Tejútra mutatnak. Számunkra most csak az a fontos
mindezekből, hogy a kissé balra dőlt „sz” nem rend kívüli különlegesség,
a Tejutat ábrázoló jelek hagyományához hozzátartozik.
Ezért használják másutt Oertelius „sz” betűjének kampós formáját inkább
a „j” (jó „folyó”) jelölésére a székelyek (vö: 4., 11., 15., 17., 26.,
36. ábra!).
2. ábra; A hun fibula második (középső) jelének párhuzamai
A fibula középső jele (2. ábra) a székely „a” (anya, Anat, Enéh) rovásbetűvel azonos, amelynek nincs pontos megfelelője a türk ábécében [2] Szekeres István felismerése szerint ez a székely jel a sumér „nő”, kínai „nő, asszony, anya” fogalomjelekkel, az ótürk „k” (kadin „asszony”), a tükörképszerű germán „w” (weib „asszony”) jelek kel rokonítható (Szekeres/1993/87). A görög „a” (alfa), valamint némely kisázsiai (káriai, lüdiai és likiai) ábécé „a” betűje (Meriggi/1976/311) is hasonlít a fibula középső jeléhez. A föníciai írás az „‘” (alef „ökör”), „b” (béth „ház”), „d” (dáleth „ajtó) és „r” (rés „fej”) hangokat is hasonló jelformákkal jelöli (Kéki/ 1971/82).
3. ábra; A hun fibula harmadik (jobb oldali) betűjének párhuzamai
A harmadik (jobb oldali), az alakja miatt kétfogú fésűnek nevezhető hun
jel már nehezebben azonosítható, bár ugyanilyen „ö/ő” jel ismert az
1501-ből származó csík szentmártoni feliratból (3. ábra), valamint egy
kurzívabb változat szerepel a Bél Mátyás (1718), Szentkirályi Sámuel
(1730) és a nagybányai református egyház (1820) által feljegyzett
betűsorokban is. Az „ö/ő” hangok jelölése azonban a különböző székely
írás emlékekben korántsem egységes, 5-6 teljesen eltérő alakváltozat is
ismert. Kájoni „ö” betűje például Marsigli rovásnaptárában és a
Nikolsburgi ábécében is „ü” hangot jelöl.
Ezek a jelenségek összhangban vannak azzal, hogy maga az „ö/ő” hang is
viszonylag későn alakulhatott ki a magyar nyelvben. Például a
latin-magyar betűs iratokban még néhány évszázaddal ezelőtt is Körmend
nevét időnként Kürmendnek írták. Aligha lehetünk tehát bizonyosak abban,
hogy ez a rovásjel a hun korban is az „ö” hangot jelölte.
A harmadik jel esetében a hangalak és a jelnév tisztázása végett a
formai párhuzamokhoz kell fordulnunk. Ilyenek az orchoni türk „k”; a
germán „b” bjarkan „nyirfa” rúna; a kínai fou „big mound, earthen hill”;
sőt a föníciai „‘” (alef „ökör”) és a latin „k” is (3. ábra).
Kétfogú fésűre hasonlít az „ö/ü” előtt és után írható orchoni türk „k”
(azaz az ök, ük, kö, kü szótagcsoport) jele. E szótagcsoportot a
jenyiszeji türk írásban az élére állított két hegy rajza jelöli – s ez a
képszerűbb grafikai változat hozzá segíthet minket a fenti hun jel
megértéséhez. A két élére állított hegy ugyanis a székelyben az „m”
(magas) jele. Az – esetenként élére állított – hegyek sora a magyar népi
képjelek között és egy hun szíjvégen is az égbe vezető út, a világhegy
szimbóluma.
A fibula harmadik jele tehát valamiféle kiemelkedésre, sziklára,
hegyekből álló lép csőre, a magasba vezető útra utal.
A germán rúnaírás északi (svéd, norvég) változatában szintén található
egy kétfogú fésű alakú „p/b/mb” (bjarkan) jel. Ennek a dán meg a korai
(közönséges) jelsorban ugyancsak az élére állított kétcsúcsú hegy felel
meg. A jel neve Jensen szerint bjarkan. Ez a jelnév Bernáth István
tájékoztatása szerint „nyírfa” jelentésű, a nyírfa pedig a sámánhitű
népeknél a sámánavatás során az égbe vezető utat szimbolizálja. A
nyírfát e szertartások során gyakran helyettesítik létrával, de akkor
ezt a létrát is nyírfának nevezik (Diószegi/1998/46). Azaz joggal
gondolunk arra, hogy e germán bjarkan is az égbe vezető út (létra, vagy
lépcső) jele.
A kínai fou „nagy hegy, első hegy” egyik változata (Karlgren 1108/b
jele) három élére állított hegy, a 1108/c változat pedig egy háromfogú
„fésű”.
Azaz a fentiek alapján bizonyosra vehetjük, hogy ezek az egymástól
távoli jelrendszerekben előforduló jelek ugyanazt az ősvallási
gondolatot fejezik ki és az égbe vezető világhegyet ábrázolják
lineárisabb (kétfogú fésű alakú), vagy képszerűbb (élére állított
hegyeket mutató) változatokban.
A képszerű – tehát az élükre állított és megszemélyesített hegyeket
ábrázoló – jelek neve a fenti hangalakok, jelnevek és képek alapján a kő
lehetett s a finn Ukko „ükkő” istennév is összefügghet e hieroglifával.
(A kő isten-jelkép, ezért – a genetikus kapcsolat miatt – hasonlít az
angol stone „kő” és a magyar isten szó)
A lineáris változatot, a kétfogú „fésűt” azonban egy ökör hátgerincének
és két szarvának is értelmezhették (olyasféle megfontolással, mint ahogy
a hegyeken tisztelt Baál állított maga helyett bika alakú utódot). Így
feltehetnénk a lineáris jelváltozatok esetében az ökör jelnevet is (vö.:
török öküz „ökör”) - ha az ökör az „ük úr”, „ék úr” összetételből
alakult ki és hegyes szarvai miatt egy (hegy)isten szimbóluma volt.
A fibula harmadik jele (a „kő”, „Ük kő”, „Ük úr”, vagy „ökör”
hieroglifa) a hunoknál talán még a „k” hangot jelölte, akár később a
türköknél, vagy a latinban ma is. Később (a hun kor után?) azért
változhatott meg a hangalakja „ö”-re, mert a székelyben fölös számú „k”
jel volt (ma is kettő van), de „ö” betű egykor talán nem volt.
A magyar nyelv fejlődése (az „ö” hang elkülönülése) kikényszeríthette a
kő (ökör) jelének „ö” betűként való alkalmazását. Ez a türk
szótagcsoport-jel a magyar kő, ük, ék, ökör stb. szavakkal
összefüggésben alakulhatott ki.
A fibula három jelének betű szerinti olvasata eszerint szak, amely
„terület, ország” jelentésű és az észak (éj szak „az éj birodalma”)
összetételben ma is használjuk. A feliratot talán szakő (szent kő)
alakban is olvashatnánk az obi-ugor san ki „nagy isten” alapján és ez az
északi sarkon elképzelt és a fibulán ábrázolt világ hegy miatt logikus
is lenne.
A sza+kő „szent kő” értelmezést támogatja a rokon szakáll szó „üstökös
fénycsóvája”, „bizonyos növények terméséből kiálló szálak együtt”,
„tajtékpipán lévő mocsok”, „öreg ember”, „a kenyér púpja”, „a kémény
párkányzata alatt lévő, kiugró téglasor” jelentésbokra, amely vagy
megszemélyesítésre vagy kiemelkedésre utal. Az északi sark (a
világoszlop) pedig megszemélyesített kiemelkedés. Hasonló képzet
tudtommal a magyarságnál a déli, nyugati, vagy keleti égtájhoz nem
fűződött, ezért is lehet értelmetlen a keletszak, vagy nyugatszak
összetétel, miközben a ritkán használt „délszaki növény” kifejezés a
nyelvújítás termékének tűnik.
Valószínűbb azonban az észak olvasat, amely e szakő és szak fejleménye.
A hangzóugratás szabályai szerint ugyanis az „é” kezdő hangot a szak elé
olvashatjuk – az az a hun fibulára az észak szót írták magyarul, székely
rovásírással.
A hárombetűs szöveg és a világoszlop alatta lévő képe szerves egységet
alkot és egymást értelmezi.
Gondolatisága alapján a fibula uralkodói szimbólum is lehetne. Egyszerű
kivitele miatt azonban valószínűbb, hogy katonai rangjelzés volt. A
vitéz temetésekor a fibulát a korábbi lecsüngő helyzetéből felfelé
fordítva helyezték a sírba, hogy a halott lelkének az égbe vezető utat
mutassa. E szokásról (a temetéskori megfordításról) tanúskodó sírleletek
a nagy széksósi hun és a felső-Tisza-vidéki honfoglaló magyar sírokból
egyaránt ismertek.
Avarhun férfi arca a nagyszentmiklósi kincsről
Jegyzet:
[1] A Torontál megyei Keresztúri pusztán előkerült, ismeretlen helyen
készült ezüstcsésze közepén világosan felismerhető a Tejút és hasadéka,
alul pedig az Ararát a szent folyókkal - amelyek vizüket a Tejútból
kapják. A Tejút teljes hosszában függőleges hullámvonal alakú jelekkel
van ellátva. (Fehér/1995/98 nyomán)
[2] A türk „a” betű leggyakrabban függőleges hullámvonal alakú, a mély
hangrendű székely „ak” (patak) jelhez hasonlóan. E két jel talán
genetikus kapcsolatban van egymással - mindegyik az „ak” szó tag jeléből
rövidülhetett le.
Irodalom:
Varga Géza: A székely rovásírás eredete, Írástörténeti Kutatóintézet,
Budapest, 1998. (60. oldal).
Varga Géza: A székelység eredete, Írástörténeti Kutatóintézet, Budapest,
2001. (171. oldal).
Varga Géza: A hunok nyelve, Turán, Magyar Őstörténeti Kutató és Kiadó
Kft., Gödöllő, 2003. július-augusztus (23. oldal).
Forrás: http://hunjelveny.uw.hu